Palmun alla: Yliopistolaiset auttamaan tulvauhreja

Olen ollut kovassa flunssassa, ja minulta jäi lähes huomaamatta, miten mittavia tuhoja keskiviikon sateet saivat aikaan vajaan sadan kilometrin päässä Jeddassa. Saudi-Arabiassa sataa harvoin, mutta runsas sade on ongelma, koska katuviemäröintiä ei ole.

Talven sääolot ovat vaikuttaneet meihinkin. Edellisviikolla yliopiston klinikka oli suljettu sateen vuoksi ja jouduin viemään korvatulehduksesta kärsivän lapseni ensiapuun. Uudenvuoden alla olisimme lähteneet ostoksille Jeddaan, mutta ostosbussit oli peruttu – sateen vuoksi. Hiekkamyrskyn sattuessa olen toistaiseksi aina ollut kotosalla ja tyytynyt pyyhkimään hiekkoja kynnyksiltä ja ikkunoiden saumoista.

Näissä tilanteissa yliopisto lähettää nopeasti sähköpostia kaikille työntekijöilleen, vuorokaudenajasta riippumatta. Turvallisuusohjeisiin kuuluu yleensä, että sateella tai hiekkamyrskyssä kannattaa pysytellä sisätiloissa. Omalla autolla liikkumista tulee välttää.

Tällä kertaa yliopisto lähetti aivan uudenlaisen viestin, josta olen mielissäni. Meille kerrottiin, kuinka voimme auttaa Jeddan tulvauhreja. Voimme viedä tavaralahjoituksia, kuten vaatteita, juomavettä, säilykkeitä ja äidinmaidonkorviketta, kampuksella sijaitsevaan keräyspisteeseen. Yliopisto myös rekrytoi vapaaehtoisia organisoimaan tätä keräystä ja tavaroiden jakelua Jeddassa. Yksityisiä avustusretkiä pyydetään välttämään turvallisuussyistä.

Apua tarvitaan, koska tuhannet ihmiset ovat jääneet veden saartamiksi tai ilman sähköä. Kuolonuhreja on tämän hetken tiedon mukaan yksitoista. Marraskuussa 2009 Jeddassa nähtiin ennätystulvat, joissa menehtyi toistasataa ihmistä muun muassa veden viemiin autoihin. Pohjoisempana sijaitseva kampuksemmekin sai silloin osansa, asunnoissa oli pahoja vuotoja ja joistakin jopa romahti sisäkatto.

Nyt on tärkeää hankkiutua eroon lätäköistä ja muusta seisovasta vedestä, koska ne houkuttelevat denguekuumetta levittäviä hyttysiä.

Katso Arab Newsin kuvakooste Jeddan tulvista >>

Näkymä yliopiston asuinalueelta 30.12.2010