Falunista jäi mieleen venäläinen vodka

Urheilullisesti Falunin kisat eivät sisältäneet mitään erityisen mieleenpainuvaa. Norja oli ylivoimainen ja Suomella meni odotetusti. Ainoa yllätys oli naisten 10 kilometriä, jossa mitalit olisi voinut jakaa huoltojoukkueille. Niinpä kisamuistojen päällimmäiseksi jäi venäläinen vodka Zimnjaja doroga.

Kun näin kisojen alussa tv-ruudulla venäjänkielisiä mainoksia eri puolilla stadionia ja rintanumeroissa, ihmettelin, mitähän venäläiset mainostavat ja vielä kyrillisin kirjaimin. Kun sitten olin Moskovassa konferenssin illanvietossa, ruokatarjottimien ja viinipullojen seassa seisoi tyylikäs sirokaulainen vodkapullo, jonka etiketissä luki tuo Zimnjaja doroga, talvinen tie. Ihan hyvältä maistui.

Ruotsissa on herättänyt ihmetystä, kuinka urheilukilpailussa voidaan mainostaa väkevää alkoholijuomaa. Erilaisia selityksiä on tarjottu. Kansainvälinen hiihtoliitto on ehkä ajatellut, että ei sillä ole niin väliä, koska teksti on kyrillisin kirjaimin – eihän kukaan sitä kuitenkaan osaa lukea. Tai sitten venäläinen vodkatehdas on maksanut niin paljon, että tarjouksesta ei ole voinut kieltäytyä.

Uskottavin selitys lienee vanha Camel-temppu. Homma on siis ehkä mennyt näin: Tehdas ”valmistaa” myös samannimistä kivennäisvettä. Sitä tosin on tehty vain 20 pullollista, jotka on juotettu kansainvälisen hiihtoliiton hallituksen jäsenille. Tähän selitykseen viittaa numerolapussa nimilogon alla ollut teksti voda. Se on kirjoitettu niin pienellä, että kauempaa katsottuja ja kuvissa sen lukee helposti vodkaksi. Kaikkein herkullisimmat otsikot iltapäivälehdet saivat, kun tämä mainos komeili ”rattijuoppo”-Northudin rinnassa.

Yrityksen kotisivulle pääsee kurkkaamaan, jos vakuuttaa olevansa yli 21-vuotias. Kyseistä vodkamerkkiä on kahta lajia, ”Klassinen” ja ”Öinen”. Jälkimmäisessä on mukana unikkoa. Merkki ei ole kymmenen eniten myydyn vodkan joukossa Venäjällä, mutta valmistajan mukaan se lisää nopeasti myyntiään. Hinnaltaan se on keskitasoa, noin 250 ruplaa puolen litran pullo eli nykykurssilla alle neljä euroa.

Venäläisen mielessä Zimnjaja doroga linkittyy Puškinin runoon, jossa yksitoikkoista talvista tietä ajava matkaaja haaveilee perille pääsystä. Siellä jossakin kulta odottaa kamiinan ääressä. Kullan nimi on Nina, joka riimittyy sanan kamina kanssa. Ei ole mikään yllätys, että vodkaa myydään Venäjän kansalle Puškin-assosiaation avulla – onhan hän ylivoimaisesti rakastetuin venäläinen kirjailija.

Tavallinen kuluttaja ihmettelee usein, kuinka tällainen mainostaminen kannattaa. Montako Talvitie-vodkapulloa pitää myydä enemmän, jotta panostus kannattaisi? Vai onko kyrilliikan käyttö vain hämäystä. Tarkoitus on pyrkiä länsimarkkinoille. Yritys on laskenut sen varaan, että outo teksti ja vodkamainoksilta kielletty ympäristö herättävät keskustelua, joka lisää merkin tunnettuutta tehokkaammin kuin varsinainen mainos.

Jos näin ovat laskeneet, oikeaan ovat osuneet. Itsekin tässä syyllistyn kyseisen vodkamerkin mainostamiseen. Toivottavasti en tällä teollani riko Suomen alkoholilainsäädäntöä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *