Harjoittelun kolme perusasiaa

personal traning_kaksi naista ja miesHarjoittelussa on kolme perusasiaa, jotka jokaisen liikkujan olisi hyvä muistaa.

1) Säännöllisyys on kaiken A ja O

Kuntoa ei voi “varastoida” vaan elimistömme vaatii säännöllisesti uusia ärsykkeitä. Jos uutta harjoitusärsykettä ei tule tietyn palautumisajan jälkeen niin elimistö palautuu vähitellen harjoitusta edeltävälle tasolleen eikä pidempiaikaista kehitystä tapahdu. Terveyden ylläpitämisen kannalta pitäisi tutkitusti parantaa kestävyyskuntoa liikkumalla useana päivänä viikossa yhteensä ainakin 2 tuntia 30 minuuttia reippaasti TAI 1 tunti 15 minuuttia rasittavasti. Sen lisäksi lihaskuntoa ja liikehallintaa pitäisi kohentaa ainakin kaksi kertaa viikossa.

Lisää liikkumisesta ja sen hyödyistä saat uudelta kurssiltamme Liikunta ja hyvinvointi

2) Tavoitteet ohjaavat valintoja

Liikkumisella olisi hyvä olla aina jokin tavoite. Liikkumisesta tulee onnistumisen kokemuksia, kun pääsee asettamaansa tavoitteeseen ja tämä puolestaan motivoi keksimään uuden tavoitteen ja pitää liikkeessä. Jos olet asettanut tavoitteeksesi esimerkiksi juosta 10km matka jossain tapahtumassa ja kun väsyneenä pohdit jäätkö illaksi sohvalle vai käytkö juoksemassa lenkin niin tavoite toivottavasti ohjaa sinut jälkimmäiseen vaihtoehtoon. Tavoitteen ei tarvitse olla myöskään välttämättä mikään kilpailu vaan se voi olla vaikkapa 10 000 askeleen ottaminen päivittäin tai muu arkista liikkumista tukeva tavoite.

UniSportin Personal Trainer -palvelu on erinomainen keino asettaa tavoitteita liikkumiselle ja päästä niihin.

3) Liikkumisen pitää olla hauskaa

Liikkumista on hyvin vaikea pitää säännöllisenä eikä tavoitteitakaan tule varmasti asetettua, jos liikkuminen tuntuu vastenmieliseltä. UniSportin laajassa lajivalikoimassa löytyy takuulla jokaiselle jokin sellainen tapa liikkua, joka tuntuu omalta ja jota on hauska tehdä. Älä lannistu, jos se “oma juttu” ei löydy saman tien – kokeilemalla erilaisia liikuntamuotoja löydät varmasti omasi ennemmin tai myöhemmin!

Tutustu UniSportin laajaan kurssivalikoimaan täällä.

Kuva: Shutterstock
Teksti: Jussi Pesola

Leave a Reply

Your email address will not be published.