Matkustettiin Taitalta Mombasan kautta Watamuun

Torstaina 23.9 neljän päivän päästä on täysikuu ja silloin Colin Jacksonin ryhmä lähtee Sabaki-joen suuhun katsomaan kun linnut lentävät. Täysikuun aikaan ne ovat kuulemma aktiivisimpia. Minä nautin kasvavasta kuusta Watamun valkoisella korallihiekkarannalla Kenian rannikolla. Aallot murtuvat karjuen koralliriutalla, ravut juoksevat kuoppiinsa ja casuarina-puut heiluvat suhisten tuulessa.

Watamun valkoista hiekkarantaa.

Aamulla Kenian Taitan tutkimusasemalla suunnittelimme Kenian vesivarahallinnon virkamies Mwauran kanssa hydrometeorologisten asemien sijoituspaikkoja eri Taitavuorten valuma-alueille. Asemille pitäisi olla tulossa rahoitusta Suomen Ulkoasianministeriön hankkeesta, jossa tutkitaan ilmaston muutoksen vaikutuksia ekosysteemipalveluihin, kuten vesivaroihin, pölyttäjiin ja tuhohyönteisiin. Ensi lauantaina kierrämme ympäri vuoria asemien paikkoja etsien ottaen huomioon mittausten edustavuuden ja turvallisuuden. Laitteiden virtaa tuottavilla aurinkopaneeleilla on tapana lähteä kävelemään Afrikassa.

Ajoimme Taitavuorilta Voin ja Mombasan kautta Watamuun. Liikenne oli normaalia eli rekkoja Nairobin ja Mombasan välisellä valtatiellä riitti. Ainoan ruuhkan aiheutti moottoripyöräonnettomuus Mombasassa. Mombasan rautatieasemalta varasimme minulle lipun yöjunaan 28.9 Mombasasta Nairobiin. Juna lähtisi kello kuusi illalla ja saapuisi Nairobiin seuraavana aamuna kello yhdeksän. Ensimmäisen luokan makuupaikkalippu aamiaisen kanssa 550 kilometrin matkalle maksaa 3600 Kenian sillinkiä, eli 36 Euroa. Valitettavasti yöllä ei näe maisemia, paitsi täyden kuun tienoilla.

Colin Jacksonin johtama A Rochan Mwamba Field Study Centre Watamussa tarjoaa edullista yöpymistä tutkijoille. Muun muassa Washington State Universityn professori John Banks tutkii Arabuko Sokoken kansallispuistossa hyönteisten, lintujen ja norsun ulosteiden vuorivaikutussuhdetta. A Rocha on samankaltainen tutkimusasema kuin Helsingin yliopiston Taitavuorilta ostama. Majoitusta, ruokaa, rauhaa ja kasvavassa määrin tutkimuslaitteita ja laboratorioita. A Rocha sijaitsee 60 metriä Intian valtameren rannasta ja Taitan asemamme 160 km länteen 1400 metriä merenpinnasta.

Ananakset ovat istutettu entiseen metsään.

Huomenna ajamme Dakachan metsään Malindin pohjoispuolelle. Kartoitamme Suomen Kenian suurlähetystön rahoittamassa paikallisyhteistyöhankkeessa satelliittikuvan avulla metsän eri kasvillisuusvyöhykkeet ja maankäytön. GPS:llä saamme kartalle tiet. Perinteisen maanviljelyn ja puuhiilen tuotannon lisäksi metsää on surutta kaadettu ananasviljelmiksi ja viime aikoina jatropa -viljelmiksi. Jatropa tuottaa bioenergiaa ja maiden myynti energiayhtiölle rahaa maanomistajille. Metsänraivaus vähentää vesivaroja samoin kuin tuhoaa lintujen habitaatteja. Ei ihme, että paikallisyhteisöllä ja energiayrityksellä on luonnonsuojelijoiden kanssa napit vastakkain.

Lounashetki A Rocha Field Study Centressä.

Tälläistä täällä on, täällä Kenian rannikolla.

This entry was posted in Kenttämuistoja and tagged , , by Petri K E Pellikka. Bookmark the permalink.

About Petri K E Pellikka

Petri Pellikka on geotieteiden ja maantieteen laitoksen geoinformatiikan professori, joka on tutkinut mm. metsiä Saksassa, Suomessa ja Kanadassa, jäätiköiden muutoksia Alpeilla ja Skandeilla ja siinä sivussa kirjoittanut väitöskirjan fotogrammetriasta. Töidensä takia hän on asunut Sudanissa, Saksassa, Kanadassa, Belgiassa ja Englannissa. Vuodesta 2003 hän on johtanut TAITA-tutkimushanketta Keniassa, jossa aluksi kehitettiin kaukokartoitus- ja paikkatietoaineistoihin ja –menetelmiin perustuvaa maankäytön muutosmenetelmien monitorointia. Työn edetessä itse tulokset alkuperäisen kasvillisuuden vähenemisestä ja sen vaikutuksesta vesivaroihin, ilmastoon ja ihmistoimintaan ovat nousseet uusiksi tutkimusaiheiksi. Pellikka käy Keniassa opiskelijoidensa kanssa 2-3 kertaa vuodessa kenttätyömatkoilla tai neuvotteluissa. Vuonna 2009 hän osti Helsingin yliopistolle Kenian Taitavuorilta tutkimusaseman, jonka avajaisia pidetään tammikuussa 2011.