Opettamisen opintopiiri kokoontui vuosina 2013–2015 Matematiikan ja tilastotieteen osastolla. Opintopiriin on korvannut Matematiikan opetuksen seminaari.
Opintopiirin ohjelma
- 25.5.2015 Jokke Häsä kertoo kisällioppimismenetelmien soveltamisesta kurssillaan Englannissa, Anne-Maria Ernvall ja Matti Pauna kertovat vertaisarvioinnista omilla kursseillaan.
- 8.5.2015 Jutellaan Anssin Mitta ja integraali -kurssiin liittyvästä projektista. Lisäksi keskustellaan loogiseen päättelyyn liittyvästä artikkelista Alcock, L. et al, 2014. The ability to reject invalid logical inferences predicts proof comprehension and mathematics performance. Presented at: 17th Conference on Research in Undergraduate Mathematics Education, Denver, CO, USA, 27th February – 1st March 2014.
- 10.4.2015 Jani kertoo omasta projektistaan.
- 13.3.2015 Aiheena on “Miksi opiskelijat eivät osallistu ohjaukseen tai laskareihin?” ja keskustelun pohjana on artikkeli Grehan, M., Mac an Bhaird, C., & O’Shea, A. (2011). Why do students not avail themselves of mathematics support?. Research in Mathematics Education, 13(1), 79-80. Sen viitteistä löytyy lisää lukemista.
- 11.2.2015 Keskustellaan osallistujien erilaisten opetusprojektien kuulumisista. (Aiheina olivat ainakin tietojenkäsittelytieteen laitoksen kurssien kehitys, kokeilut geometrian kurssilla, Metropolian lääkelaskennan kurssin kehittäminen ja matematiikan laitoksella toteutettu kisällioppiminen sekä Cerme 9 -konferenssi. Lisäksi pohdittiin hiukan blogin toteuttamista myös englanninkielisenä.)
- 14.1.2015 Aiheena flipped learning ja pohjustuksena Marika Toivolan eDimensiossa julkaistu artikkeli Flipped learning – lääke matematiikan opiskelun motivaatio-ongelmiin? Jani kertoo omista kokemuksistaan menetelmään liittyen.
- 10.12.2014 Keskustelua artikkeliin Aspects and Prospects of Measuring Studying and Learning in Higher Education pohjalta (L. Lonka, E. Olkinuora, J. Mäkinen).
- 12.11.2014 Tutustutaan artikkeliin Reinventing College Physics for Biologists: Explicating an Epistemological Curriculum , E. F. Redish and D. Hammer, Am. J. Phys.,77, 629-642 (2009).
- 25.3.2014 klo 13.15-15.00 Jokke esittelee David Nicolin näkemyksiä vertaispalautteesta.
- Esityksen tiivistelmä
- Lyhyt johdatus aiheeseen: Nicol, D. 2011. Developing the students’ ability to construct feedback
- 26.2.2014 klo 10.15-11.00 Self-Explanation Training. Mark Hodds, Lara Alcock ja Matthew Inglis Self-Explanation training Improves Proof Comprehension
- 12.2.2014 klo 13.15-15.00 Keskustelua peruskoulun opetussuunnitelmasta ja matikkapuiden rakentamista.
- 11.11.2013 klo 14.15-16.00 Arvioinnista: Pekka Peura tulee kertomaan kokeilustaan.
- 4.11.2013 klo 14.15-16.00 Arvioinnista: Mathematical Proficiency: What Is Important? How Can It Be Measured? by Hugh Burkhardt, 77-97
- 20.9.2013 klo 14.15-16.00 Laitoksellemme vierailulle tulevan Tommy Dreyfusin artikkeleita:
- Kesälukemista: Mathematical Proficiency: What Is Important? How Can It Be Measured? by Hugh Burkhardt, 77-97
- 26.6.2013 Keskustelua
- 18.6.2013 Keskustelua opettajakoulutuksesta ja matematiikasta
- 31.5.2013 The Mis-Education of Mathematics Teachers
- 23.5.2013 Lineaarialgebra ja matriisilaskenta I -kurssin oppimistavoitematriisi. Tietojenkäsittelytieteen laitokselta Matti Luukkainen tulee kertoman Coding Dojoista.
- 2.5.2013 LUMAT Workshopin ohjelman suunnittelu
- 18.4.2013 Harri Hakula kertoo Aalto-yliopiston opetuksesta
- 11.4.2013 Niko puhuu lineaarialgebraan liittyvästä tutkimuksestaan
- 4.4.2013 Thomas puhuu design-tutkimuksesta
- 28.3.2013 Rami ja Tiina esittelevät Matikkalabra-ideaa
- 21.3.2013 Tehostetun kisällioppimisen menetelmä -artikkelista
- 14.3.2013 Jani alustaa keskustelua Advanced Mathematical Thinking -kirjasta ja David Tallin & co tutkimuksista ja ajatuksista.
- 28.2.2013 Lockhart’s Lament ja Math Wars (USA:n matematiikkasotaan liittyvä video)
- 21.2.2013 Tutkimusryhmän sivun ja blogin suunnittelua. Jani Kaaron kolumni Koulu unohti päivittää itsensä. Blogipostaus kertolaskusta: Devlin’s Angle, It Ain’t No Repeated Addition
- 7.2.2013 Jo Boalerin esipuhe kirjaan Multiple perspectives on mathematics teaching and learning.
- 31.1.2013 Opintopiirin toiminnan suunnittelua