Opettaja vai joku ihme hiippari

Aloitin pari päivää sitten melontakurssin. Melominen, erityisesti suoraan melominen, on yllättävän hankalaa. Pitää miettiä, missä kulmassa mela menee veteen, säilyttää käsien asento oikeana ja ottaa koko vartalo mukaan. Tämän kaiken miettiminen nostaa otsalle tuskanhien.

Eilen harjoittelimme melomista Seurasaaren ympäristössä. Yksi kurssilaisista kierteli meidän muiden joukossa ja antoi innokkaana neuvoja. Siinä vaiheessa aloin olla jo aika ärsyyntynyt. Kun tämä kaikkitietävä tyyppi tuli neuvomaan minua, urahtelin jotain lyhyttä vastaukseksi ja meloin itsepäisesti eteenpäin.

Vähän myöhemmin tajusin, että kyseessä ei ollutkaan oppilas vaan yksi kurssin ohjaajista. Kukaan ei vain ollut esitellyt häntä minulle, enkä osannut ulkonäöstäkään päätellä häntä opettajaksi. Kyllä nolotti.

Samalla tajusin, miten tärkeää on, että opiskelija tietää, ketkä ovat opettajia. Ja miten tärkeää on, että laitoksemme ohjaajat käyttävät kirkasväristä huomioliiviä.

Liivit ovat olleet meillä käytössä ennen kaikkea sen takia, että opiskelijoilla on matalampi kynnys kysyä kysymyksiä, kun heidän ei tarvitse arvuutella, kuka on ohjaaja. Toisaalta suuri osa ohjaajistamme on itsekin opiskelijoita, ja liivin pukeminen auttaa heitä siirtymään opettajan rooliin. Nyt liivien käytölle tuli vielä yksi perustelu lisää: liivistä opiskelija tietää, että häntä lähestyvä henkilö on opettaja eikä joku ihme hiippari. Keskustelu ja vuorovaikutus sujuvat paljon paremmin, jos opiskelija tietää puhuvansa opettajan kanssa.

kaytava

5 thoughts on “Opettaja vai joku ihme hiippari

1. Ohjaajien palkkaaminen on aika iso resurssi vain. Se voi viedä myös ohjaajina olevien opiskelijoiden aikaa, koska käsittääkseni ohjaamisesta ei tarjota opintopisteitä. Miksi siis kaikki eivät voisi olla ohjaajia? Tarjottaisiin kaikille halukkaille opintopisteitä ohjaamisesta.

• Itse asiassa ohjaamisesta voi saada harjoitteluopintopisteitä. Lisäksi ohjaajana toimiminen antaa opiskelijoille arvokasta kokemusta, joten en koe sen muutenkaan tuhlaavan heidän aikaansa.

Varsinkin vaativampien kurssien ohjaajilla pitää olla riittävä matemaattinen osaaminen ja pedagogiset taidot. Siksi emme voi ottaa ohjaajaksi aivan ketä tahansa.

Ensi syksynä laitetaan kuitenkin käyntiin uusi kurssi nimeltä Opiskelijalähtöinen ohjaaminen. Siellä kaikki halukkaat saavat harjoitella ohjaamista kurseilla Matematiikka tutuksi ja Lukiomatematiikan kertauskurssi.

• Hienoa että ohjaamiseen voi päästä nyt kaikki halukkaat ainakin kahden kurssin osalta. En kuitenkaan ymmärrä, miksi tämä ei voisi toimia muillakin kursseilla. Opintopisteiden avulla olisi mahdollista ottaa ohjaajia nykyistä enemmän. Jos ohjaajan pedagogiset tai muut taidot eivät riitä, niin mitä sitten? Ohjaaja-kurssin suoritus voisi koostua joka tapauksessa kirjallisista ym. töistä. Hallinnollinen vastuu pitäisi toki olla palkatulla henkilökunnalla. Mutta onko pieni määrä vastuullisia ohjaajia parempi kuin iso joukko kaikkia ohjaajia?

• Ohjaamisella on kaksi tarkoitusta. Tarjota opiskelijoille apua ja toisaalta antaa hieman vanhemmille opiskelijoille kokemusta opettamisesta. Tällä hetkellä ensimmäinen tavoite toteutuu. Apua on tarjolla riittävästi, vaikka toisinaan onkin ehkä vähän ruuhkaista. Itse asiassa monesti ohjaajille ei tahdo riittää ohjattavia. Toinenkin tavoite toteutuu ensi syksynä, kun kaikki halukkaat pääsevät kokeilemaan ohjausta kursseilla, joilla matemaattinen sisältö ei ole vaativaa. Siksi kursseille ei mielestäni ole tarvetta hankkia enempää ohjaajia.

Ja vaikka ohjaajien palkkioihin kulutetaan tällä hetkellä rahaa, se ei ole hukkaan heitettyä kuten Jokke tuossa alla toteaa.

• Sellainen hyvä puoli palkkaamisessa (muillakin kuin opintopisteillä) on, että palkattu ohjaaja ottaa todennäköisemmin enemmän vastuuta tekemisistään. Jokainenhan voi tietysti olla omalle kaverilleen tai porukalleen “ohjaaja”, mutta varsinaiseen ohjaustyöhön liittyy myös hallinnollista vastuuta, kuten harjoituspistekirjanpitoa, palavereita muiden ohjaajien kanssa, palautekeskusteluita ym.

Olen myös samaa mieltä Johannan kanssa, että ohjaajana toimimisesta saa erittäin arvokasta kokemusta, varsinkin jos aikoo opettajaksi tai muulle akateemiselle alalle.