Ole läsnä tässä ja nyt!

meditoiva_tyttö_acar_web_pienempiSyömme ja pesemme hampaamme joka päivä. Miksi emme soisi samalla tavoin itsellemme rentoutushetkeä osana arkeamme?

Rentoutumisella on tutkittu olevan useita positiivisia fysiologisia vaikutuksia; muun muassa verenpaineen laskeminen, immuunijärjestelmän vahvistuminen ja verensokerin tasapainottuminen. Lisäksi rentoutumisen kautta tietoisuus omasta kehosta, mielestä ja ympäristöstä kasvaa. Lisääntyvän läsnäolon myötä:

  • elät tässä hetkessä
  • hyväksyt sen hetkisen tilanteen sellaisenaan
  • valintasi kumpuavat sydämestäsi
  • keskityt yhteen asiaan kerrallaan
  • luovuutesi lisääntyy
  • tiedostat omat tunteesi ja vaikuttamismahdollisuudet tunteisiisi
  • kokonaisvaltainen hyvinvointisi ja jaksaminen lisääntyvät
  • tyytyväisyytesi ja luottamuksesi itseesi ja elämää kohtaan kasvaa

Läsnäoloa ja rentoutumista voit harjoitella ammattilaisen johdolla UniSportin Läsnäololla rennoksi -kursseilla.

Miksi eläminen menneisyydessä ja tulevaisuudessa on turhaa?

  • Et voi vaikuttaa menneisyyteen ja tulevaisuuteen. Eläminen niissä on usein turhauttavaa ja energiaa vievää.
  • Menneessä ja tulevassa eläminen sitoo resurssejasi. Mitä sinulta jääkään kokematta tästä hetkestä?
  • Tulevaisuus ei ole yksin sinun käsissäsi, joten liiallinen ennakoiminen ei palvele sinun tätä hetkeä.

Helposti tehtävä harjoitus työ- ja opiskelupäivän lomassa

 Lopeta hetkeksi se, mitä olet juuri tekemässä. Pysähdy hetkeksi. Jos mahdollista, sulje silmä­si. Keskity hetken aikaa ainoastaan hengittämisen ja tunnustele sitä siinä kohdassa, missä tunnet sen parhaiten. Anna hetkeksi itsellesi lupa vain olla tekemättä mitään. Jos huomaat ajatuksiesi harhailevan, hyväksy ajatuksesi ja päästä niistä lempeästi irti. Palauta huomiosi uudelleen hen­gityksen tietoiseen tarkkailuun. Jatka tietoisuuden palauttamista kunnes tunnet, että mielesi on rauhallisempi. Nyt voit palata tehtäväsi ääreen. Kun mielesi on tyynempi, voit tietoisemmin keskittyä yhden asian tekemiseen kerrallaan. Jos huomaat, että ajatuksesi alkaa harhailla muihin tehtäviin, voit tehdä samaa ajatuksesta päästämistä irti myös työskennellessäsi.

 
Teksti: Kati Leskinen
Kati toimii UniSportilla hyvinvointivalmentajana niin työyhteisöille kuin yksilöillekin. Elämäntaidonvalmentajana Katille sydämen asioita ovat mm. elämän tasapaino, voimavaroista huolehtiminen, vapaus ja vastuu omasta hyvinvoinnista huolehtimisesta sekä oman sydämen kuuntelemisesta ja sen kautta maailman tulkitseminen.

Kuva: Ömer Acar

Leave a Reply

Your email address will not be published.