Första mötet

Förra veckan besökte vi onsdaggruppen på Ceciliahem i Nordsjö. Fem seniorer väntade på oss. Vi satt tillsammans vid bordet första. Vår lärare Marjatta Banna berättäde vår svenska kurs också några seniorer sade något. Studerar pratade inte första eftersom många nervös om situationen förmodligen. Atmosfären asslappnad lite, när alla berättäde sitt namn och hemort till varandra. Sedan tog vi en foto och vi gick i små grupper för att diskutera.
Jag och Kaisa diskuterade med Bertel. Han berättäde oss om sig sälva, hans ungdomar och hans barnen. Bertel har jobbat på Fatzer. Han hade hjälpt i utvecklingen Pätkis. Han har två barn. Jag minns att annan är optiker. Bertel har också barnbarn. Bertel berättelse var mycket intressant. Vi berättade också för Bertel oss.
Jag var nervös. Jag minns inte alla ord. Men Bertel var uppmuntra. Han sade att vi lär svenska när vi talar om det. Bertel var mycket trevligt. Tiden gick mycket snabbt, när vi pratade. I morgon träffar vi Bertel igen.
Aino