Glada måndag!

Det har varit mycket intressant att prata med Frans. Han har så många fascinerande berättelser om sitt livet. Frans är äkta helsingforsbo och han har bott ganska långt i östra Helsingfors. Han kommer från stor familjen som innehåller sju barnen, fyra pojker och tre flickor. Någon om sina syskon har bott i Sverige, till exempel sin storebror Bertel, som också är i våra onsdagsgruppen.

Frans berättade, att när han var i folkskolan där var skidåkning tävling. Han hade sin storebrors skidor, som var alltför stora. Men det var ingen problem för Frans. Han vann den tävlingen och fick en sked som var det priset för den vinnaren.

När Frans jobbade i bilindustrin, han och sina kollegorna reste ganska ofta i Europa. De besökte i fabriker och bekanta sig med den lokalen industri. I de här resor Frans besökte i Tyskland, Frankrike, Belgien, Luxemburg, England och han också har varit i Ryssland i Sankt Petersburg, men det var en turist resa. En gång när Frans och sina kollegorna var i Paris, de övernattade nära den triumfbåge. Frans berättade, att den triumfbåge var en cirkulationsplats, som var den center för TOLV gator.

Vi ses på onsdag,
Antti