Ett alternativ till p-piller? Publicerad: 28.01.2014 , Hbl Idag

Hormonspiralen Mirena, en finländsk uppfinning med global potential, har nu fått lillasyster Jaydess på marknaden. Det handlar om en till storleken mindre spiral som avsöndrar en mindre hormonmängd, och som passar bättre än vad Mirena gör också för kvinnor som inte fött barn. Med andra ord kan världen ha fått ett beaktansvärt alternativ till p-pillren.

P-pillrens sidoeffekter har de senaste åren fått otaliga löpsedlar. Man kunde därmed vänta sig nyhetsrubriker, undersökande journalistik och debattprogram kring den nya produkten. Är biverkningarna verkligen så få som det påstås? Stämmer det att Jaydess passar till och med för tonåringar? Vad tycker användarna själva? Vad säger forskarna bakom den medicinska innovationen? Kan det här bli vår nya Nokia?

Men jag hittar just inget på vare sig finska eller svenska på nätet. Det är intressant hur lite p-medel över huvud taget diskuteras ur ett bredare perspektiv. Den finska kvinnorörelsen verkar inte ha något alls att säga i frågan. Rikssvensk feminism har mera kvar av 1970-talets intresse för kvinnokroppen och hatkärleken till läkemedelsindustrin, men ändå finns det få färska diskussionerna om preventivmedlens plus och minus
Trots att det personliga numera så ofta är politiskt, utgör valet av preventivmedel ett förbryllande undantag. Ändå innefattar det en räcka viktiga och vardagliga frågor gällande hälsa, sexuell njutning, heterosexuella parförhållanden och läkar-patientrelationer.
Jaydess har säkert sina risker och nackdelar, liksom alla preventivmedel. Risken med spiraler lär vara störst då de sätts in (men ändå relativt liten). Men den ökade risk för blodproppar som förknippas med piller gäller inte för hormonspiraler, liksom inte heller risken att glömma bort att ta den dagliga dosen.
En orsak till att jag själv aldrig gillat p-pillren är att de förhindrar ägglossning. De utplånar kvinnans naturliga hormonella variationer och de förändringar i sexlust, äventyrlighet och humör som de leder till. Mirena får mensen att försvinna så gott som helt.
Jag vet att vissa just därför tycker om p-pillren, eller Mirena: inga förmenstruella raseriutbrott, inget kladdande med tamponger. Men mitt bästa preventivmedel är ett som förändrar mig så lite som möjligt.
Jaydess hindrar varken ägglossning eller mensen.

Nu följer de obligatoriska tilläggen.
För att skydda sig mot könssjukdomar gäller kondom, inget annat.
Inget läkemedelsföretag har gett mig ekonomiska eller andra fördelar för att skriva den här kolumnen.
Jag är nyfiken på andra kvinnors val och erfarenheter. Jag skulle gärna höra vad kändisar och proffsen inom sjukvården tycker. Bättre preventivmedel borde vara ett hur sexigt ämne som helst: de ger mer njutning och färre bekymmer.

Anna Rotkirch är forskningsprofessor på Väestöliitto.

Published by

rotkirch

Anna Rotkirch is a family sociologist at Väestöliitto and a Docent at the University of Helsinki. Her current research focuses on siblings, grandparents, and friendship. She also writes for several newspapers in Finnish and Swedish.