Kiehtova ja karmaiseva matka Kongoon – David van Reybrouck vieraana Helsingin yliopiston pääkirjastossa

Belgialainen kulttuurihistorioitsija ja kirjailija David van Reybrouck esittelee Kongon historiaa käsittelevää  Kongo – Historia  kirjaansa Helsingin yliopiston pääkirjastossa ma 6.5. klo 18:00.

Kansainvälisesti ylistetyssä kirjassaan Van Reybrouck syväluotaa Kongon historiaa ja kulttuuria 1870-luvulta aina 2010-luvulle Kongon demokraattisen tasavallan viisikymmenpäivään, tuoden vuosikymmenet aivan lukijan iholle.

Kirjassa tarkastellaan muun muassa orjakauppaa ja sen seurauksia, 1800-luvun kumibuumia, jolloin Belgian kuningas Leopold II kaappasi Kongon henkilökohtaiseksi omaisuudekseen, sitä seurannutta Belgian siirtomaa-aikaa, äkkipikaista harppausta itsenäisyyteen vuonna 1960, ensimmäisen pääministerin ja itsenäisyysjohtajan Patrice Lumumban elämää ja Mobutun Sese Sekon 32-vuotista diktatuuria.

Tilaisuus järjestetään Helsingin yliopiston pääkirjastossa, Fabianinkatu 30, seitsemännen kerroksen salissa 7062. Belgian suurlähettiläs tarjoaa yleisölle virvokkeita samassa kerroksessa sijaitsevalla lehtialueella klo 17.30.

Tilaisuuden juontaa Matti Myllykoski ja sen on järjestänyt Belgian suurlähetystö ja Helsingin yliopiston kirjasto.

Tilaisuuteen on vapaa pääsy