Tilastoruutuja ja ruututilastoja

Uusi viikko, uudet kujeet.

Neljännen kurssikerran koittaessa kurssi oli ohittanut jo puolivälin – ja kuinka nopeasti! Neljätuntiset gis-sessiot ovat kuluneet kuin siivillä. Tällä kurssikerralla tarkoituksenamme oli tuottaa ruutukarttoja pääkaupunkiseudulta. Ruutuaineistojen kanssa oli mukava työskennellä ja mielestäni ruutuaineistot ovat kartalle visualisoitunakin erittäin informatiivinen tapa esittää juuri esimerkiksi väestötietoa.

Laskimme kurssikerran aikana esimerkiksi väestöntiheyttä tilastoruuduittain ruudun sivun ollessa kilometrin mittainen. Vein ajatusta vielä hieman pidemmälle ja perehdyin vieraskielisten suhteellisiin osuuksiin. Kuten alla olevasta kuvasta käy ilmi, suurimmassa osassa tilastoruuduista vieraskielisten osuus huitelee viiden ja kolmenkymmenen prosentin välillä. Toki poikkeuksiakin löytyy: muutamassa ruudussa vieraskielisiä on jopa yli 70 prosenttia alueen asukkaista. Neliökilometrin ruutukoko toimii tässä tarkoituksessa erinomaisesti, sillä se on riittävän tarkka hyvän kokonaisvaikutelman saamiseksi. Tarkempi mallinnus voisi tehdä kartasta hankalaselkoisemman näköisen, mutta toisaalta myös havainnollistaa paremmin väestöllistä eriytymistä pienilläkin alueilla.

Noh, joka tapauksessa päädyin tosiaan neliökilometrin kokoisiin ruutuihin (ks. kuva 1).

 

Kuva 1. Vieraskielisten osuudet väestöstä tilastoruutualueittain.

Kuten kartasta ja sen selitteistä näkee, vieraskielisten osuudet eivät ole absoluuttisia lukuarvoja. Sellainen lähestymistapa ei mielestäni toimi tilanteessa jo yksinomaan alueittain vaihtelevan väestöntiheyden vuoksi, vaikka blogissaan mm. Sara oli absoluuttisin arvoin karttansa mallikkaasti tuottanut. Päädyinkin siis itse tekemään ns. osuuskartan, sillä prosentuaaliset osuudet ovat omiaan kuvaamaan vieraskielisten sijoittumista. Toki omasta kartastani ei käy ilmi vieraskielisten määrää, joten kaikkeen tämä ei sovi. Ehkä absoluuttiset ja prosentuaaliset osuudet visualisoituna kahdeksi erilliseksi kartaksi tarjoaisi havainnollistavimman lopputuloksen. Muokkasin vielä visualisoidessani kartan arvoja luokkarajoja niin, että erot tulisivat mahdollisimman selkeästi näkyviin.

Lähteet: Saran GIS-blogi. Kurssikerta 4. https://blogs.helsinki.fi/immsara/

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *