Osallistu Lahjoita kurssikirja -kampanjaan ja tue opiskelijaa!

Opiskelijat ovat aina olleet tulevaisuuden tekijöitä.

Opiskelijoiden paineet valmistua tavoiteajassa ovat kasvaneet ja oppimateriaalin saatavuus vaikuttaa suoraan opintojen edistymisen ripeyteen. Helsingin yliopiston Lahjoita kurssikirja -kampanja on käynnistetty opiskelijoiden aloitteesta, helpottamaan pullonkauloiksi muodostuvien kurssikirjojen hankintaa.

Helsingin yliopiston kirjasto on tasokas tutkimuskirjasto, jonka kokoelmat sisältävät aina ajantasaista tietoa. Kokoelmia kartutetaan jatkuvasti yliopistoyhteisön tarpeiden mukaan ja vanhentunut painettu aineisto karsitaan. Tiede korjaa jatkuvasti itseään, ja samalla tieteellinen kirjallisuuskin vanhenee.

Opiskelijoiden tarvitsemat kurssikirjat uusiutuvat nopeasti, ja kirjasto  hankkii parin vuoden välein uusia ja ajantasaisia aineistoja ja poistaa vanhentuneet teokset kokoelmista. Sesonkiluontoisesti käytettäviä kurssikirjoja ei ole järkevää hankkia Helsingin yliopiston kirjastoon enempää, kuin noin joka kolmatta opiskelijaa varten. Suhdeluku tosin vaihtelee eri tieteenalojen tarpeiden mukaan. Kurssikirjallisuus myös digitalisoituu nopeasti. Aina, kun mahdollista, kirjasto hankkii kurssikirjoja rajoittamattoman yhtäaikaiskäytön e-kirjoina.

Suomalainen kurssikirjakäytäntö on ainutlaatuista. Missään muualla ei yliopisto-opiskelijoita varusteta yhtä kattavasti maksuttomilla kurssikirjoilla. Kartuttamalla Lahjoita kurssikirja -kampanjan keräyspottia, kirjaston ystävillä ja tukijoilla on mahdollisuus tukea suoraan Helsingin yliopiston opiskelijoita.

Kiitos, että olet mukana!