Två möte på en blogg

I den här blogskrivningen ha nerättäar jag om förra onsdag och om onsdag förre det, eftersom jag glömde göra det tidigare.

6.2. Djupa tankar och smaklig kaka

Den här gången Berit hade en jättesmaklig överraskning när kom besöka henne: hon hade bakat oss kinusk kaka som om hon hade berättat oss tidigare.  Det värmde mitt hjärta jättemycket när jag tänkte att hon hade bakat de kakabitar för oss två som bara kommer och pratar med henne en gång per vecka. Hon är så vänlig mot oss.

När vi hade ätit kakor och druckit saft pratade vi om all slag saker. Jag var överraskas hur djupa saker vi diskuterade. Vi pratade om vår tankar om religion och hur vi handlar on döden i våra studier. Berit berättade oss hur hennes man hade dog innan deras pojke var född.  Vi diskutera om dagens politik och funderade att vad är det problem med dagens ungdomar eftersom dem är så aggressiva. Till slut visade jag till Berit min student loverall som jag hade med mig och försökte förklara varför studenter i teologiska fakulteten har just violetta overaller.   Fast vi pratade om så här seriösa saker blev vi inte som tur ledsna utan lämnade varandra med leende i munnen.

13.2 Musik gåva

Förra onsdagen hade Enni och Janica en gåva för oss alla: Janica hade tagit med sig cello, Enni spelade piano och så fick vi alla sjunga tillsammans psalmer. Psalmer var bekanta för oss studenter på finska, så det var lätt att sjunga dem på svenska, och Janica och Enni spelade så bra att det var jättehärligt för oss alla att sjunga. Särskilt Berit vat jättegripen om det vackra musiken som Janica och Enni spelade och sade att det är en stora gåva att kunna spela någonting så där bra. En glad överraskning var också det att fast hon sade att hon är sjuk kom Daisy lite sent till gruppen men kom ändå.

När jag kom till Nordsjö, lite sent förstås, tänkte jag att jag måste gå mig av lite tidigare, men när vi började prata med Berit efter sjöng stund hade jag ingen bråttom.  Det var så trevligt igen att diskutera med Berit och Nina igen. Berit visade oss sina gamla skolbetyg, och de såg ut ganska likadana som de ser ut nyfortiden.