Avoin tiede tutuksi ja tavaksi – kirjaston kioskeilla tarjoiltiin tietoa ja virvokkeita

Helsingin yliopiston kirjasto järjesti Avoimen tieteen kioski -tapahtumia kaikilla yliopiston kampuksilla 16. – 18.4. Pop up -periaatteella toteutettavat kioskit oli tuotu vilkkaiden asiakasvirtojen äärelle päärakennukseen, Biomedicumiin, Physicumiin sekä Viikin EE-taloon. Ohikulkijat saivat kirjaston asiantuntijoilta tietoa kirjaston palveluista erityisesti avoimen tieteen saralla.  Keskustelun vauhdittamiseksi tarjolla oli myös kahvia ja keksejä.

Avoimen tieteen käytäntöjen edistäminen on yksi kirjaston tehtävistä. Kampuksilla vierailevien kioskien avulla tavoitetaan myös sellaisia yliopistolaisia, jotka eivät aiemmin ole löytäneet kirjaston tarjoamia avoimen tieteen palveluja. Kioskeista on tullut vakiintunutta toimintaa ja niitä järjestetään kampuksilla kevät- ja syyslukukausien aikana.

Vierailijoita kioskeilla oli tälläkin kertaa useita kymmeniä: opiskelijoita, tutkijoita, opettajia ja muuta henkilökuntaa. Tunnelma oli utelias ja innostunut, ja monet asiakkaista olivat myönteisesti yllättyneitä kirjaston tarjoamista palveluista. Esimerkiksi tieto kirjaston neuvottelemista julkaisumaksujen alennuksista otettiin kiinnostuksella vastaan.

Kuva: Joonas Vihanto

Keskustelua käytiin laajasti kirjaston erilaisista avoimen tieteen palveluista, mm. seuraavista:

Jos kioski jäi tällä kertaa kokematta ja jokin kysymys kysymättä, voit aina ottaa yhteyttä kirjastoon. Avoimeen julkaisemiseen liittyvissä asioissa palveluosoite on openaccess-info@helsinki.fi ja tutkimusdataan liittyvissä asioissa datasupport@helsinki.fi.

Tietoa avoimen tieteen palveluista löytyy myös kirjaston tuottamista oppaista:

Teksti: Mika Holopainen, Leena Huovinen, Jussi Piipponen ja Anne Uusitalo.