Lisää liikuntamotivaatiota InBodyn-analyysin avulla

inbody3_acarKaikki haluavat voida hyvin, olla toimeliaita, vireitä ja kaikin puolin sinut itsensä kanssa. Moneen otteeseen toimivaksi todettu tekijä tähän hyvinvoivaan kehoon on monipuolinen liikunnan harrastaminen, mutta sekin pelittää vain, jos sitä harrastetaan säännöllisesti. Onhan se totta, että motivaatio on kaikki kaikessa, jos liikunnan harrastamisesta halutaan alkuhuumaa pidempi elämäntapa.

Yksi varsin hyvä tapa ylläpitää liikuntamotivaatiota on kehon koostumuksen mittaaminen InBody-laitteella.  InBodyn avulla on mahdollista tarkastella kehon koostumuksen muutoksia mm. lihas-, rasva- ja luumassan kuin myös lihastasapainon osalta. Usein törmää siihen tilanteeseen, että uuttera kuntosaliharjoittelu ei näy muutoksina vaa’an lukemissa, mutta InBody havaitsee muutokset esimerkiksi lihasmassan muutoksissa. Se jos mikä on motivoivaa – nähdä tulokset konkreettisesti ja havainnollisesti!

Mitä kehonkoostumusmittauksessa tapahtuu ja voiko tuloksiin luottaa? InBody-mittaus on hyvin nopea ja turvallinen tapa arvioida oma terveydentila. Mittaus tapahtuu seisomalla paljain jaloin laitteen metallipinnoilla ja tarttumalla kahvoista kiinni. Mittaus perustuu harmittomiin sähkövirtauksiin, joiden avulla laite arvioi kehon eri kudosten määrää. Toisin sanoen paljon vettä sisältävä lihaskudos johtaa sähköä paremmin kuin esimerkiksi rasvakudos. Mittaus kestää noin minuutin, jonka jälkeen saat kattavan raportin, joka sitten käydään mittaajan kanssa läpi.

Useissa tutkimuksessa InBody-laitteella tehty kehonkoostumusmittaus on todettu hyvin luotettavaksi menetelmäksi edellyttäen, että olosuhteet ovat mahdollisimman samanlaiset jokaisella mittauskerralla. On siis huolehdittava siitä, että mittausta edeltävä aika vakioidaan mahdollisimman tarkasti niin ravitsemustilan, fyysisen aktiivisuuden tilan kuin myös ajankohdan suhteen.

Miksi kehonkoostumuksen mittaaminen voisi kiinnostaa minua? Oli tavoitteesi mikä tahansa, se on vaan yksinkertaisesti mielekästä seurata terveellisten elintapojen tuomia muutoksia kehossaan. Yhdelle tiedon saaminen on tärkeää ulkonäköseikkojen vuoksi, kun toiselle tulosten näkeminen on tärkeää perusterveyden kannalta.

Ensimmäinen mittaus on aina jännittävä ja silmiä avaava. Tärkeää onkin saada mittauksesta sellainen palaute, että tiedät miten parantaa tuloksia kohti seuraavaa mittauskertaa. On hyvä muistaa, että mittauskertojen välissä olisi hyvä olla vähintään 2-3 kuukautta välissä, jotta ehdit rauhassa paneutua uusiin tavoitteisiin ja mahdolliset muutokset ehtivät näkyä tuloksissa. Ensimmäisen aikasi voit varata – vaikka heti – täältä.

Mukavia treenihetkiä!

Teksti: Tuukka Ronkainen
Tuukka toimii Viikin kampuksen liikuntapäällikkönä ja vastaa myös UniSportin hierontapalveluista. Innokkaana ulkoliikkujana Tuukkaan voi törmätä Herttoniemen ”totuuden portaista” tai Latokartanon maastopyöräreiteiltä ja sään salliessa pihalta löytyy usein myös kahvakuulat ja TRX-hihna.

Kuva: Ömer Acar

Leave a Reply

Your email address will not be published.