Lahjoita kurssikirja -kampanjasta apua kirjapulaan

This post is also available in: englanti ruotsi

Tentti tulossa ja tenttikirjan kaikki kappaleet lainassa? Tukalan tilanteen tuntee lähes jokainen yliopiston opiskelija ja alumni. Jatkossa kirjoja voidaan saada lisää yliopiston tukijoilta ja ystäviltä.

Lahjoita kurssikirja -sivustolle on listattu jokaisesta tiedekunnasta kurssikirjoja, joiden lisäkappaleita opiskelijat eniten tarvitsevat. Lahjoittaja voi lahjoittaa yhden tai useampia valitsemiaan kurssikirjoja tai tukea vapaavalintaisella summalla kirja- tai e-kirjahankintoja. Lahjoitus maksetaan verkkopankkitunnuksilla tai luottokortilla.

Lahjoitettuihin kirjoihin tulee exlibris, joka kertoo, että kyseessä on tietyn lahjoittajan kampanjaan lahjoittama kirja. Lahjoittaja voi tehdä lahjoituksen myös anonyymisti. Tavoitteena on toteuttaa kampanjaa vähintään yliopiston strategiakauden 2013–2016 ajan.

Ajatus opiskelijoilta

– Saimme idean palvelusta kirjaston kehittäjäyhteisöltä. IDIS-yhteisön opiskelijat esittivät, että kurssikirjoja voisi hankkia myös lahjoittajien tuella, kertoo palvelua yhdessä kirjaston kanssa ideoinut yhteyspäällikkö Pia Dolivo.

Lahjoita kurssikirja -kampanja on saanut innostuneen vastaanoton yliopistolla, sillä lahjoituksilla on mahdollisuus vaikuttaa merkittävästi kurssikirjojen saatavuuteen. Tällä hetkellä kirjasto pystyy tarjoamaan kurssikirjat noin joka kolmannelle opiskelijalle.

– Lahjoita kurssikirja -kampanja on helppo tapa auttaa opiskelijoita, Dolivo jatkaa.

– Alumnien lisäksi kampanjasta kerrotaan myös yhteistyöyrityksille, joilta voidaan saada merkittävää tukea kirjojen hankkimiseksi jopa kokonaisille kursseille.

Yrityslahjoituksia kokeillaan

Kampanjalla tavoitellaan merkittävää taloudellista vaikutusta, sillä yksittäisen yrityksen näkökulmasta pieni lahjoitus voi olla suhteellisesti merkittävä lisäys tiedekunnan kurssikirjabudjettiin.

Yrityslahjoituksia kokeillaan ensimmäiseksi oikeustieteellisen tiedekunnan kanssa, jotta sen opiskelijoille saataisiin lisää kurssikirjoja.

Kirjasto ja Yhteiskuntasuhteet-yksikkö järjestävät kampanjasta kertovan keskustelutilaisuuden syyskuussa. Tilaisuus on tarkoitettu kaikille kampanjasta kiinnostuneille yliopistolaisille ja yliopiston alumnitoiminnan, varainhankinnan ja yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen kysymysten parissa työskenteleville.

www.helsinki.fi/lahjoitakurssikirja

Lisätietoja kampanjasta:

Varainhankinnan asiamies Mikko Kotola
Viestintä ja yhteiskuntasuhteet
puh. (09) 191 40361
mikko.kotola@helsinki.fi

One Reply to “Lahjoita kurssikirja -kampanjasta apua kirjapulaan”

1. Lahjoita kurssikirjakampanjan
    kemian kurssikirjasta Tro, Nivaldo J.: Chemistry: a molecular approach
    on uudempi painos

Publication Date: January 13, 2010 | ISBN-10: 0321706153 | ISBN-13: 978-0321706157 | Edition: 2

Comments are closed.