Helsingin yliopiston kirjasto ensimmäistä kertaa mukana Helsinki Pride -viikolla

Suomen suurin sateenkaareva kulttuuri- ja ihmisoikeustapahtuma Helsinki Pride järjestetään 25.6.-1.7. Helsingin yliopiston kirjasto ottaa tänä vuonna ensimmäistä kertaa osaa pride-viikkoon ja järjestää pääkirjasto Kaisa-talossa kaksi teemaan liittyvää tapahtumaa.

Kuva: Seta ry

Kaisa-talon 3. kerroksen uutuuskirja-alueelle koottava Sateenkaaren päässä on tutkimus -nimeä kantava kirjanäyttely esittelee kirjaston kokoelmiin kuuluvaa sateenkaarevaa aineistoa ja tutkimusta mm. kirjojen ja lehtien muodossa. Näyttelyn avajaisia vietetään jo ennen virallista Helsinki Pride -viikkoa, keskiviikkona 20.6. klo 14. Näyttelyyn pääset tutustumaan kirjaston aukioloaikoina perjantaihin 6.7. asti.

Sateenkaareva tutkimus Helsingin yliopistossa -paneelikeskustelu pride-viikon torstaina

Osana pride-viikon virallista ohjelmaa järjestetään Kaisa-talossa suomenkielinen paneelikeskustelu lhbtiq-tutkimuksesta yhteistyössä Helsingin yliopiston Opiskelijavinokkaiden, OVI:n, kanssa torstaina 28.6. klo 15-17. Paikkana toimii kirjaston 7. kerroksen Kaisa-sali.

Paneelissa ovat mukana esikoisteoksellaan Kissani Jugoslavia Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkinnon voittanut kirjailija ja filosofian maisteri Pajtim Statovci, poliittisen historian väitöskirjatutkija ja yhdenvertaisuusaktiivi Riikka Taavetti, intersukupuolisten ja transsukupuolisten henkilöiden oikeusasemasta Oikeus-lehden vuoden 2016 parhaan artikkelin kirjoittanut oikeustieteen väitöskirjatutkija Marjo Rantala, kasvatussosiologian dosentti ja vanhempi tutkija Jukka Lehtonen sekä psykologi ja väitöskirjatutkija Emma Saure. Paneelikeskustelua vetää Helsingin yliopiston Opiskelijavinokkaiden, OVI:n, puheenjohtaja Poppis Kettunen.

Keskustelua käydään muun muassa sateenkaariaiheiden näkymisestä puhujien omassa tutkimuksessa sekä sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuden huomioon ottamisesta kaikessa tutkimuksessa.

Tervetuloa!

Tapahtumat Facebookissa: