Pätkis och Bertel!

Aino och jag pratade med Bertel. Vi lyssnade när Bertel berättade om hans familj och jobbet. Bertel har två pojken och om jag minnas riktig, sex barnbarn. Han bor i Gårdsbacka (Kontula) och har bodde där någonting 40 år.

Bertel har mörk röst och vi var i samma rum med Daisy, och hon är lite ljudlig (jag är också) så någonstans de var lite hård att höra vad Bertel sade.

Men de var häftiga när Bertel berättade hans jobb: Han jobbade i Fazer sötsak fabrik med Peter Fazer. En någon dag Peter Fazer kom och sade att de har någon mint arom som man kan inte sälja. De kombinerade mint arom och choklad och fick 81mm långt mintchoklad och de var Pätkis! Jag har berättat den här berättelsen min familj och kompis och alla har varit överraskad. Jag har träffat den man som uppfann Pätkis.

Vi ses imorgon!

-Kaisa