Hyvää iltaa uutisista..

Uutisankkurit Pyry ja Retu

”Terve herra peikko, missä te peikot asustelette? Entäs sinä neiti keiju, voisitko kertoa mitä te keijut syötte? Tontut, tontut odottakaa vielä hetki, teidän vuoronne tulee kohta! ”Mitä ihmettä, mistä on kyse? Onko luokka muuttunut maahisten taistelutantereeksi?  No ei, vaan kyse on tietysti Viikin normaalikoulun 4A:n äidinkielen tunnista!

Tutustuimme tänään suomalaisiin satuhahmoihin uutislähetyksen hengessä. Reetta ja Pyry toimivat uutisankkureina ja oppilaat saivat toimia keijujen, tonttujen ja peikkojen roolissa. Uutisankkurit utelivat satuhahmoilta visaisia kysymyksiä, joihin onneksi löytyi vastaukset kirjan kappaleesta. Oppilaat eläytyivät rooleihinsa mallikkaasti ja luokkatila muuntui hetkessä ihka aidoksi uutisstudioksi.

Uutislähetys kuitenkin loppui ennen säätiedotusta ja urheiluruutua, jotka korvattiin synonyymi- ja vastakohtaharjoituksilla. Harjoituksen nojalla kerrytimme sanavarastoa muun muassa seuraavilla sanoilla: ipana, kakara, muksu, tenava.. Hmm, mikähän voisi olla näiden sanojen synonyymi? Ja mikähän mahtaa olla sanan ”kauhea” vastakohta? Meiltä kysyttäessä vastaus voisi olla Viikin normaalikoulun 4A-luokka.

Onneksi äidinkielen tunnin lopuksi muistimme monen mielestä uutislähetyksen tärkeimmän osion: loppukevennyksen. Annoimme kasan läksyjä.

-Retu ja Pyry