Pieni opas joogamaailmaan

Kuva 1Jooga – mitä, miksi, milloin? 

Joogasta on tullut vuosi vuodelta suositumpi laji, jonka tarjonta on levinnyt räjähdysmäisesti rapakon takaa myös meille tänne pohjolaan. Joogassa pyrkimyksenä on tasapainottaa kehoa ja mieltä, sekä ylläpitää elinvoimaa ja terveyttä. Harjoitusten myötä mieli rauhoittuu, keskittymiskyky paranee ja keho vahvistuu. Harjoitukset lisäävät lihasten ja sidekudosten liikkuvuutta, pitävät selän ja nivelet joustavina, edistävät verenkiertoa ja ruoansulatusta sekä auttavat oikean hengitystekniikan löytämisessä. UniSportin lähtökohtana on tarjota mahdollisuus joogaharjoitukseen ammattitaitoisten opettajien johdolla.

Tällä hetkellä UniSportissa viikkotunteina on tarjolla neljä erilaista joogatuntia, viimeisimpinä lisäyksinä Flow- ja Yin-joogatunnit. Tunneistamme dynaamisia, vahvistavia tunteja ovat hatha-, flow-jooga ja astanga. Yin-jooga pohjautuu kiinalaiseen lääketieteeseen. Siinä harjoitus on rauhallinen ja lihasten sijaan pyritään keskittymään sidekudoksiin. Kurssitarjontamme on laajempi. Siitä löytyy muun muassa AcroYogaa, SaunaYogaa ja Äijäjoogaa. Mistä sitten aloitaa, kun nimiä ja erilaisia termejä vain vilisee, kun alkaa tutkia tarkemmin joogan ihmeellistä maailmaa. UniSportilla on tarjolla viikottain noin 30 joogatuntia ja lisäksi 16 pilates-tuntia. Tunteja järjestetään kaikilla kuudella kampuksella. Viikkotunneilla on useimmiten paljon porukkaa, joten jos haluat yksilöllisempää ohjausta ja opastusta, suositeltavaa on osallistua alkeet-kurssille, josta saat eväitä viikkotuntiharjoitteluun.

 UniSportilla on neljä erilaista joogatuntia. Mikä niistä olisi minulle paras?

Hathajooga-tunti on hyvä joogan aloittamiseen. Hathajooga on joogan klassisin ja länsimaissa tunnetuin muoto. Hathajooga koostuu joogan perusliikkeistä, eli asanoista. Se on monien nykyaikaisten joogalajien perusta. Harjoituksissa korostuu oikea hengitystekniikka, kehonhallinta ja mielenrauha. Tunnilla linjataan joogan perusasanoita. Tunneilla toistuvat usein samat asennot, joten kerta toisensa jälkeen liikkeet ja asennot alkavat tulla tutuksi. Hathajooga sopii kaikille, myös henkilöille, joilla on selän tai nivelten kanssa ongelmia.

Flow-joogatunti on opettajan itse koostama tunti. Se voi sisältää lyhyen hengitysharjoituksen tai meditaation sekä vahvistavia että venyttäviä liikkeitä. Flow-joogassa harjoitus pyritään tekemään hengityksen ohjaamana. Oletuksena on, että suurin osa asennoista on tuttuja. Esimerkiksi joogan aurinkotervehdyssarja tullaan tekemään mitä todennäköisimmin useamman kerran tunnin aikana.

Astanga on fyysisesti vaativa joogamuoto, jonka esitteli nykyajan joogeille intialainen Sri K. Pattabhi Jois. Astangaa luonnehditaan liikunnalliseksi, fyysiseksi ja dynaamiseksi joogaksi. Astangassa asennot tehdään aina samassa järjestyksessä. Harjoituksessa siirrytään vähitellen yhä vaativampiin asentoihin oman etenemisen mukaan. Harjoitus tehdään kehoa lämmittävän ujjayi-hengityksen (tutustu videoon) tahdissa. Jos et ole harrastanut astangaa aiemmin, suosittelen osallistumista Astangan alkeet-kurssille ennen viikkotunnille menoa.

Yin-jooga on dynaamisen joogatunnin vastakohta. Yin-jooga on laji, jossa tavoitellaan fyysisen ja psyykkisen terveyden tasapainoa. Se on rentouttava ja tehokas stressinpoistaja. Tunnin tavoitteena on rauhoittua, hiljentyä ja kääntää huomio omaan kehoon ja mieleen samalla, kun pitkäkestoisilla asennoilla pyritään edesauttamaan kehon hyvinvointia lisäämällä kudosten, etenkin sidekudosten, elastisuutta ja energian kulkua. Tunti sopii niin aloittelijalle kuin joogaa aiemmin harrastaneille.

 Mikä on minulle sopiva tunti?

Joogassa pyritään keskittymään oman harjoitukseen, omalla matolla tapahtuviin asioihin. Siksi tunnille voi tulla niin ensikertalainen kuin edistynytkin joogi. Joogaharjoituksessa tärkeää on kehon oikeat linjaukset, jotta harjoittelu on turvallista ja tehokasta. Tästä syystä on hyvä aloittaa laji rauhassa sekä opetella oikeat asanalinjaukset. Tällöin harjoittelu kuormittaa kehoa, kuten sen on tarkoituskin. Jos joku kehon osa tuntuu kireältä tai liikesuunta haastavammalta, voit hakea lisäpotkua tarjolla olevista workshopeista, kuten esimerkiksi Lantio letkeäksi – tai Taaksetaivutus. Jos sinulla on kehossasi joitain haasteellisia kohtia tai oireita, mitkä voivat vaikuttaa harjoituksen kulkuun, on hyvä kertoa niistä opettajalle ennen tunnin alkua. Opettaja osaa silloin antaa liikkeille vaihtoehtoja.

 

Mitä haluat joogatunnilta?

Kun haluat rentoutua ja rauhoittua, suosittelen kokeilemaan

Yin-joogaa, venyttelyä ja SaunaYogaa.

Lisätä voimaa

Hathajooga, Flow-jooga, Astangajooga, Pilates, AcroYoga, Äijäjooga

Lisätä liikkuvuutta

Yin-jooga ja venyttely. Tähän tarkoitukseen sopivat toki kaikki joogatunnit sekä pilates, mutta näillä tunneilla tehdään myös paljon vahvistavia liikkeitä.

Oppia joogaamaan

Hathajooga, joogakurssit (flow-jooga alkeet, astangan alkeet, workshopit, Äijäjooga)

Oppia meditoimaan

Osalla tunneista saatetaan tehdä lyhyitä meditaatioita, mutta UniSportilla ei ole varsinaisia meditaatio-tunteja.

Tutustu UniSportin Keho ja mieli -tunteihin ja kursseihin.

Mitä mukaan joogatunnille?

Jos suinkin mahdollista, ota mukaan oma joogamatto. Joogamatto mahdollistaa turvallisen ja tehokkaan harjoittelun. Joogassa tehdään monia liikkeitä päinmakuulta, joten oma matto on hygieniasyistä mukavampi. Maton lisäksi tarvitset joustavat, vartalonmyötäiset vaatteet. Silloin opettaja näkee vartalosi linjaukset paremmin. Joissain asennoissa löysät, lyhyet lahkeet saattavat myös paljastaa jotain, mitä et välttämättä halua paljastaa. Juomapullo on myös suositeltava.

Onko joogatunnilla jotain käyttäytymissääntöjä?

Joogatunnilla on tärkeä antaa kaikille osallistujille mahdollisuus rauhoittua ja keskittyä. Kaverin kanssa keskustelut on hyvä jättää pukuhuoneeseen. Toisen maton päältä ei tule kävellä. Ohjaaja opastaa hakemaan tarvittavat joogavälineet. Palauta välineet myös omille paikoilleen. Joogatunnilla liikesuunnat vaihtelevat, joten takarivistä tai salin reunoista voi tulla eturivi. Tunneilla pyritään keskittymään kuitenkin omaan harjoitukseen, joten voit rauhallisin mielin valita salista mieleisesi paikan.

 

Teksti: Jenni Orell
jenni_orellLife explorer // Healthy food lover // Sport instructor // Physiotherapist // Certified Yoga Teacher // Pilates teacher // Personal trainer // Chinese medicine // Sport´s medicine
Jenni työskentelee UniSportissa liikuntapäällikkönä ja vastaa myös Keho ja mieli -lajien tarjonnasta. Jenni on hallinnollisten töiden lisäksi opettanut yksilö- ja ryhmäliikuntaa 14 vuoden ajan. Näiden vuosien aikana hän on jatkuvasti kehittänyt tietämystään liikunnan ja hyvinvoinnin alalla monipuolisten kurssien sekä koulutusten myötä. Ohjaustyössä Jennin löytää nykyisin ahkerasti joogamatolta (UniSportin Flow-, Yin- ja Äijäjooga, SaunaYoga sekä venyttely).

Ylempi kuva: Shutterstock

1 thought on “Pieni opas joogamaailmaan

  1. Päivitysilmoitus: Aamun aloitus tietoisesti – seuraavan kuukauden aloitan päivän joogalla tai meditaatiolla | Kokeillen

Leave a Reply

Your email address will not be published.