Rikollisuus elämäntapana

Onko huumeidenkäyttäjä vain passiivinen uhri, joka ajautuu rikoskierteeseen rahoittaakseen huumeidekäyttönsä? Sosiologi Tuula Kekin väitöskirja antaa uuden näkökulman huumeita käyttävän taparikollisen elämään. Kekki haastatteli väitöskirjaansa varten sekä huumeidenkäyttäjiä että poliiseja ja analysoi poliisin tutkintailmoituksia ja esitutkintapöytäkirjoja.  Kekin mukaan huumeita käyttävien taparikollisten toiminta tulee ymmärrettäväksi yksilöllisten arvostusten  ja rikollisen alakulttuurin viitekehyksessä. Rikoksilla ei tavoiteltu ainoastaan taloudellista etua, vaan myös jännitystä, omien rajojen kokeilua ja arvostuksen saamista rikolliselta vertaisryhmältä. Huumeita käyttäville taparikollisille oli tyypillistä valmius ottaa riskejä ja vaikeus tai haluttomuus havaita tekojensa seurauksia. Poliisitoimintaa kuvaavat aineistot taas osoittivat, että kontrolli keskittyy lähinnä tunnettuihin käyttäjiin, joiden käyttöön liittyi  oheisrikollisuutta.  Poliisiretoriikassa huumeiden käytön kontrollissa oli pitkälti kyse yleisen turvallisuuden ja järjestyksen ylläpidosta. Poliisin mielestä heillä oli vain vähän mahdollisuuksia vaikuttaa yksittäisiin rikoksentekijöihin, mutta sitä vastoin huumeiden käyttäjien valvonnalla nähtiin olevan merkitystä yhteiskuntarauhan kannalta.

VTM Tuula Kekin väittelee sosiologian oppiaineesta aiheella “Taparikollisuuden kulttuuriset ja rakenteelliset ulottuvuudet – Huumeiden käyttäjien ja poliisin tulkinnat taparikollisuudesta13.4.2012 kello 12.15. Väitöstilaisuus järjestetään yliopiston päärakennuksen (Fabianinkatu 33) salissa 5. Vastaväittäjänä on dosentti Janne Kivivuori, Helsingin yliopisto, ja kustoksena professori Erkki Kilpinen.

Väitöskirjan yhteenvedon voi lukea e-thesis -palvelussa.

Tuula Kekin haastattelu Helsingin yliopiston tapahtumasivulla.

This entry was posted in Uutiset. Bookmark the permalink.