Voimavaroja elämään!

Ilo, vapaus ja onnellisuus ovat asioita, joista voi ammentaa voimavaroja elämään. Kesän sateisena iltana ei aina ole helppoa tuntea iloa, ajatella että on vapaa tekemään mitä haluaa tai onnellinen omasta elämästään. Onneksi näitä kaikkia voi harjoitella. Aivan aluksi mieti kuinka iloinen, vapaa ja onnellinen olet asteikolla 10 % – 100 %? Mihin sijoituit? Miksi?

Ilon, vapauden ja onnellisuuden keskiössä on rakkaus, johon lukeutuu armollisuus ja kunnioitus. Onnellisuus taas koostuu kolmiosta, jonka kärkipisteinä ovat mieli, keho ja sydän. Kehon hyvinvointi heijastuu onnellisuuteen ja siksi on tärkeää pitää huolta omasta kehostaan, esimerkiksi riittävällä liikunnalla. Sydän käsittää tunteemme ja, jotta voimme hyvin, on tärkeää päästää irti niistä tunteista, jotka eivät enää palvele meitä. Kun olet käsitellyt ikävät asiat, on ne hyvä siirtää syrjään ja katsoa rohkeasti tulevaisuuteen. Ensimmäiseksi on tärkeintä oppia rakastamaan itseään, vasta sen jälkeen voi antaa rakkautta muille. Mieli on ajatuksia ja ajatuksissamme olisi hyvä keskittyä ikävienkin tapahtumien antamaan opetukseen niissä märehtimisen sijaan. Tähän sopii sanonta: se mikä ei tapa, se vahvistaa. Kaikessa huonossa ja ikävässä on aina jotain hyvää. Mitä sinä olet oppinut omista vastoinkäymisistä? Rakenna kurjat muistosi uusiksi, hyviksi ja opettavaisiksi kokemuksiksi. Tämän jälkeen voit todeta, että ne kokemukset jopa kasvattivat ja vahvistivat sinua.

Olemme hyviä myrkyttämään omaa mieltämme. Uuden ajatusmallin omaksuminen voi olla hyvinkin haasteellista, mutta se kantaa hedelmää. Sanotaan että se, mitä me ajattelemme, sitä me saamme. Hyvä lisää hyvää ja paha lisää pahaa. Tällaisia ovat esimerkiksi itseään toteuttavat ennusteet. Kuvittele, sinulla on tärkeä tapaaminen seuraavana päivänä ja sinulla on jo nyt sellainen olo, että tulet myöhästymään tapaamisesta. Pelkäät, että myöhästyt. Koska pelkäät tätä, mielesi aktivoituu ajattelemaan myöhästymistä sen sijaan, että ajattelisi tilannetta, jossa kaikki menee hyvin ja ajallaan. Olet kenties jo mielessäsi nähnyt aamuhetkesi: kuinka etsit vaatteita kiireessä, syöt aamupalaa seisten, etsit avaimia ja olet unohtanut katsoa mikä bussi lähtee milloinkin. Tällainen ajatuksenjuoksu ja ennakkoasenne vahvistavat sitä, että todella tulet myöhästymään tapaamisesta. Keskity siihen, mikä auttaa tilannetta. Näe mielessäsi hyvin mennyt aamu ja kuvittele onnistunut tapaamistilanne etukäteen. Tee ne asiat, jotka edesauttavat sinua aamulla – valitse vaatteesi etukäteen, katso millä bussilla ehdit varmasti ajoissa, varmista tärkeiden tavaroiden, kuten avaimien, olinpaikka ja nauti tulevasta onnistuneesta tapaamisesta jo etukäteen. Näin aktivoit aivosi oikein: se, mihin kiinnitetään huomiota, lisääntyy.

Yksi onnellisuuden lähde on kiitollisuus. Hyvänä apuvälineenä toimii kiitollisuuspäiväkirja. Voit esimerkiksi iltaisin kirjata kolme asiaa, joista olet ollut kiitollinen kuluneen päivän aikana. Kirjattavat asiat voivat olla aivan pieniä onnistumisia tai mukavia asioita, joita on tapahtunut päivän mittaan. Älä aseta itsellesi korkeaa rimaa, vaan pysy elämän pienissä asioissa, kuten vaikkapa siinä, että sait nauttia aamiaisen kaikessa rauhassa tai, että ehdit aamulla lukea päivän lehden. Kun aloitat kiitollisuuspäiväkirjan pitämisen huomaat pian, että elämässäsi on uskomattoman monia hyviä asioita ja syitä olla kiitollinen – joka päivä!

Juoruilu ja toisista selän takana pahaa puhuminen on jokaiselle jossain yhteydessä tuttua. Se ei kannata! Aivot eivät erota puhutko pahaa toisesta ihmisestä vai itsestäsi. Ne tulkitsevat pahat sanomasi viestinä itseäsi kohtaan jolloin teet itsellesi hallaa. Lopeta siis muista ihmisistä pahaa puhuminen ja keskity sen sijaan lempeiden asioiden viestimiseen. Keskity siis myönteiseen elämässäsi ja koe voimistumista!

Kertaa vielä, mihin sijoituit ilo, vapaus ja onnellisuus -asteikolla ja mieti mitä pitäisi tapahtua, että sijoituksesi nousisi 10 %:lla? Entä 20 %:lla? Uskaltaisitko olla 100 % iloinen, vapaa ja onnellinen? Mitä se tarkoittaisi kohdallasi?

Aivojumppavinkki! Riko rutiinit. Vaihda kotona ruokapöydässä istumapaikkaa ja harjaa hampaasi ”väärällä” kädellä. Aivot nauttivat, virkistyvät ja uusia yhteyksiä hermosolujen välille syntyy.

 

Kuva: Shutterstock
Teksti: Laura Sippel

Laura on ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta, henkisestä tasapainosta, kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista ja onnellisuudesta kiinnostunut terveellisten elämäntapojen lähettiläs. Hän työskentelee UniSportissa palvelu- ja markkinointisuunnittelijana.

Leave a Reply

Your email address will not be published.