RUOKATAJU-hankkeen yleinen kuvaus
Hanke ’RUOKATAJU’ (2020-2022) tarkastelee ruokaan liittyvää oppimista yhteistyössä ruokapalveluiden ja oppiaineopetuksen kanssa yläkoulukontekstissa (ts. n. 13-16 vuotiaat oppilaat). Hankkeen keskeisenä yhteistyöoppiaineena toimii kotitalous. Projektin empiirinen osuus noudattaa osallistavan toimintatutkimuksen viitekehystä. Aineistonkeruu sisältää laadullisia haastatteluja, moniammatillista suunnittelumateriaalia, oppimispäiväkirjoja sekä kyselylomakeaineistoa yhdestä uusmaalaisesta pilottikoulusta. Hanke toteutetaan Helsingin yliopiston Kasvatustieteellisessä tiedekunnassa, joka on keskeisin alan tutkimusta ja opetusta tarjoava instituutio Suomessa. Tutkimus tuottaa välineitä, joita voidaan suoraan hyödyntää ruokatajua tukevan kouluruokailun kehittämiseksi suomalaisissa kouluissa. Ruokatajun käsitteeseen kytkeytyvä teoreettinen ja käsitteellinen tutkimustyö tuottaa tietoa osallistavasta, käytäntölähtöisestä, kokemuksellisesta ja toiminnallisesta oppimisesta. Hankkeen tutkijana toimii tutkijatohtori Kristiina Janhonen.
Hanketta rahoittaa Suomen Akatemia (rahoituspäätöksen no. 322598) ja Helsingin yliopisto. Hanke on päättynyt 29.8.2022.
Hankkeen julkaisuja ja tuotoksia:
- Janhonen, K., Waling, M. & Olsson, C. (2022). Collaborative participation in a home economics context: Using school meals as a part of sustainable education. Education inquiry, Accepted for publication.
- Janhonen, K. & Elkjaer, B. (2022). Exploring Sustainable Food Education as Multi-prodessional Collaboration between Home Economics and School Food Catering, Journal of Education for Sustainable Development, 16, 1-2, https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/09734082221120101
- Janhonen, K. (2022). Ruokataju – Mitä se on ja miksi sitä tarvitaan? Tieteessä tapahtuu, katsaus, https://www.tieteessatapahtuu.fi/numerot/2-2022/ruokataju-mita-se-ja-miksi-sita-tarvitaan
- Volotin, I. (2023) Moniammatillinen ruokakasvatus yhteisöllisenä toiminta- ja oppimisprosessina : Jaettuun ruokatajuun kytkeytyvä analyysi. Pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/351310
- Antas, A. (2022). Kotitalousopettajien näkemyksiä kouluruokailun hyödyntämisestä osana kotitalousopetusta – ruokatajuun kytkeytyvä analyysi. Pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/343259/Antas_Aino_progradu_2022.pdf?sequence=2&isAllowed=y&fbclid=IwAR0W0lS3e9ImIBoZdzt_fFMQVPhEIyVoGKLK_EEsoYkPv8UniFTF7OXh0CM
- Tutustu aihepiiriin 2.9.2020 julkaistun blogitekstin avulla täältä: Moniammatillinen ruokakasvatus – ajan niukkuutta vai kekseliästä resurssien käyttöä?
- Tutustu osana hanketta 10.2.2021 järjestettyyn webinaariin täältä:
Ruokakasvatus moniammatillisena yhteistyönä kouluissa, kodeissa ja järjestöissä
Lue kooste Webinaarin sisällöstä ja keskusteluista täältä: Ruokakasvatuksen moninaisuus on voimavara: Yhdessä olemme eniten! - Tutustu Ruokatieto Yhdistys ry:n 24.3.2021 järjestämän tapahtuman paneelikeskusteluun ja vuoden 2021 ruokakasvatttaja -tunnustuksen ehdokkaisiin sekä palkinnonsaajiin täältä:
Ruokakasvatuksen kehittäminen poikkeusoloissa
Tallenteen kohdassa 8:16-10:16 RUOKATAJU-hankkeen tutkija Kristiina Janhonen esittäytyy ja vastaa kysymykseen: Mitä on ruokataju ja mihin ruokatajun määritelmää voidaan hyödyntää?
- Hankkeen julkinen kuvaus sekä tietosuojaseloste löytyvät Helsingin yliopiston TUHAT-tietokannasta.