Kategoriat

Juttuarkisto

Synkooppi-lehden kaikkien ilmestyneiden numeroiden juttuarkisto on julkaistu Synkoopin www-sivuilla, mutta kaikkia lehtiä ei enää ole saatavilla. Lehdet ovat nidottuina arkistoksi Helsingin yliopiston musiikkitieteen laitoksen kirjastossa (Vironkatu 1), jossa niitä voi lukea.

Op. 89 4/2007 (Marjukka Malkavaara) Teema: Musiikki ja sukupuoli

  • Sukupuolen representaatio musiikkivideokuvastossa (Pamela Kilpeläinen)
  • Homoikoni Paula Koivuniemi – diivakultin uusi ilmentymä (Sanna Valkiala)
  • Opiskelijasta ammattilaiseksi (Marjukka Malkavaara)
  • Fermaatti (Susanna Välimäki)
  • Vaihtopenkki (Aino-Marja Sievänen)
  • Synkooppi seikkaili Tampereella (Maiju Talvisto)
  • Klassisen musiikin kanavaa työstämässä Yleisradiolla (Teemu Sipilä)
  • Esittelyt & arvostelut

Op. 88 3/2007 (Marjukka Malkavaara) Teema: Musiikki-instituutiot

  • Korvat auki! – erään nykymusiikkiyhdistyksen ensiaskeleet (Jarkko Hartikainen)
  • Musiikkia tulevaisuudessa (Mikko Koivumäki)
  • Terveisiä poppitohtorilta: Miss Honey B tutkii ja konsertoi (Sanna Valkiala)
  • Opiskelijasta ammattilaiseksi (Marika Leed)
  • Fermaatti (Irma Vierimaa)
  • Vaihtopenkki (Aino-Marja Sievänen)
  • Harpuin huiluin Irlannissa (Helen Degerman ja Kirsi Kujanpää)
  • Festareilla 2007 (eri kirjoittajia)

Op. 87 2/2007 (Marjukka Malkavaara) Teema: Hevimusiikki

  • Opiskelijasta ammattilaiseksi (Sanna Valkiala)
  • Orjatar – sukupuolen representaatiot hevivideoissa (Kaisa Paavilainen)
  • Suomalainen progressiivinen rock elää nousukautta (Liisa Lipas)
  • Suomalaisen black metal-musiikin vokalisoinnista ja estetiikasta (Tiina Säppi)
  • Kyökin puolelta (Henriikka Koskenniemi)
  • Sävellysten syntysijoilla (Marjukka Malkavaara)
  • Fermaatti (Esa Lilja)
  • Vaihtopenkki – kuulumisia Bolognasta ja Berliinistä (Jenni Wathén ja Joonas Turunen
  • Esittelyt & arvostelut

Op. 86 1/2007 (Marjukka Malkavaara) Teema: Musiikki ja media

  • Miten musiikkia tulee suojella? (Heikki Poroila)
  • Idoleita medioituneessa maailmassa (Laura Korhonen)
  • Opiskelijasta ammattilaiseksi (Paulina Ahokkaan haastattelu, Marjukka Malkavaara)
  • Fermaatti (Harri Vuori)
  • Takapiru valokeilassa (Ami Vuorinen)
  • Synkooppi Tritonuksen vieraana (Henriikka Koskenniemi)
  • Vaihtopenkki – kuulumisia Groningenista, Hollannista (Saara Mero)
  • Esittelyt & arvostelut

Op. 85 4/2006 (Miika Lauriala)

  • Varhaisvuosien musiikkikasvatuksesta (Heli Hemilä)
  • Musiikkioppilaitosjärjestelmä muutoispaineessa (Harri Hölttä ja Pia Korteala)
  • Kaksiääninen virsi Kangasalan koraalikirjassa (1624): vanhin suomenkielinen moniääninen sävellys? (Jaakko Saarinen)
  • Tulevaisuutena musiikin sekatyöläisyys (Marjukka Malkavaara)
  • Musta Aurinko nousi (Lasse Hartman)
  • Vaihtopenkki – kuulumisia Pariisista ja Berliinistä (Kerttu Piirto ja Joonas Turunen)
  • Esittelyt & arvostelut

Op. 84 3/2006 (Miika Lauriala)

  • Kerry Minnear, gentle giant (Otso Pakarinen)
  • Äänentoiston kuuloa ja luuloa (Mikael Nederström)
  • Elektroninen aarreaitta (Rita Dahl)
  • Todellisuus ja sen kuva nyky-yhteiskunnassa sekä taiteessa (Sini Mononen)
  • Kireitä housuja ja kukkomunarockia – maskuliinisuuksien rakentuminen hevikulttuurissa (Kaisa Paavilainen)
  • Vaihtopenkki – kuulumisia Bolognasta ja Pariisista (Jenni Wathèn ja Kerttu Piirto)
  • Esittelyt & arvostelut

Op. 83 2/2006 (Miika Lauriala)

  • Suomalainen kuorolauluperinne (Reijo Pajamo)
  • Ooppera Skaala – pieni, nopea ja terävä. Proseminaarityö. (Aino Sievänen)
  • Parsifalin Kundry – Patriarkaalisen maailman uhri (Helen Degerman)
  • Sibeliuksen Karelia-musiikista (Jaakko Saarinen)
  • YL idän helmessä (Joonas Turunen)
  • Synkooppi Jyväskylässä (Mikko Koivumäki)
  • Musiikkitieteilijämuusikot jammailivat bändi-illassa (Sanna Valkiala)
  • Vaihtopenkki – kuulumisia Sambiasta (Elina Huhta ja Tommi Koskenheimo)
  • Esittelyt & arvostelut

Op. 82 1/2006 (Miika Lauriala)

  • Klassisen musiikin vaikutus jazziin (Mikko Ikkala)
  • 30 vuotta laitoksessa – muistelmia musiikkitieteestä (Timo Laitakari)
  • Musiikin vapautumisen aspekteja – kokeellinen sävellys Igor Stravinskyn hahmottelemissa raameissa (Risto Hakulinen)
  • Magnus Lindbergin Kraft (1983-1985) – lyhennelmä analyysiseminaarityöstä (Miikka Kallio)
  • Sopraano Sirkka Lampimäen haastattelu (Miika Hyytiäinen)
  • Raoul Björkenheimin haastattelu (Miika Lauriala)
  • Vaihtopenkki – kuulumisia Venetsiasta ja Insbruckista (Sanna Nyyssölä ja Suvi Hartikainen)
  • Musica Nova 2006
  • Esittelyt & arvostelut

Op. 81 4/2005 (Miika Lauriala)

  • Dual – elektronimusiikin januksenkasvoja veistämässä (Jarkko Hartikainen)
    (Musiikkinäytteet osoitteessa http://www.helsinki.fi/jarj/synkooppi/lehti/dual/)
  • Retro, analogisuus ja improvisaatio. Tervetuloa 1970-luvulle! (Jukka Mikkola)
  • Sonifikoitu musiikki (Petri Kuljuntausta)
  • Ääniä kokemassa – Petri Kuljuntaustan haastattelu (Tanja Uimonen)
  • Brian Enon matka ambientiin (Niko Haukkala)
  • Robert Moog 1934-2005 (Mikko Ojanen)
  • Vaihtopenkki – kuulumisia Australiasta ja Itävallasta (Anna Möttölä, Suvi Hartikainen)
  • Esittelyt & arvostelut

Op. 80 3/2005 (Miika Lauriala)

  • Sävellyksen opetuksen haasteet postmetafyysisessä kulttuurissa (Tero Väänänen, proseminaarityön pohjalta)
  • Orkesterivirtuoosi Uuno Klami – Kalevala-sarjan soitinnuksen kehitys (Helen Degerman)
  • Suvetar – Pohdintaa tekstin ja musiikin suhteesta Gjallarhornin kappaleessa (Heidi Haapoja)
  • Vienan Karjalan Joiun musiikillisista piirteistä (Karoliina Kantelinen)
  • Klassisen moderni Lulu säväyttää ohjauksellaan ja huippulaulajilla. Münchner Opern-Festspiel 29.7.2005 (Miika Hyytiäinen)
  • Kyökin puolelta: Yliopistoelämää eli sattumuksia Suomen tieteen kehdossa (Jaakko Jäätmaa)
  • Kesän 2005 suuri Festaripaketti: Faces, Koneisto, Kuhmo, Lentävä Hollantilainen Turussa, Pori, Tuusulanjärvi. (Sanna Valkiala, Joanna Similä, Lauri Mäntysaari, Jaakko Martikainen, Kerttu Piirto)

Op. 79 2/2005 (Joonas Turunen)

  • 24. Edinburghin kansainvälinen harppufestivaali (Jaakko Saarinen)
  • Taiteen tutkimuksen laitoksen johtoryhmän kuulumisia (Miika Lauriala)
  • Hevikaraoke – uusi tulokas suomalaisessa karaokekulttuurissa (Kaisa Paavilainen)
  • Richard Wagner, puolestapujujia ja vastustajia – säveltäjän asema länsimaisessa kulttuurissa (Joonas Turunen)
  • Rockia lukihäiriöisille (Heli Hemilä ja Sanna Nyyssölä)
  • Bologna tulee – oletko valmis? (Miika Lauriala)
  • Synkooppi Tampereella (Sanna Valkiala)

Op. 78 1/2005 (Joonas Turunen)

  • Sinfonietta Soi – orkesteri (Kerttu Piirto)
  • YL – mies ja ääni (Joonas Turunen)
  • Äänimaisematutkimus – johdatus äänimaisematutkimuksen maailmaan (Miika Lauriala)
  • Säveltäjä Toivo Saarinen – elämä ja sävellykset (Jaakko Saarinen)
  • Musiikki on arkkitehtuuria? Mitä Hä? (Miika Lauriala)
  • Viulisti Tuusulanjärveltä, Pekka Kuusisto (Kerttu Piirto)
  • Tauno Marttinen – Petri Tuovisen kirjan, ”Hämeenlinnan Shamaani” esittelyä (Miika Lauriala)

Op. 77 4/2004 (Joonas Turunen)

  • Synkoopin pullapartio Tritonuksen konsertissa (Miika Lauriala)
  • Musiikkitieteilijän ammattikuvaseminaari (Jaakko Jäätmaa)
  • Mihin menet, rock-musiikki? – Kitarasankaruudesta (Joonas Turunen)
  • Journalistin ohjeet – takuu totuudesta? (Jouni Eerola)
  • Luovan rohkeuden selkäranka – Philomela 20-vuotta
  • Musiikin leviäminen ja jakelu internetissä – Uhka vai uusi mahdollisuus (Joanna Similä)
  • Juan Diego Flórez – oopperalavojen latinoidoli (Maria Ranta)
  • Aito kamariorkesteri Pariisissa (Kerttu Airila)
  • Mimmu Tommila ja Aiton lyhyt historia (Miika Lauriala)
  • Syöksykierteellä Euroopan ytimeen – Young music caravan tour Europe 2004 (Lotta Hagfors)
  • Avanto-festivaalit 2004 (Miika Lauriala)

Op. 76 3/2004 (Joonas Turunen)

  • Typerys – fuksin päänsärkypäiväkirja (Maria Ranta)
  • Modernin taiteen jumalainen näytelmä – Wagnerin Der Ring des Nibelungen Suomen Kansallisoopperassa (Joonas Turunen)
  • Kiitos, rakas Salmenhaara (Heidi Peltonen, nyk. Haapoja)
  • Kolumni (Jaakko Jäätmaa)
  • Vesa-Matti Loiri – ”tavallisen” ihmisen tulkki (Tommi Koskenheimo)
  • Faces etnofestival 2004 (Miika Lauriala)
  • Tanssiva Pierrot valloitti Kuhmon (Lauri Mäntysaari)
  • UMO Jazz Fest 2005 (Miika Lauriala)
  • Helsingin Juhlaviikot – RSO johtajanaan James Conlon (Miika Lauriala)
  • Jumalan poptähdet – Brittiläinen poprock-yhtye Delirious (Jaakko Jäätmaa)

Op. 75 2/2004 (Joonas Turunen)

  • Vuosijuhlat huipensivat kevätlukukauden (Jaakko Jäätmaa)
  • Mitä on musiikkitiede. Uudelle Suomelle kirj. Ilmari Krohn (Miika Lauriala)
  • Bolognan-sopimus mullistaa ainakin suomalaista yliopistokulttuuria (Alfonso Padilla)
  • Kyökin puolelta: Ihan alasti (Joonas Turunen)
  • Elämäkerrallinen musiikki (Armi Janhunen)
  • Kerkkä – uutta suomalaista kansanmusiikkia Venäjällä ja Suomessa (Jouni J. Eerola)
  • ääniä maailmalta – lauluyhtye Ketsurat ammentaa naiseudesta ja maailman musiikeista (Kerttu Piirto)
  • Hectorin aika Bowie-inkarnaationa: Hectorin käännöstyö Bowien kappaleesta Life on Mars? (Marianna Jakobsson)
  • Musiikkikasvatuksesta nyky-Suomessa 2/2: Musiikki ja musiikkikasvatus (György Gadar)

Op. 74 1/2004 (Joonas Turunen)

  • Taklax [pseudon.]: Nokkispluus
  • Lauriala, Miika: Esittely ja palopuhe
  • Turunen, Joonas: Idols: mihin sitä tarvitaan?
  • Gartz, Ulla: Myytävänä: rakkaushuolia pikkutytöille – Gimmel, Tiktak ja markkinoinnin kohderyhmät
  • Lauriala, Miika: Poeme Electronique Brysselin maailmannäyttelyssä 1958
  • Saarinen, Jaakko: C. S. Lewisin filosofiaa kirjallisuudesta – ja musiikista
  • Kádár, György: Musiikkikasvatuksesta nyky-Suomessa 1/2: Kasvatus, taide ja taidekasvatus

Op. 73 4/2003: Elokuvamusiikki (Jaakko Saarinen)

  • Saarikoski, Lauri: Maisteriksi Eurooppaan
  • Saarinen, Jaakko: Keskustelua Bolognan prosessista – musiikkitieteen oppiainekokous 25.11.2003
  • Ikkala, Mikko: Selittelen, siis olen
  • Pekkilä, Erkki: Elokuvamusiikintutkimus ja etnomusikologia
  • Gartz, Ulla: Fanfaari Robin Hoodille
  • Iisakkila, Miia: Elävä kuva ja musiikki: Dancer in the Dark -elokuvan tarkastelua
  • Sosa, Takemi: Akira Kurosawan Kagemusha
  • Lauriala, Miika: Elokuvan Dracula – Prince of Darkness musiikista
  • Tuominen, Maini: Kuuntele sydämesi ääntä

Op. 72 3/2003: Musiikki ja filosofia (Jaakko Saarinen)

  • Jaakko Jäätmaa: Musiikkitieteen fuksien varjo-opas 2003
  • Juvonen, Päivi: Hyvää vai huonoa? Musiikin arvottaminen musiikkifilosofiassa
  • Rönkkö, Rosa: Kulttuuriteollisuus – adornolaisen alakulon tiivistymä
  • Saarinen, Jaakko: Romanttista taidefilosofiaa George MacDonaldin kirjoituksissa
  • Jäätmaa, Jaakko: Nettiradiolla maailman ympäri
  • Tuominen, Maini: Koivusalon Sibelius-elokuva – Jannen ja Ainon tarina

Op. 71 2/2003 (Jaakko Saarinen)

  • Jäätmaa, Jaakko: Synkooppi iski Turkuun
  • Henriksson, Laura: Testaa itsesi – oletko musiikintutkija-ainesta?
  • Saarikoski, Lauri & Juvonen, Päivi: Tutkinto uusiksi
  • Saarinen, Jaakko: Puhallinmusiikkia autonomian ajan Hämeestä
  • Turunen, Joonas: Muoviruusuja omenapuissa: yhteiskuntakritiikki Ismo Alangon lauluissa
  • Gartz, Ulla: Pianokouluja joka makuun
  • Turunen, Joonas: Reunahuomautus Sibeliuksesta

Op. 70 (1/2003): Tauno Marttinen (Jaakko Saarinen)

  • Lampila, Hannu-Ilari: Tauno Marttinen – suppea reseptiohistoria
  • Torvinen, Juha: Kitaramusiikki Tauno Marttisen tuotannossa
  • Tuovinen, Petri: Romanttinen taiteilijamyytti Tauno Marttisen säveltäjäkuvassa
  • Hautsalo, Liisamaija: Marinan tapaus – Poltettu oranssi ja suomalaisen oopperan hullu nainen
  • Jyrkiäinen, Reijo: Tauno Marttisen reseptio HKO:n, RSO:n ja YLE:n ohjelmistoissa vuosina 1958-1997

Op. 69 4/2002: Kansanmusiikki (Jaakko Saarinen)

  • Salonen, Juulia: Kampiliira – keskiajan huipputekniikka soi yhä
  • Saarinen, Jaakko: William Lawesin syntymästä 400 vuotta
  • Iisakkila, Miia: Matkalla Vienan Karjalassa
  • Myllylä, Heidi: Lasten musiikkikulttuurista ja musiikkikasvatuksen haasteista
  • Pienimäki, Anna: Sepän soitto – polveltasoitosta fuusiokansanmusiikkiin
  • Suomalainen-Pedrosa, Catia: Venäläinen kansansoitinmusiikki

Op. 68 3/2002: Eurooppalainen musiikki (Jaakko Saarinen)

  • Ikkala, Mikko: Ei pelkästään musiikista
  • Roms, Elina: Euroopan osmaanihovista räjähtää: Berliinin turkkilaisnuoriso suuntautuu traditioon luovasti
  • Sievänen, Aino: Rakkauden festivaali: Musiikkia ja yhteisöllisyyttä luonnon helmassa
  • Saarinen, Jaakko: Edward Jonesin musical and poetical relicks: Kokoelma walesiläistä harppumusiikkia 1700-luvulta
  • Tarasti, Eero: Säveltäjän identiteetti ja paikallisuus – Tauno Marttinen 90-vuotispäivänään

Op. 67 2/2002: Musiikki ja muut taiteet (Markus Luukkonen)

  • Tiittula, Eero: Soitinasetelma – ajatuksia kansikuvan takaa
  • Välimäki, Susanna: In memoriam: Erkki Salmenhaara
  • Lipas, LiisA: Grease
  • Hiltunen, Riikka: Rytmi veressä?
  • Kontkanen, Riina: Populaaria synkretismiä
  • Lievonen, Heta: Kun sävelet ei riitä
  • Ablova, Alla: Karjalan litofonien musiikillisesta rekonstruoinnista
  • Saarinen, Jaakko: Nuottiavaimet ja transponointi 1500-luvun polyfonisessa musiikissa

Op. 66 1/2002: Musiikki ja media (Markus Luukkonen)

  • Lipas, Liisa Aloittelevan toimittajan päänsärkyjä
  • Ikkala. Mikko: Laps’ Suomen, ällös heitä pois sä maatas ihanaa…
  • Luukkonen, Markus: Musiikkitalo ja media
  • Kiistala, Lasse: Imagon kanssa kahvilla
  • Tuominen, Tommi: Digitaalisten musiikkiformaattien esiinmarssi
  • Pienimäki, Anna: What you hum is what you get – musiikkitiedonhaun lyhyt oppimäärä
  • Scott, Derek: Postmodernismi ja musiikki (suom. Susanna Välimäki)

Op. 65 4/2001: Suomalainen musiikki (Liisa Lipas)

  • Ikkala, Mikko: Kaikuja tyhjyydessä
  • Lappalainen, Seija: Suomalaisen sinfonian isä
  • Lipas, Liisa Lipas: Ilmari Krohnin jalanjäljillä
  • Tiilikainen, Jukka: Näkökulma 1990-luvun Sibelius-buumiin ja -tutkimukseen
  • Tuovinen, Petri: Onko kukaan nähnyt Marttisen Päällysviittaa?
  • Djupsjöbacka, Sebastian: Text och musik hos Erik Bergman
  • Luukkonen, Markus & Kontkanen, Riina: Suomi-jazz vahvassa myötätuulessa
  • Muikku, Jari: Letkiksestä Freestyleriin
  • Navickaite, Lina: Contemporary Music Forum in Lithuania

Op. 64 3/2001: Musiikkifestivaalit (Liisa Lipas)

  • Anon & Anon [pseudon.]: Totuus on tuolla ulkona
  • Råman, Marita: Pilipalipojan palkka
  • Hottinen, Merja: Kaksikymmentä vuotta uutta musiikkia
  • Kontkanen, Riina & Lipas, Liisa & Kauhanen, Mika: April Jazz
  • Konttinen, Anu: Nuorten muusikkojen nuorekkaat kesäfestivaalit
  • Lipas, Liisa: Legendoja ja ”Rokki”-elämää
  • Luukkonen, Markus: Kuhmossa uskalletaan
  • Komsi, Päivi: Pori Jazz
  • Hieta, Hanna-Mari & Lipas, Liisa: Verdi Savonlinnan oopperajuhlilla
  • Paukkunen, Elina & Lipas, Liisa & Luukkonen, Markus & Tuominen, Tommi: Tuttua ja turvallista Helsingissä

Op. 63 2/2001: Musiikki ja uskonto (Liisa Lipas)

  • Lipas, Liisa: Virsikirja 300 vuotta
  • Vierimaa, Irma: Musiikki keskiajan Suomessa kirkkomaalausten valossa
  • Takala, Matti: Kirja jota luetaan – koraani ja sen resitaatio
  • Kupias, Anton: Saatana saapuu Osloon – norjalaisen black metalin synty 1990-luvun alussa
  • Laitakari, Timo: Musiikkimeditaatio
  • Saarinen, Jaakko: Praetoriuksen joulumessu Jyväskylässä
  • Tuohiniemi, Jaakko: Zachris Palmin Ilolaulusta ja sen taustoista
  • Hottinen, Merja: Uuden musiikin kahdet kasvot
  • Hieta, Hanna-Mari &al: Ammattikuvia

Op. 62 1/2001: Musiikkipedagogiikka (Hanna-Mari Hieta)

  • Gringos & Locos [pseudon.]: Kenttähavainnointitutkimus Vironkatu 1:n populaatiosta
  • Ikkala, Mikko: Eläinrääkkäystä>
  • Karlson, Anu: Hyvä musiikinopetus herättää rakkauden musiikkiin
  • Mäkilä, Sasha: Menetelmät vai menetelmättömyys sellonsoiton opetuksessa
  • Luukkonen, Markus: Improvisoinnin esteet ja estetiikka
  • Konttinen, Anu: Kapellimestarikoulutusta ilman metodia
  • Ikkala, Mikko: Talolla päähän
  • Lipas, LiisA: Riilahden päiväkeskuksen arkea – musiikinopetusta kehitysvammaisille
  • Takala, Matti: Vasen, oikea ja väärä
  • Lång, Markus: Ihminen musiikin käyttäjänä

Op. 61 4/2000: Musiikkitieteilijän tulevaisuudennäkymät (Hanna-Mari Hieta)

  • Riikonen, Jussi: Miksi minä soitan bändissä
  • Leed, Marika: Ammatti: radiotoimittaja
  • Kontkanen, Riina: Sattumusten kautta musiikkielämän näköalapaikalle
  • Tuohiniemi, Jaakko: Suomalaisen sana-lugun koetus ja Juhannus tunturilla, eli Vironkadun kirjaston kaksi harvinaisuutta muutamine kirjahistoriallisine hajahuomioineen, eli Miksi onkaan niin kivaa olla töissä kirjastossa
  • Morri, Satu: Olitko sinäkin mukaan
  • Emanuelsson, Lotta: Pianonsoiton tiede
  • Hottinen, Merja: Viulistit ja identiteetit järjestykseen
  • Hautsalo, Juhana: Sibelius-viulukilpailu

Op. 60 3/2000: 60-luvun musiikki (Hanna-Mari Hieta)

  • Forss, Timo: Unto Mononen – Satumaan kansalainen
  • Kauhanen, Mika: Motownin hittitehdas
  • Villa & Lobos [pseudon.]: Delfoin oraakkelin jäljillä
  • Hottinen, Merja: Tulen runoelma, Leningrad ja muita kuusikymppisiä
  • Takala, Matti: Viritysjärjestelmät for dummies – eli lyhyesti virittämisen teoriasta ja käytännöstä
  • Riikonen, Jussi: Tuote nimeltä HIM
  • Hottinen, Merja &al: Tähtiä, sankareita ja nalleja – Helsingin Juhlaviikot porijazziutumassa?

Op. 59 2/2000: Crossover (Hanna-Mari Hieta)

  • Mifo, Kati: Minun Sibeliukseni
  • Silvennoinen, Maiju: Crossover – Rikkautta vai ristiriitoja
  • Hieta, Hanna-Mari: Evankeliumi – ilosanoma median käsissä
  • Lipas, Liisa: Nimo Abiib, somalilaulajatar monen musiikkitradition risteyksessä
  • Komsi, Päivi & Tuominen, Maini: Aram Aflatuni – persialaista musiikkia länsimaisille korville
  • Takala, Matti: Editoinnin syvin olemus. Glenn Gould ja polyfoninen radio
  • Kuorelahti, Elina: Otteita Helsingin 2. koulukunnasta
  • Konttinen, Anu: ”Kaikki tiet vievät Sacreen”: 2. kansainväliset Sibelius-kapellimestarikilpailut Helsingissä
  • Luukkonen, Markus: Venäläisen musiikin juhlaa Mikkelissä

Op. 58 1/2000: Helsinki kulttuuripääkaupunkina vuonna 2000 (Hanna-Mari Hieta)

  • Ikkala, Mikko: Tänään tarjouksessa
  • Hottinen, Merja & Hieta, Hanna-Mari: Kulttuurikaupunkivuonna luovuus räjähtää
  • Kontkanen, Riina: Kulttuuria kampuksille!
  • Villa&Lobos [pseudon.]: Sävellysvuosi 2000
  • Tyrväinen, Helena: Francis Poulenc ja Les Sixin aika
  • Konttinen, Anu: Suomalaiset nykykapellimestarit – määrätietoista työtä ”ilmiön” takana
  • Hottinen, Merja: Tampere tanssii ja soi
  • Takala, Matti: Ludus Mustonalis – Mustonen leikkii ystäviensä kanssa
  • Lipas, Liisa: Funkin huumaa Funky Elephantissa
  • Silvennoinen, Maiju: Labra – järjetön rockmessu
  • Paukkunen, Elina: Hämmennystä ja tunnustusta

Op. 57 4/1999 (Merja Hottinen)

  • Hottinen, Merja & Kauhanen, Mika & Kontkanen, Riina: Synkoopin pieni suuri historia
  • Tarasti, Eero: Ohjeita gradun tekijöille
  • nimim. Punainen Paroni ja Kaipuun Sininen Kukka: Suuri musiikkitieteilijäpeli. Uusi sukupolvi
  • Vartiainen, Osmo: Silence Intertwining Values
  • Konttinen, Anu: Tulindbergin jousikvartetot ensimmäistä kertaa levyllä
  • Paukkunen, Elina: Etno soi taas kerran Helsingissä
  • Hieta, Hanna-Mari: Jazzia Hämeessä. ”3 Days of Music & X-tra Love”

Op. 56 3/1999 (Merja Hottinen)

  • Hieta, Hanna-Mari: YLE – TV – MUSIIKKI. Julkista palvelua vai raakaa profilointia?
  • Kärjä, Antti-Ville: Suomalaisen musiikkivideon estetiikasta
  • Hottinen, Merja: Elokuvamusiikki – taidetta vai tapettia?
  • Holmqvist, Christian: Ejen varjossa
  • Hottinen, Merja & Paukkunen, Elina: Ihanuuksien ihmemaa
  • Karkinen, Laura: Jazztutkimusta sanoin, saksofonein ja sävelin
  • Kauhanen, Mika: Isojen bändien festivaali Imatralla

Op. 55 2/1999 (Merja Hottinen)

  • Paukkunen, Elina: Etnomusikologit perinnettä pelastamassa? KOkemuksia kenttätyömatkalta
  • Suhonen, Sampsa: Tietokoneavusteinen musiikintutkimus
  • Hottinen, Merja: Hei, me sävelletään! Musiikkitieteen opiskelijoiden sävellykset saivat oman konsertin
  • Kauhanen, Mika: Semiotiikka – avaimia musiikintutkimukseen
  • Villa & Lobos: Herroja ja narreja
  • Koskinen, Janne: Diggaa klassista! Toimittajana klassisen musiikin radiokanavalla
  • Ikkala, Mikko: Autogonia, metempsykoosi ja Rank Xerox

Op. 54 1/1999 (Merja Hottinen)

  • Jaakkola, Paula: Tangolaulaja on tunteiden tulkki – ja muutakin?
  • Lipas, Liisa: Goottilaisuus ja pimeyden romantiikka – underground-kulttuurin tarkastelua Helsingissä
  • Kauhanen, Mika: Gospel, suomalaisen populaarimusiikin omatunto
  • Hieta, Hanna-Mari & Kontkanen, Riina: Pitkätukkia ja hippifilosofiaa: suomalaisen progen vaiheita
  • Mäenpää, Mirja: Toni Rossi, yökerhopoppari

Op. 53 2/1998 (Merja Hottinen)

  • Hottinen, Merja & Jääskeläinen, Johanna: Vastuuntuntoa suomalaisen musiikkielämän kehittämisestä
  • Vainio, Jan Mikael: ”Musiikista keskusteleminen on tärkeää” Brian Ferneyhough’n haastattelu
  • Yli-Salomäki, Aki: Scelsi, säveltäjä äänen ytimessä
  • Komsi, Päivi: Padam, padam… Vaihto-opiskelijana Pariisissa
  • Hieta, Hanna-Mari: Iloisen ja innostuneen professorin salaisuus
  • Kauhanen, Mika: Minustako musiikkitieteilijä?
  • Kiistala, Lasse: Kevyen musiikin käyttösanastoa
  • Schmidt, Márta: Josef ja Karel Capek – Kalevi Aho: Hyönteiselämää
  • Leed, Marika: Rautavaara – one of the greatest

Op. 52 1/1998 (Virve Summanen)

  • Jaakkola, Paula: Ultra Bra – erikoinen otusjoukko
  • Kaipainen, Jouni: Selim Palmgren, lyyrikko
  • Mäkilä, Sasha: Kirjoituksia äänilevytaiteesta osa 3: progressiivista pitkäsoittoa
  • Kiistala, Lasse: Pohjolan väki
  • Torvinen, Juha: Heidegger ja musiikillinen hermeneutiikka
  • Holmqvist, Christian: Drag i Einar Englunds tänkande
  • Paukkunen, Elina: Etnomusikologian teoria ja metodit II: vaihto-opiskelijana Berliinissä
  • Hottinen, Merja: Grüsse aus Musikland österreich! Huomioita tutkimusretkeltä Mozartin ja wienervalssin kotimaahan

Op. 51 2/1997 (Marika Leed)

  • Paukkunen, Elina & Summanen, Virve: Musiikkilehtikatsaus
  • Pekkilä, Erkki: Nykykansanmusiikin tutkimusprojekti
  • Lovi & Mela: Opiskelijabudjetilla Savonlinnaan
  • Kareinen, Tuomas: Ylioppilaskunnan soittajat – maamme vanhinta orkesteriperinnettä
  • Jaakkola, Paula: Lenni-Kalle Taipale: Jazz sallii luovan hulluuden
  • Jääskeläinen, Johanna: Representaation ehtoja etsimässä
  • Tiits, Kalev: The Sound (Technology) of Music – ajatuksia äänisynteesin ja sointivärin problematiikasta

Op. 50 1/1997 (Marika Leed)

  • Summanen, Virve: Musiikkikirjoittajien hiekkalaatikon intomielinen historia
  • Vainio, Jan Mikael: Visionääri Erkki Salmenhaara
  • Sivuoja-Gunaratnam, Anne: Rautavaaran ”Kaivos” (1957-60/62?) – poliittinen ooppera
  • Räisänen, Juhani: Minä, tietokone ja taide
  • Mäkilä, Sasha: ääninauha muuttaa musiikkia
  • Paukkunen, Elina: Talking Timbuktu – katsaus malilaiseen populaarimusiikkiin
  • Laitinen, Kari: Tutkimusaiheena sotilasmusiikki
  • Lappalainen, Seija: Arkistoseikkailuja Venäjällä
  • Vierimaa, Irma: Väriajattelu Skrjabinin ”Prometheuksessa”
  • Räisänen, Juhani: Suomen kuorolaulun historian laiskanläksy: Thérese Decker
  • Tyrväinen, Helena: Sibelius ja Suomen musiikki Pariisissa 1910-1939 – katsaus konsertteihin ja musiikkilehtiin

Op. 49 2/1996 (Marika Leed)

  • Paukkunen, Elina: Joonas Kokkonen in memoriam
  • Summanen, Virve: Työllistyminen on tyypistä kiinni
  • Leed, Marika: Vierasilla Karol Szymanovski -akatemiassa
  • Mäkilä, Sasha: Mekaanisen äänentallennuksen nousu ja tuho
  • Koskinen, Janne: Korvien tie
  • Ahola, Anu: Lauluja naisena olemisen vaikeudesta
  • Hottinen, Merja: Neroutta, innoitusta ja tekniikkaa (säveltäjä-elämäkertaelokuvista)
  • Om musikens förunderliga werkningar (Artikkeli julkaistu Åbo tidningar -lehdessä 02. 03. 1795)

Op. 48 1/1996 (Marika Leed)

  • Vainio, Jan Mikael: Pawel Szymanski – mystikko ja postmodernisti (säveltäjän esittely)
  • Hottinen, Merja: Taidetta vai propagandaa? (Neuvostoliiton musiikista)
  • Lång, Markus: Aitouden ja totunnaistumisen ristiriita musiikissa
  • Padilla, Alfonso: Tieni musiikkitieteeseen
  • Paukkunen, Elina: Senegalin leijonat
  • Eskola, Jari: Saksofoni – 150 – vuotias nuorukainen
  • Eskola, Jari & Holmqvist, Christian: Suuri divariraportti

Op. 47 4/1995 [säveltäjä-teemanumero] (Antti-Ville Kärjä)

  • Kärjä, Antti-Ville: Kauneutta kaaoksesta (säveltäjä Timo-Juhani Kyllösen esittely)
  • Välimäki, Susanna: Kyllösen Ikaros lentää neljällä flyygelillä ja sekuntienergialla (teosanalyysi)
  • Hottinen, Merja: Kuhmon kamarit kesällä 1995
  • Holmqvist, Christian: Akateemisen puhallinorkesterin lupaava ensikonsertti

Op. 46 3/1995 (Antti-Ville Kärjä)

  • Pohjannoro, Hannu: Eräs kronologia (säveltäjä kertoo musiikistaan)
  • Hottinen, Merja: Kuvia, heijastuksia (teosanalyysi)
  • Vainio, Jan Mikael: Eilisen linnut (teosanalyysi)
  • Lehtonen, Sonja: Varsova ennen, Varsova nyt (katsaus Varsovan kaupungin historiaan)
  • Summanen, Virve: Nähdä Varsova ja kuulla (Varsovan Syksy -musiikkifestivaali 1995)
  • Eskola, Jari: Musiikkitieteen opiskelua Varsovan malliin

Op. 45 2/1995 (Antti-Ville Kärjä)

  • Leed, Marika: ”Tuottaessaan elämyksiä sävellys täyttää tehtävänsä” (Harri Suilamon haastattelu)
  • Vainio, Jan Mikael: Le Cri de Merlin? Huuto huudolta (teosanalyysi)
  • Kärjä, Antti-Ville: Se ainoa oikea (1990-luvun iskelmän sanoituksista)
  • Eskola, Jari: Vaihtoehto Schenker-analyysille (pakina)

Op. 44 1/1995 (Antti-Ville Kärjä)

  • Vainio, Jan Mikael: Harri Vuori yleisesti ottaen
  • Vuori, Harri: Kosmologiaa ja heterofoniaa (säveltäjä kertoo musiikistaan)
  • Vainio, Jan Mikael: Jos Vuori ei tule Muhammedin luo, Muhammedin täytyy mennä Vuoren luo (Harri Vuoren haastattelu)
  • nimim. Wotan ja Siegfried: Helsinki Biennale VIII – Bakkanaalia ja Krapulaa

Op. 43 2/1994 (Antti-Ville Kärjä)

  • Holmqvist, Christian: Autenttisuus vaihtoehtona (alkuperäissoitinten käytöstä vanhan musiikin yhteydessä)
  • Rainio, Riitta: Suomen ja lähialueiden soittimista
  • Leed, Marika: Juomalauluja janoisalle kansalle (Bellman)
  • Vainio, Jan Mikael: Kort om lutan
  • Summanen, Virve: Cembalon uusi tuleminen
  • Virtaperko, Olli: Ollin oppivuosi (kokemuksia opiskelusta Skotlannissa)

Op. 42 1/1994 (Antti-Ville Kärjä)

  • Nikki, Tarja: Saliakustiikan ongelmia
  • Tiits, Kalev: Tietokonemusiikin koulutusta Haagissa
  • Henriksson, Juha: Tutkintouudistus tulee – oletko valmis?
  • Nimim. Halkonen, Marja N. & Räkälantti Veli J.: Musiikin ja satunaisen sukupuolten välisen intiimin kanssakäymisen yhteensovitettavuuden ongelman asiakokonaisuuksia (pakina)

Op.41 2/1993 (Antti-Ville Kärjä)

  • Tarasti, Eero: Wagneriaanisia retkiä eli vaellusvuosilta II
  • Eskola, Jari [& Antti-Ville Kärjä]: Uusi oopperatalo: Töölönlahden helmi

Op. 40 1/1993 (Antti-Ville Kärjä)

  • Loikala, Mirja: Kuhmo-ilmiö (Kuhmon Kamarimusiikki 1992)
  • Kareinen, Tuomas: Dido ja Aeneas – ikuisuutta ja vähän maallisempaakin (Henry Purcellin ooppera)
  • Kärjä, Antti-Ville: Sinäkö minua opettaisit? (musiikkitieteen laitoksen lehtorin viran täytöstä)

Op. 39 3-4/1992 (Tarja Nikki)

  • Kilpiö, Kaarina: Anna mä laulan! (karaoke)
  • Ritosalmi, Kirsi: Karaoke – ihmettelyä ja hämmästelyä
  • Pekkilä, Erkki: Etnomusikologian opetuksesta Suomessa ja muualla
  • Auvinen, Juuso: ääniä maasta taivaaseen (popmusiikin soundeista, efekteistä ja miksaamisesta)
  • Kukkonen, Risto: Rautalangalla hengenpelastukseen (popmusiikin tähtikultista etc.)
  • Järvinen, Minna Riikka: McCartneyn Liverpool-oratorio: arkea, unia, mystiikkaa
  • Lång, Markus: Kielenhuollon etiikasta

Op. 38 1-2/1992 (Tarja Nikki)

  • Toivainen-Malmio, Annu: Kosketus Elävään Musiikkiin Japanilaisen Tradition ja Modernismin Puitteissa (Japanin musiikin viikko 30.3.-4.4. 1992)
  • Lehtinen, Eero: Shakuhatzit soi
  • Raukko, Jarno: Pitäisikö Classic Radion soittaa Paul McCartneya?
  • Tiits, Kalev: Algoritmin käsitteestä säveltämisessä
  • Tervaniemi, Mari: Absoluuttiset korvat ja sävelet
  • Lång, Markus: Dmitri Sostakovitsin As-duuri preludi op. 87
  • Lång, Markus: Yleisiä harhaluuloja ihmisten nimistä

Op. 37 3-4/1991 (Susann Isohanni)

  • Tamminiemi, Niina: Potretti (laitoksen opettajien haastatteluja)
  • Lassfolk, Kai: Musiikkiohjelmistot myötätuulessa
  • Isohanni, Susann: Savonlinnan oopperajuhlat – jotain viime kesästä ja hiukan ensi vuodesta
  • Lång, Markus: Musiikin muodontavien voimien toissijainen eli pragmaattisesti tunnusmerkkinen käyttö
  • Laine, Elisa: Illuusio tasa-arvosta eli kuka pelkää feministiä?
  • Loikala, Mirja: Minä, nainen ja musiikki
  • Nikki, Tarja: tynnyrissä

Op. 36 2/1991 (Susann Isohanni)

  • Isohanni, Susann: Giovanni Battista Pergolesin Stabat Mater – kirkkomusiikin kummajainen
  • Iltanen, Kimmo: Sinisten sävelten mystiikkaa – olettamuksia bluesin rakenteista ja alkuperästä
  • Kilpeläinen, Kari: Hieman nykyisestä ja tulevasta Sibelius-tutkimuksesta
  • Lassfolk, Kai: Tietokone – elämää suurempi?
  • Pesonen, Antti: Musiikki ja kauhu: Näkökulmia musiikin ja tunteen problematiikkaan
  • Immonen, Yrjö: ”De va koukku de” eli banaalinko analyysia? (populaarimusiikin tutkimisesta)

Op. 35 1/1991 (Susann Isohanni)

  • Lehtiranta, Erkki: Karol Szymanowski – Puolan varhaismodernin suuri yksinäinen
  • Töysä, Harri: Stenka Razin ja Lumottu lapsi – eli sävelteosten nimet käännöstieteellisenä ongelmana. Taustaa kysymyksenasettelua ja luonnoksia
  • Lassfolk, Kai: Studio ATK-ajassa
  • Kaunonen, Leena: Sibeliuksesta väiteltiin – silminnäkijän vaikutelmia
  • Sairanen, Mika: Teksti musiikkina

Op. 34 4/1989 (Ainomaija Pennanen)

  • Tiits, Kalev: Tulkinta, kokeilu ja musiikin teknologia
  • Tiensuu, Jukka: Mitä? Taas uutta? (”marginaalikokoonpanoista” uudessa musiikissa)
  • Lehtiranta, Erkki: Askelia egyptiläisessä musiikkimaisemassa

Op. 33 3/1989 (Ainomaija Pennanen)

  • Heininen, Paavo: Veitsen musiikki
  • Meri, Veijo: Veitsi-oopperan tekstin synty
  • Sivuoja-Gunaratnam, Anne: Punainen puukko eli verinen veitsi (arvio Heinisen Veitsi-oopperan esityksestä)
  • Leisma, Matti: Voittaja: René Pape – genotyyppi?

Op. 32 2/1989 (Ainomaija Pennanen)

  • Heiniö, Mikko: Postmodernismi – näkökulma uuteen suomalaiseen musiikkiin
  • Reznikoff, Iégor: Oikea intonaatio ja vanhan musiikin tulkinta
  • Kilpeläinen, Kari: Vielä hieman Sibeliuksen 8. sinfoniasta

Op. 31 1/1989 (Ainomaija Pennanen)

  • Mäkelä, Tomi: Historiallinen ja teoreettinen näkökulma romantiikan ajan esityskäytäntöön
  • Pennanen, Ainomaija: Akustiikan guru (Alpo Halme)
  • Suomalainen, Päivi: Mansen mahdollisuudet – Tampere-talo, konsertteja ja kongresseja
  • Pennanen, Ainomaija: 29 minuuttia + 100 metriä = perillä Järvenpää-talossa
  • Pennanen, Ainomaija: Kulttuurikeskus – kiistakapula Espoossa?
  • Mehto, Kari: Martinuksella on identiteettiongelmia
  • Nurmentaus, Paula: Evakuoikaa sinfoniaorkesterit Helsingistä! Suomalainen saliboomi – ja sen kompastuskiviä
  • Lehtiranta, Erkki: Iégor Reznikoff – gallialainen Orfeus-inkarnaatio

Op. 30 2-3/1988 (Riitta Pietilä)

  • Lähteenmaa: Tytöt ja rock
  • Pennanen, Ainomaija: Nainen, missä lymyät? (naismuusikoiden vähäisyyden syistä)
  • Pietilä, Riitta: Naistutkimus a:sta ö:hön
  • Pennanen, Ainomaija: Naisten näkökulmasta… (naisnäkökulmasta musiikkitieteessä)
  • Mehto, Katri: Taikahuilun patriarkaalinen maailmankuva
  • Pennanen, Ainomaija: Daamit orkesterikorokkeella
  • Pietilä, Riitta: Missä ovat naiskapellimestarit?
  • Sivuoja-Gunaratnam, Anne: Rautavaaran Thomas kertoo menneisyydestämme
  • Lehtiranta, Erkki: Miehemme Etiopiassa osa 36a

Op. 29 1/1988 (Riitta Pietilä)

  • Lehtiranta, Erkki: Professori Rowellin avara maailma (Lewis Rowellin haastattelu)
  • Tarasti, Eero: Vaellusvuodelta 1: Indiana – amerikkalainen unelma
  • Pietilä, Riitta: Huippu-urheilijasta jazzviulistiksi (Mikko-Ville Luolajan-Mikkola)
  • Rydmen, Kari: Herooinen 1950-luku, polttopiste

Op. 28 4/1987 (Riitta Pietilä)

  • Lehtiranta, Erkki: Aleksandr Skrjabin vers la flamme
  • Sivuoja-Gunaratnam, Anne: Omenainen Ondine (haastattelussa Reijo Kiilunen)
  • Leisma, Matti: Wagneriadi Tukholmassa
  • Aho, Kalevi: Näkökulmia ja taustoja Hyönteiselämään
  • Konttinen, Matti: Jazzin maihinnousu (jazzin tulo Suomeen)
  • Nuorvala, Juhani: Minimalismi ja Suomi

Op. 27 3/1987 (Riitta Pietilä)

  • Salmenhaara, Erkki: Toivo Kuula vokaalisäveltäjänä
  • Pennanen, Ainomaija: ”…tasapainoilua vaarallisilla jyrkänteillä…” (Olli Kortekangas)
  • Ståhlberg, Sampo: Asian vierestä (vaikutelmia opintomatkalta Budapestiin)
  • Kujala, Ulla: Kodalyn periaatteita käytännössä – vierailu budapestiläisen musiikkipainotteisen ala-asteen laulutunnilla
  • Pietilä, Riitta: Unkarilainen tanssitupa on vaihtoehto diskoillalle
  • Suomalainen, Päivi: Musiikkitieteilijät oopperassa – havaintoja Varsovasta
  • Määttänen, Eliisa: IRCAM, työpaikka Pariisissa
  • Gronow, Pekka: Pohjoisen kansan outo pakkomielle eli suomalaisen tangon tarina
  • Nieminen, Risto: Maailmankaikkeus itsessämme (Jukka Tiensuu)
  • Nuorvala, Juhani: Philip Glassin haastattelu

Op. 26 2/1987 (Minna Lindgren)

  • Mäkelä, Tomi: Soittimellisuus musiikin lähtökohtana? Näkökulma Th.W. Adornon myöhäisromanttiseen soittimellisuuskritiikkiin
  • Otonkoski, Lauri: ”Kitsch on paskan negaatio” Huomioita uuden musiikin asemasta orkestereidemme ohjelmistossa
  • Kaipainen, Jouni: Säveltäjänä olemisesta
  • Pennanen, Ainomaija: Rahaa rahaa rahaa rahaa (apurahoista, posetiivari Teuvo Ylitalosta, Marcus Castrénista ja joukkoteoriasta)
  • Heiniö, Mikko: Einar Englund – modernisti ja traditionalisti
  • Ståhlberg, Sampo: Tylsää vai terävää teoriaa?
  • Sivuoja-Gunaratnam, Anne: Säveltäjien oma kustantamo (Kalevi Aho kertoo kertoo mm. Edition Panin tulevaisuudensuunnitelmista)
  • Gronow, Pekka: Things happen that way (Toivo Kärki)
  • Lindgren, Minna: Sano se hankalasti (musiikkikritiikistä pakinatyyliin)

Op. 25 1/1987 (Minna Lindgren)

  • Kaipainen, Jouni: Ranskalainen sointi pohjalaisen lakeuden maisemassa (Leevi Madetoja)
  • Tolvanen, Hannu: Love Records – rockmusiikin pioneeri vai kaaderi
  • Pennanen, Ainomaija: Keskiasteen ammatillinen orkesterisoittajakoulutus – muutakin kuin pelkkä sanahirviö?
  • Otonkoski, Lauri: Kapellimestari vai säveltäjä, mitä Esa-Pekka Salonen näkee peilissä
  • Mäkelä, Tomi: Kriittisiä näkökulmia suomalaisen musiikkikritiikin nykytilaan
  • Nieminen, Risto: ”Musiikki ei ole vain musiikkia” (Vinko Globokar)
  • Globokar, Vinko: Teoksestani ”Hallo! Do You Hear Me?”
  • Pietilä, Riitta: To be or not to bop – eli onko Dizzy eksistentialisti?
  • Sivuoja-Gunaratnam, Anne: Saammeko esitellä: säveltäjä Timo-Juhani Kyllönen

Op. 24 3/1986 (Minna Lindgren)

  • Mäkelä, Tomi: Theodor W. Adorno ja Gino Stefani – ajatuksia musiikkikritiikistä
  • Ståhlberg, Sampo: Suomen kustantamaton musiikki – täällä se on, Suomalaisen musiikin tiedotuskeskus
  • Pyötsiä, Maarit: Taidemusiikkimme on myötätuulessa, mutta levy-yhtiö luovii
  • Pennanen, Ainomaija: Ekskursio musiikkilehtien ihmeelliseen maailmaan
  • Talasniemi, Johanna: Onnellisena Ostinatossa
  • Laine, Pauli: Studio??? (Musiikkitieteen laitoksen studion esittelyä ja historiaa)
  • Määttänen, Eliisa: Juhlamusiikkipalvelun kolmet kasvot
  • Sivuoja-Gunaratnam, Anne: Sinustako kustannustoimittaja?
  • Tenhunen, Päivi: Tuottajat tahtoo piiriin, tinttan tanttan tallallei (lastenlevyistä)

Op. 23 1-2/1986 (Minna Lindgren)

  • Häyrinen, Osmo: Oopperan estetiikasta
  • Pietilä, Riitta: Jazzkoulutus Suomessa osa 2: Sibis
  • Määttänen. Eliisa: Tristan Murail – ranskalaisen sointiväritradition jatkaja
  • Herkman, Jarmo: Kolmen säveltäjän oopperakilpailu (Aho, Heininen, Rautavaara)
  • Pyötsiä, Maarit: Oopperahullujen voimannäyttö
  • Tenhunen, Päivi ja Talasniemi, Johanna: Kruununhaan mestarilaulajat (Sibelius-Akatemian oopperalaulajakoulutuksesta)
  • Lindgren, Minna: Emme ole kulttuurikansa (ohjaajaoppilas Erik Söderblom purkaa sydäntään)
  • Sivuoja-Gunaratnam, Anne: Ladossa lauletaan suomeksi (ensimmäisestä suomenkielisestä oopperaesityksestä)
  • Määttänen, Eliisa: Vakkilaisen reseptit (Määttänen ja Ari Vakkilainen paistavat kanaa)

Op. 22 3-4/1985 (Heikki Ahonius)

  • Tarasti, Eero: Musiikkitiede humanistisena tieteenalana
  • Talasniemi, Johanna: Sikalaulusta se alkoi (haastattelussa Jukka Koskinen)
  • Pekkilä, Erkki: Eeminen ja eettinen etnisen musiikin analyysissä
  • Talasniemi, Johanna: Kaurapuuroa ja hapankorppuja, Sibelius-viulukilpailun kulissien takaa
  • Lindgren, Minna: Kuka ihmeen Hiidenkari? (Petri Hiidenkari haastattelussa)
  • Pietilä, Riitta: Jazzkoulutus Suomessa, osa I: Ågeli
  • Pietilä, Riitta: Klaus Järvinen: ”Ennakkoluulot ovat karsiutuneet”
  • Korhonen, Kimmo: Synkooppi-lehden monet vuodet
  • ”Tomu”: Hyvä, symposium! (spontaani reaktio musiikin filosofian symposiumiin)
  • Määttänen, Eliisa: Kraft Merkitsee voimaa (Lindberg)

Op. 21 2/1985 (Heikki Ahonius)

  • Hatten, Robert: Nelson Goodman’n Theories of Exemplification in the Light of the Concept of Markedness: A Critique and a Counterproposal
  • Gunaratnam, Anne: Lähikuvassa Robert Hatten
  • Määttänen, Eliisa: Vaihtaako nykysäveltäjä kynänsä tietokoneeseen? (haastattelussa Klarenz Barlow)
  • Pietilä, Riitta: Poriginal Jazz ’85
  • Tarasti, Eero: Jyväskylä, symposium suomalaisen musiikin murroksesta
  • Lehto, Anneli: Elokuvamusiikin helmi (Shostakovitsin musiikki elokuvaan Uusi Babylon)

Op. 20 1/1985 (Heikki Ahonius)

  • Salmenhaara, Erkki: Uuno Klami ja Kalevala
  • Luostarinen, Riikka: ”Kiinnostun kaikesta, mitä teen”
  • Lindgren, Minna: Out of orbis
  • Ståhlberg, Sampo: Hyva musiikkilehti vaatii rahaa (Tiina-Maija Lehtosen haastattelu)
  • Minne menet maailman musiikki? (Kirjoituksia maailman musiikin viikosta. Eri kirjoittajia)
  • Vannemaa, Jarmo: Musiikkiteollisuus ja joukkotiedotusvälineet
  • Määttänen, Eliisa: Biennalen suomalaiset kantaesitykset (Kaipainen, Koskelin, Saariaho)
  • Nuorvala, Juhani: Steve Reichin haastattelu
  • Korhonen, Kimmo: Inhimillisyyttä, modernisti – näkökulmia Franco Donatonin musiikkiin
  • Koskinen, Jukka: Bernd Alois Zimmermann (1918-1970)

Op. 19 4/1984 (Heikki Ahonius)

  • Aho, Kalevi: Sibeliuksen jälkeinen suomalainen musiikki ja Suomen taidemusiikin tausta
  • Ståhlberg, Sampo: Sveitsistä, Suomesta ja englannintorvesta (haastattelussa Päivi Kärkäs)
  • Määttänen, Eliisa, Koskenseppä, Jyrki ja Ståhlberg, Sampo: Musiikki tiedotusvälineissä viikolla 46
  • Ahonius, Heikki: Apinoita, Humanoideja (Magman konsertissa)

Op. 18 3/1984 (Heimo Riihimäki ja Hannu Tolvanen (vast.))

  • Similä, Juhani: Kuubalainen son
  • Tolvanen, Hannu: The Rocky Road to Rock’n’Roll – Rock’n’Rollin syntyyn liittyneitä asioita Yhdysvalloissa 1940-50-luvuilla
  • Lainela, Reijo: Paroni Paakkunainen, tanohuilisti
  • Riihimäki, Heimo: Laitoksen uusi pomo (Eero Tarasti)
  • Määttänen, Eliisa: Jouni Kaipainen – eurooppalaisen säveltämisen suhteen
  • Saastamoinen, Ilpo: Kansanmusiikin tulevaisuus
  • Määttänen, Eliisa: Olemme kaikki musiikintutkijoita, suomalaisten musiikintutkijain II yhteistyöseminaari
  • Koistinen, Seppo: Till Sverige och tillbaka (Ruotsin-matkasta)
  • Korhonen, Juhani: Pori Jazz 84

Op. 17 2/1984 (Nuori taide -teemanumero) (Tiina-Maija Lehtonen)

  • Kunnas, Tarmo: Henkinen ilmapiiri Suomessa 1984
  • Iso-Aho, Jyrki & Juha: Ilmaisu vai itsepetos? (Elokuvantekijoiden Janne Kuusen ja Pauli Pentin haastattelu)
  • Eronen, Pekka: Nuorin elokuvan tänään: TKK/Elokuvataiteen linja
  • Korhonen, Kimmo: Musiikki elokuvassa Rikos ja Rangaistus
  • Kostiainen, Katri: Suomalaine tanssi ponnahduslaudalla
  • Kostiainen, Katri: Jorma Uotinen – visioni ovat suoraan elämästä
  • Kostiainen, Katri: Leena Gustavssonin tanssi – ajan, Ihmisen ja maailman läpivalaisua
  • Häkkinen, Ilmo: Maaria Blomma -toiveita paremmasta suomalaisesta näytelmästä
  • Sandell, Jyrki: Lavastus – nuori taiteenlaji
  • Söderblom, Erik: Suomalainen ooppera
  • Säveltäjä! (liuta suomalaisia säveltäjiä vastaa kysymyksiin Mitä teet? Avantgarden tulevaisuus? ja Mitä mieltä ydinvoimasta)
  • Määttänen, Eliisa – Riihimäki, Heimo: Sibelius olisi säveltänyt tietokoneella – jos olisi ehtinyt
  • Koskelin, Olli: Avanti!
  • Kaipainen, Jouni: Näkökantoja ohjelmistopolitiikasta
  • Hako, Pekka: Kuka kustantaa ja ketä linssiin?
  • Lehtonen, Tiina-Maija: Kaija Saariaho värien säveltäjä
  • Mäkelä, Asko: Villiä menoa napapiirin alapuolella
  • Siukonen, Jyrki – Hirvonen, Jouni: Nykyaikaa lätkimässä
  • Törmä, Minna: Paradokseja – Pekka Nevalaisen ajatuksia Kirjailijan ja arvostelijan suhden kirjallisuuteen (Petri Lassila ja Anja Kauranen tilittävät ajatuksiaan)
  • Kärki, Riitta: Love-kirjat (toimitusjohtajan haastattelu)
  • Mandart, Pamela: Pikkukaupungin blues (novelli)

Op. 16 1/1984 (Tiina-Maija Lehtonen)

  • Määttänen, Eliisa: Aurinkojen tavoittajat – Edith Södergranin runous on innoittanut Mikko Heiniötä ja Erik Bergmania
  • Holmberg, Lise: ”Haaveilen Bergin ’Lulusta’…” (Taiteilijavieraana Johanna Mustonen)
  • Aho, Kalevi: Leos Janácek musiikkikirjailijana
  • Janácek, Leos: Alzbeta
  • Stenius, Caterina: Uusi musiikki kukoistaa Italiassa: Mafiaa anarkian keskellä
  • Stenius, Catarina: Mysteerio Scelsi
  • Nieminen, Risto: Kysymyksiä Luciano Beriolle
  • Nieminen, Risto: Sylvano Busotti ja eroksen taide
  • Padilla, Alfonso: Ranskalaisen uuden musiikin ongelma: Virallinen avantgarde vastaan nuoret säveltäjät (Costin Mierenaun ja J.-I. Bosseur’in haastattelut)
  • Vuori, Harri: ”Ehkä sivullinen kokee katharsiksen…” (säveltäjä kertoo oopperastaan Kuin linnun jalanjäljet taivaalla)

Op. 15 4/1983 (Tiina-Maija Lehtonen)

  • Ivaris, Riitta: Aarre Merikanto – 20-luvun modernisti päivälehtikritiikin valossa
  • Aarre Merikannon Moskovan kirjeet (toim. Seppo Heikinheimo)
  • Tyrkkö, Marjatta: ”…ja sitten minä sävelsin” (Aarre Merikannon haastattelu)
  • Valkonen, Heikki: Juha-oopperan III näytöksen välisoitto Aarre Merikannon muotoajattelun kuvastajana
  • Nuorvala, Juhani: Ikkunoita Lauri Nykoppiin
  • Ylipiessa, Matti: Miten tähti syttyy maailmaan (Miten Nykopin tähti syttyy)

Op. 14 3/1983 (Tiina-Maija Lehtonen)

  • Lainela, Reijo: Eero Hämeenniemen ’…vain maa ja vuoret’ – sävellysteknisestä näkökulmasta
  • Lehtonen, Tiina-Maija: Erik Tawaststjerna
  • Baroni, Mario: Säestyskaavat Verdin ’Ernanissa’ (suom. Anne Sivuoja)
  • Määttänen, Elisa: Cage-kuumeen toinen aalto Suomessa
  • Heikinheimö, Säde: ”Joko aliarviomme itsemme tai ammumme yli…” (Ralf Gothonin haastattelu)
  • Lehtonen, Tiina-Maija:”Rostal opetti kunnioittamaan säveltäjän työtä…” (Nachum Erlich taiteilijavieraana)
  • Peltoniemi, Maarit: Kaustisella soitettiin ja tanssithin taas
  • Riihimäki, Heimo: Edward. D. Ives lauluperinteen tutkija
  • Moisala, Pirkko: Miten musiikinhistoriaa pitäisi tutkia? (Nordiske Musikforskemäden)
  • Korhonen, Juhani: Pori Jazz ’83

Op. 13 2/1983 (Tiina-Maija Lehtonen)

  • Murtomäki, Veijo: Usko Meriläisen ”Cinque notturni” per piano
  • Angela Oker-Blomin piirroksia oopperoista Viimeiset kiusaukset ja Punainen viiva
  • Aho, Kalevi: Nykyhetken ja menneisyyden ongelmia saksalaisessa kulttuurissa (vaikutelmia Hapurissa vietetyn syksyn jälkeen)
  • Vaahtoranta, Elina:”Rauhallinen vauhti on paras…” (taiteilijavieraana Osmo Vänskä)
  • Riihimäki, Heimo: Hugo Zemp ja hänen elävät kuvansa
  • Salmenhaara, Erkki: Ajanmukainen Sibelius-tutkimus haaste musiikkitieteellemme
  • Ollila, Marja-Liisa: ”Teoksiin, joista pitää, ei väsy koskaan…” (Eero Heinosen haastattelu)
  • Lehtonen, Tiina-Maija: Helsinki-biennale kuvastaa nykymusiikkimme tilaa
  • Padilla, Alfonso: ”Minä itse olen myytti (Mauricio Kagelin haastattelu)
  • Padilla, Alfonso: Ensemble InterContemporain kompromissien summa
  • Nieminen, Risto: John Cage marraskuussa 1982: Taide on itsensä työllistämistä

Op. 12 1/1983 (Tiina-Maija Lehtonen)

  • Kokkonen, Pirjo: Viihdemusiikki suomalaisten taidemusiikin säveltäjien näkökulmasta 1960-luvulla
  • Helistö, Paavo: Zoltán Kodály ja Ilmari Krohn
  • Heiniö, Mikko: Aikamme musiikki – säveltäjät ja kuulijat
  • Vierimaa, Irma: Musiikkiaiheisia taideteoksia
  • Lehtonen, Tiina-Maija: Kai Maasalo – emeritus
  • Henell, Tero-Pekka: Kultainen Bayreuth
  • Björkman, Eija: Ilta Gottfried Rablin kanssa
  • Salminen, Kimmo: Rock-yhtyeiden SM-kilpailujen satoa
  • Evans, David: Afrikkalaiset elementiti 20. vuosisadan yhdysvaltalaisessa mustassa kansanmusiikissa (suom. Juhani Korhonen)

Op. 11 1/1982 (Tiina-Maija Lehtonen)

  • Laiho, Timo: Suomen musiikkinuorison ”lastenkamarikonsertit” ja niihin liittynyt lehdistopolemiikki 1962-64
  • Musiikintutkijoiden mikromaailmat (Kansainvälisen musiikkitieteellisen seuran XIII kongressi Strasbourgissa. Eri kijoittajia.)
  • Lehtonen, Tiina-Maija: ”Jos en olisi musiikkitieteessä pusertanut, tuskin olisin Varéseakaan löytänyt…” (Musiikkitieteilijöita maailmassa -sarjassa Jarmo Sermilä)
  • Nuorvala, Juhani: Avoimina ja innostuneina opittiin uutta (Viitasaaren uuden musiikin kesäakatemia)
  • Lindberg, Magnus: Luciano Berion La vera storia Milanon ’La Scalassa’
  • Kysymys Luciano Beriolle (poimittu IRCAMin esimmäisestä julkaisusta ’La Musique en projet’. Suom. Risto Nieminen)
  • Lehtonen, Tiina-Maija: Dick Higgins käsi täällä
  • Otonkoski, Lauri: Suomalainen nykymusiikki Ung Nordisk Musik -viikon korkeina tasoa
  • Aho, Kalevi: Hei, Synkooppilaiset (kirja Kalevi Aholta Hampurista)

Op. 10 2/1982 (Tiina-Maija Lehtonen)

  • Silén, Pekka: Ernest Pingoud’n sävellysten vastaanotto Helsingin sanomalehdistössä 1918-1942
  • Hakkarainen, Tarja: Taiteellinen suunnittelu keskeinen alue intendentin työssä – Musiikkitieteilijöitä maailmalla -sarja jatkuu. Haastateltavana on Helsingin Kaupunginorkesterin intendentti FL Reijo Jyrkiäinen
  • Nuorvala, Juhani: Jouni Kaipainen: Haluan ympärilleni tyylillistä avaruutta (haastattelu)
  • Lehtonen, Tiina-Maija: Ajatustenvaihtoa kamarimusiikin hengessä – Musiikkitieteellinen seminaari Jyväskylässä 19.-21.5.1982
  • Lehtonen, Tiina-Maija: Minne mennä Lontoossa?
  • Aikakauslehdet musiikkitieteen laitoksella (Erkki Pekkilä, Alfonso Padilla ja Juhani Korhonen esittelevät)
  • Hakkarainen, Tarja: Mikä se on? Etkö tiedä? Sehän on Ostinato!

Op. 9 1/1982 (Tiina-Maija Lehtonen)

  • Roos, Klaus: Impressionistiset elementit Väinö Raition orkesteriteoksessa Kuutamo Jupiterissa
  • Tiina-Maija Lehtonen: Suomella on ansaitsemansa tasoinen musiikkikritiikki – Musiikitieteilijöitä maailmalla -sarja jatkuu. Haastateltavana on Helsingin Sanomien musiikkitoimittaja FT Seppo Heikinheimo.
  • Tarasti, Eero: Musiikin tulkinnasta (osa Eero Tarastin esitelmästä Kungliga Vitterhets Historie- och Antikvitetsakademi -laitoksen järjestämässä kollokviossa (Tukholma 17.-19.11.1981))
  • Salmenhaara, Erkki: Suomen säveltaide ja Eurooppa
  • Lindberg, Magnus: Musiikkia Metzissä eli miten järjestetään mielenkiintoinen nykymusiikkifestivaali
  • Nieminen, Risto: Electric Phoenix nousi tuhkasta – vokaalimusiikin uusi aikakausi alkoi
  • Tolvanen, Hannu: Rock soi myös kirjoissa
  • Lehtonen, Tiina-Maija: Amadeus (Peter Shafferin näytelmä Amadeus)

Op. 8 2/1981 (Tiina-Maija Lehtonen)

  • Aho, Kalevi: Dostojevski
  • Lehtonen, Tiina-Maija & Lindblom, Sari: Musiikkitieteilijöitä maailmalla: Riitta Kankaanpää – radion musiikkitoimittaja, Seppo Tuominen – vt musiikkioppilaitosten ylitarkastaja (haastattelut)
  • Silén, Pekka: Savonlinnan Oopperajuhlilla välivuosi
  • Lankinen, Anja: Bayreuth 1981 – Wagnerin henki elää yhä
  • Nieminen, Risto: Istun oopperassa, mutta MISSä OIKEASTAAN OLEN? (oopperataiteen kriisi ja Peter Maxwell Daviesin Majakka)
  • Vauhdilla Varsovan syksyssä (opiskelijoiden tunnelmia Varsovan syksyn nykymusiikkitapahtumasta)

Op. 7 1/1981 (Pekka Hako)

  • Jyrhämä, Outi: Musiikillinen tekstinkäsittely Erkki Salmenhaaran teoksessa Missa profana (1977)
  • Nieminen, Risto: Mikael Eklundin haastattelu – Mikael Eklund: Musiikin on tiedettävä tehtävänsä
  • Padilla, Alfonso: Inti Illimani (chileläisen yhtyeen esittely)
  • Pekkilä, Erkki: Muisteluksia Pariisin-matkani varrelta
  • Korhonen, Juhani: Monipuolisesti toimiva instituutti – Juhani Korhonen kävi tutustumassa Työväenmusiikki-instituutin toimintaan

Op. 6 1980 (Pekka Hako)

  • Björkman, Eija: Pehr Henrik Nordgrenin pianoballadi ”Korvaton Hoichi” – C. G. Jungin käsitysten valossa
  • Korhonen, Kimmo: Jukka Tiensuu: ”Nykymusiikkia on teos, joka elää tätä aikaa” (haastattelu)
  • Hako, Pekka: Humanistit, älkää hämääntykö! (kuntien kulttuuriviroista)
  • Hildi Hawkinsin Lontoon-kirjeet

Op. 5 2/1979 (Pekka Hako)

  • Heiniö, Mikko: Aspekteja orkesteriteoksesta Tredicia – Esitelmä musiikkitieteen laitoksen ja Synkooppi r.y.:n järjestämässä säveltäjäseminaarissa 2.5.1979
  • Hildi Hawkinsin Lontoon-kirjeet

Op. 3-4 1/1979 (Pekka Hako)

  • Nieminen, Risto: Tredicia ja sen suhde Mikko Heiniön muihin sävellyksiin
  • Donner, Philip: Miten luodaan kansallinen musiikki? – Selostus työstä Tansanian kyläkantaisen ngoma-kulttuurin edistämiseksi koulujen musiikinopetuksessa kansainvälisessä kulttuurivaihdossa.
  • Nieminen, Risto: Aho avasi tiensä oopperaan (Kalevi Ahon oopperasta Avain)
  • von Creutlein, Timo: Säveltapailun ja musiikin teorian integraatio
  • Kansi, Juhani: Uuden aallon harjalla (suomalainen punk)
  • Nieminen, Risto: Jukka Ruohomäki elektronimusiikista
  • Hawkins, Hildi: Finnish weeks in Scotland 19.10.-26.11.1978

Op. 2 2/1978 (Pekka Hako)

  • Tarasti, Eero: Musiikkisemiotiikan nykytilanteesta ja tavoitteista
  • Henell, Tero-Pekka: Bysanttilainen kirkkomusiikki ja Suomen ortodoksinen musiikkiperinne
  • Kiilunen, Reijo: Helsingin Juhlaviikot 1978
  • Hako, Pekka: Suomalaisen kuplettitaiteen tutkimusaspekteja
  • Nimim. Nuottimies: Linna ja ooppera (kertomus kesäisestä Savonlinnasta)
  • Henell, Tero-Pekka: Ystävä (Savonlinnan oopperajuhlat)
  • Hawkins, Hildi: Kuhmon Kamarimusiikkifestivaalit

Op. 1 1/1978 (Pekka Hako)

  • Salmenhaara, Erkki: Musiikkitieteen tutkinnonuudistus
  • Aho, Kalevi: ”Maailma on musiikissa” (säveltäjä kertoo teoksistaan)
  • Nieminen, Risto: Jousikvartetto Suomessa
  • Henell, Tero-Pekka: Karl-Bernhard Sebon: ”Musiikki löysi minut” (haastattelu)
  • Keilhack, Karl: Betrachtungen (saksankielinen artikkeli popmusiikista)
  • Hokkanen, Ingmar: Mollisoinnun ongelma (pakina)