Kehitysmaatutkimuksen uranuurtaja Riikka Saar 1944-2016

Suru-uutinen tavoitti meidät elokuussa: entinen kollegamme Riikka Saar (os. Hämäläinen) oli menehtynyt 5.8.2016 vaikean sairauden murtamana 72-vuotiaana.

Riikka teki kirjastotyötä Helsingin yliopistossa 38 vuotta ja jäi eläkkeelle vuonna 2012.

Riikka Svartholman merilinnoituksessa Loviisassa vuonna 2008.

Eläkkeelle siirtymishaastattelussaan Verkkarissa hän kertoi intohimostaan kirjastotyöhön ja tiedon avoimeen saatavuuteen. Riikan mielestä kirjastotyö oli maailman makein palveluammatti. Hän myös matkusti ympäri maailmaa työn ja vapaa-ajan merkeissä, kiipeili Himalajalla ja lumikenkäili Sipoossa.

Riikka töissä Topelia-kirjaston asiakaspalvelussa vuonna 2002.

Helsingin Sanomien muistokirjoituksessa Riikan ystävät ja kollegat kirjoittavat Riikan pitkästä ja ansiokkaasta urasta, hänen vihreästä peukalostaan, huumorintajustaan ja lojaaliudestaan ystävilleen.

Riikan muistotilaisuudessa Hietaniemen vanhassa kappelissa ja taiteilijakoti Lallukan juhlasalissa 9.9. joimme Riikan toiveesta shampanjaa ja kerroimme muistoja nauraen ja itkien. Riikan pitkäaikainen ystävä, uskontotieteen emeritus-professori Veikko Anttonen piti Riikkaa hyvin kuvaavan ja koskettavan puheen.

Riikan uurna laskettiin lepoon Hietaniemen hautausmaalle 22.10.2016.

Riikka hassuttelee lahjaksi saamallaan sammakkosaippuakupla-aseella nimipäiväjuhlillaan Sipoossa vuonna 2007. Salme Martikainen väistää.

Teksti
Johanna Lahikainen