Sivuaineopiskelua Helsingin yliopiston avoimessa yliopistossa

Edellisellä kerralla kirjoitin siitä, miten kannattaa edetä unelmien tutkintoa kohti avoimen yliopiston kautta. Aikaisemminhan olen ollut tutkintotavoitteinen opiskelija, mutta nyt olen toista vuotta sivuaineita keräämässä. Olen aina halunnut jatkaa sosiaalipsykologian opintojani ja viime vuonna sitten koin ajan sopivaksi sosiaalipsykologian aineopintojen aloittamiseksi.

Tällä kertaa pohdin sivuaineopiskelua toisen yliopiston pääaineopiskelijan näkökulmasta. Vaikka omien yliopistojen tarjonnat on suositeltavaa hyödyntää, voi jonkin toisen yliopiston tarjonnassa olla sisältöjä, joita ei ole omassa yliopistossa tarjonnassa. Toisaalta joissakin yliopistoissa on opintoja, jotka ovat käytännössä samaa alaa, mutta näkökulma ja painopisteet eroavat.

Asun Turussa, josta on hyvät liikenneyhteydet Helsinkiin. Matkustaminen toki maksaa, mutta toisaalta silloin tulee opiskelun sosiaalinen puoli koettua. Verkkokursseja voi suorittaa eri puolilta Suomea ja ilmeisesti ulkomailtakin. Monessa oppiaineessa on tarjolla verkkotenttejäkin.

Mitä sitten suosittelen harkitsemaan tarjolla olevista oppiaineista, jotka voi suorittaa täysin etäopintoina? Katson asiaa turkulaisen kasvatus- ja yhteiskuntatieteilijän näkökulmasta, mutta muillekin nämä pohdinnat soveltuvat.

Mikäli hengellisyys kiinnostaa, voi verkko-opintoina lukea yleisen teologian perusopinnot, joka kaikkia käsittelevästä uskontotieteestä eronnee etenkin siinä, että siinä keskitytään kristillisyyteen. Sosiaalipsykologian perusopinnot voi suorittaa kokonaan verkko-opintoina. Se onkin erittäin sopiva sivuaine etenkin useimmille kasvatus- ja yhteiskuntatieteilijöille, sillä yhtymäkohtia tulee varmasti omaan pääaineeseen. Eri sosiaalipsykologian teoriat voivat antaa uuden lähestymistavan tulevaan omaan opinnäytetyöhön. Vanhenemisen tutkimuksesta voi opiskella perusopinnot käytännössä kokonaan etäopintoina, joskin siinä on huomioitava tenttipainotteisuus.

Itseäni kiinnostaa paljon myös viestinnän perusopinnot. Ymmärtääkseni ne auttavat ymmärtämään ympäröivää yhteiskuntaamme. Silläkin on yhteyksiä varsinkin moniin yhteiskuntatieteisiin ja työelämässä viestinnälliset taidot ovat arvostettuja. Henkilökohtaisesti kiinnostuin viime vuodenvaihteen tienoilla monipuolisista yhteiskuntapolitiikan perusopinnoista, jotka halusin tukemaan omia sosiologian opintojani. Nekin voi suorittaa täysin verkko-opintoina.

Moni kurssi yksinään hyväksyttäneen muihin opintoihin. Esimerkiksi vammaistutkimuksen peruskurssin voi suorittaa etäopintoina ja se antaa hyvää ja arvokasta tietoa vammaisuudesta yhteiskunnallisesta näkökulmasta. Toinen hyvä yksittäinen kurssi voisi olla johtamisen peruskurssi, joka luennoidaan intensiivisesti kahtena peräkkäisenä viikonloppuna.

Nähdäkseni hyvällä tavalla monipuolinen ja erottuva tutkinto avaa mielenkiintoisia ovia työelämään. Erilaiset taidot ja tiedot herättävät uusia ajatuksia. Vaikka nämä opinnot vievätkin rahaa, ovat ne samalla sijoitus omaan tulevaisuuteen. Sen vuoksi kannustan tutustumaan tarkemmin Helsingin yliopiston avoimen yliopiston opintotarjontaan. Tärkeää on, että oma motivaatio vaikuttaa siihen, mitä sivuaineita valitsee.

t. Jukka