Viikko 1

Tästä se lähtee!

Ovi geoinformatiikan ihmeelliseen maailmaan on tällä viikolla avattu raolleen, kun astuimme Physicumin tyhjiltä käytäviltä (kiitos koronan) ATK-luokkaan ensimmäistä kertaa. Kyseessä on siis ensimmäinen geoinformatiikan perusteiden kurssi. Valehtelisin jos väittäisin, etteikö QGis ja tieto blogin kirjoittamisesta olisi nostaneet ennakkoon hikikarpaloita otsalle, sillä en koe olevani mikään penaalin terävin kynä näiden tietokoneiden ja erinäisten ohjelmien kanssa. Tulin kuitenkin kurssisaliin ilman sen suurempia ennakko-odotuksia. Edelliseltä mantsan kurssilta viisastuneena tiesin Artun ja hänen yksityiskohtaisten ohjeidensa pystyvän ihmeisiin, jopa tällaisen biologin kohdalla 🙂

Ensimmäinen harjoitus

Ensimmäisenä harjoituksena meillä oli tutustua QGis-ohjelman käyttöliittymään, toimintalogiikkaan ja paikkatieto-ohjelman perustoimintoihin.  Jotta pääsimme myös käytännössä harjoittelemaan eri toimintoja, latasimme ensin kurssin Moodle-alueelta Itämeren alueen valtioiden typpipäästöistä kertovan aineiston, jota aloimme muokata QGis-ohjelmalla ja harjoitella tiedon visualisointia. Aineisto perustui HELCOMin lähteisiin.

Harjoittelimme tässä työssä myös uuden tiedon laskemista aineiston pohjalta.  Näin saatiin laskettua Itämeren alueen valtioiden typpipäästöjen suhteelliset osuudet, jotka seuraavissa vaiheissa visualisoimme koropleettikarttaan punaisen eri sävyillä. Tämä väreillä ja muodoilla leikittely , sekä kartan ja legendan muokkaaminen omaa silmää miellyttäväksi oli palkitsevaa ja sitä olisikin voinut jatkaa pidempäänkin, ellei kello olisi rientänyt eteenpäin. Ohessa kuva aikaansaannoksestani (kuva 1).

Kuva 1. Itämeren alueen valtioiden typpipäästöosuudet vuodelta 2016 perustuen HELCOMin aineistoihin. (Paarlahti A. 2022)

Jatkoin QGis-harjoituksia vielä tekemällä toisen annetun tehtävän. Valitsin vaihtoehdoista helpoimman, jotta saisin sen varmasti tehtyä ilman tuskan kyyneleitä. Tehtävässä piti ladata annettu aineisto Suomen kunnista ja tehdä sen tarjoaman datan perusteella omaa silmää miellyttävä koropleettikartta jonkin aineistossa annetun tiedon visualisoimiseksi. Valitsin tehtäväkseni visualisoida Suomen kartan kuntien väkiluvun mukaan. Jouduin ensin luokittelemaan kunnat järkeviin luokkiin, jonka jälkeen tyylittelin oheisen kartan (kuva 2.). Mielestäni siitä tuli melko selkeä ja helppolukuinen, joskin hieman tylsä, sillä kartta jäi kauttaaltaan melko vaaleaksi. Tähän vaikutti erityisesti luokkajako, joka oli eri vaihtoehtoja kokeilemalla kuitenkin mielestäni informatiivisin käyttäessäni luonnollista luokkajakoa. Minun tuli valita myös riittävän montaa luokkaa, että kartta olisi mahdollisimman visuaalinen.  Jälkeenpäin mietin, että kartan informatiivisuuden ja luettavuuden kannalta olisi voinut riittää vähempikin luokkamäärä. Myös Tiina Ilmoniemi kertoo blogissaan päätyneensä käyttämään luonnollista luokkajakoa, jotta kartta olisi mahdollisimman visuaalinen.

Tässä vaiheessa iltaa oma vireystasoni ei enää antanut mahdollisuutta hioa kartan ulkoasua, vaan päätin että tällä mennään.

Kuva 2. Suomen kuntien väkiluvut (Paarlahti A. 2022).

Summa summarum

Tällä ensimmäisellä kurssikerralla opin harjoitusten myötä QGisin käytön aakkosia. Ohjelman ja paikkatiedon sujuvaan käyttöön tarvitaan kuitenkin kohdallani vielä  lisää harjoituksia sekä monia uusia yrityksiä ja erehdyksiä. Opettajan laatimat yksityiskohtaiset ohjeet ja neuvot luennolla tulivat todella tarpeeseen ja kiitos niiden sain kaikki ensimmäisen viikon harjoitukset kasaan ja kurssin tehokkaasti käyntiin! Jatkossa aion kiinnittää enemmän huomiota karttojen visuaalisuuteen ja siihen informaatioon, jota kuvan välityksellä halutaan jakaa. Jo tätä ensimmäistä harjoitusta tehdessä huomasin, että muun muassa luokkajaoilla, värivalinnoilla ja symboleilla voidaan merkittävästi vaikuttaa siihen mielikuvaan, jota kartta lukijalle välittää. Toisaalta huomasin karttaa tehdessäni myös sen, että kartan tekijän olisi syytä tuntea aineisto ja lähteet hyvin. Itse en ensin tajunnut mikä on näiden Moodlessa jaettujen aineistojen taustalla ja tarkoituksena, joten jouduin tekemään vähän taustatyötä näitä selvitettäessä. Mutta kuten yleensäkin, asioilla on tapana järjestyä ja kysymyksilläkin selvitä.

Siispä ensiviikkoa ja uusia haasteita odotellessa!

LÄHTEET:

Ilmoniemi T. 2022. Koropleettikarttojen maailmassa. Haettu osoitteesta https://blogs.helsinki.fi/tiinailm.

Paarlahti A. 2022, kurssimateriaali kurssilla Geoinformatiikan menetelmät I.

2 Replies to “Viikko 1”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *