Syöpälääkkeet-opas Terkko Navigatorissa

Duodecim lääketietokannassa on avattu uusi Syöpälääkkeet-opas, joka sisältää ohjeet yli 100 lääkkeen käytöstä. Mukana ovat lähes kaikki Suomessa syövän hoidossa käytettävät lääkkeet lukuun ottamatta endokrinologisia lääkkeitä. Kunkin lääkkeen kohdalla kuvataan niiden vaikutusmekanismit, käyttökuntoon saattaminen, säilytys, annostus ja antotapa sekä hoitovaste ja seuranta. Lisäksi mainitaan käyttö- ja vasta-aiheet sekä yhteis- ja haittavaikutukset. Mukana ovat myös solunsalpaajahoidon suojalääkkeet.

Opasta täydennetään kesän aikana yleisartikkeleilla, joissa on syventävää tietoa syöpälääkkeiden vaikutusmekanismeista, käsittelystä ja laimentamisesta, antoperiaatteista ja annostelusta sekä haitta- ja yhteisvaikutuksista.

Oppaan ovat kirjoittaneet dosentti, erikoislääkäri Erkki Elonen ja proviisori Hanna Tolonen. Opas on tarkoitettu kaikille terveydenhuollon ammattilaisille, jotka toteuttavat syövän lääkehoitoa tai käsittelevät syöpälääkkeitä.

Syöpälääkkeet-opas ilmestyy painettuna kirjana syksyllä 2014 ja korvaa aiemmin ilmestyneen Solunsalpaajaoppaan.

Duodecim lääketietokanta Terkko Navigatorissa: