Jawohl! Kyllä!

Viimeinen verkkoviestinnän perusopintoihin kuuluva tentti on nyt suoritettu, ja perusopinnot näyttäisivät olevan kokonaan takanapäin. Viimeistä tenttitulosta joudun kuitenkin odottamaan vielä jonkin ajan, mutta uskoisin silti, että nämä kurssit ovat nyt takana. Hyvä niin.  Ei siksi, että ne eivät olisi olleet kiinnostavia, vaan siksi, että ne veivät kuitenkin aika paljon aikaa. Ja aina tämä johonkin käytetty aika on jostain pois. Tällä kertaa se oli pois ylimääräisestä vapaa-ajasta, jota muutenkin meillä kokopäiväisesti työssäkäyvillä ihmisillä on niukasti.

Mutta aina kun saa suoritetuksi jonkun kokonaisuuden, niin heti herää kysymys myös mahdollisesta jatkosta. Myönnän, että näin kävi minulle myös tällä kertaa. Tai no, oikeastaan jo kesken perusopintojen tarkastelin miltä mahdolliset seuraavat opintokokonaisuudet, eli aineopinnot, viestinnän osalta näyttävät.  No, myönnettäköön että kyllä ne minua kiinnostaisivat, mutta olen kuitenkin päätökseni tehnyt, että en ainakaan nyt heti opintojani viestinnän osalta jatka. Ehkä sitten myöhemmin.

Kokonaan en kuitenkaan ole päättänyt jättää uuden opiskelemista, vaan pyrin kuitenkin useasti kehittämään itseäni erilaisilla itseäni kiinnostavilla kursseilla. Viimeisin näistä on tällä hetkellä avoimessa Kauppakorkeakoulussa parhaillaan kesken oleva kurssi Global Marketing Management, jolle osallistun. Tälle vuodelle ei kuitenkaan ole suunnitelmissa enää muita kursseja, vaan pidän nyt pienen tauon kursseista. Katsotaan sitten uudelleen keväällä, jos jotain kiinnostavaa löytyy ja aikaa riittää. Tai sitten myöhemmin. Olen huomannut myös sen tosiasian, että itsekin itseä kiinnostavia kirjoja lukemalla voi oppia jotain uutta. Mikäli lukuintoa siis riittää marssin kirjastoon.

Mutta mitä mielenkiintoista sitten verkkoviestinnän avoimen yliopistojen kursseilla sitten opin? Sainko jotain sellaista mitä lähdin viestinnästä hakemaan? Nyt jonkin aikaa opintojen päättymisen jälkeen mieleeni tulee ensimmäisenä toimittajan etiikkaan ja sääntöihin liittyvät asiat, jotka opiskelin opintokokonaisuuden alkupuolella. Niistä on tärkeää tietää, varsinkin jos haluaa tulevaisuudessa esim. toimittajaksi, mutta ne eivät olleet viestintäkokonaisuuden sellaista antia, jota minä tulin viestinnältä hakemaan. Itse viestintään liittyvät strategiat/ strategiset kysymykset olivat puolestaan kyllä kiinnostavia. Niitä kuin mielelläni. Mutta kaikkein parasta antia oli mielestäni opintokokonaisuuden viimeinen kurssi, joka käsitteli viestinnän instituutioita. Oli erittäin mielenkiintoista päästä lukemaan erilaisista viestintäinstituutioista, niiden kehityksestä ja ihmisten mediakäyttäytymisestä. Kurssi sisälsi ihan antoisaa tietoa, mikäli joskus työskentelisi vaikkapa markkinointiviestintä-/mediasuunnittelun parissa.  Se myönnettäköön, ettei kurssi sinällään mitään uutta ja ihmeellistä mediainstituutioista tuonut esille, mutta ainakin niihin suhtautuminen on osaltani hiukan muuttunut.

Nyt kun verkkoviestinnän perusopinnot on osaltani suoritettu, lopetan tämän blogin pitämisen myös tähän. Blogin kirjoittaminen oli kiva kokemus, ja sitä oli kiva tehdä myös teidän muiden kirjoittajien kanssa. Kiitän vielä kaikkia blogin lukijoita ja toivotan teille kaikille oikein hyvää loppusyksyä! Ja muistakaa, opiskeleminen kannattaa aina!