Saft för barn

Jag och Pekka pratade med Daisy, som är mycket levande och alert. Hon sade att hon har alltid varit väldigt livfull och hon tycker om bra ”jytä” musik. Eftersom min aktiv språk är lite rostade och jag talar inte så bra svenska, Daisy sade att jag måste hitta svenskspråkig flickvän. Därför att bor jag i Igelkottsvägen, hon också sade att jag kan hitta den flickvännen från Hertonäs, eftersom där bor många svenskspråkiga tjejer.

Daisy berättade en rolig historian om sin nära barnet. Det barnets pappa var finskspråkigt och mamma svenskspråkigt. Därför trodde det barnet att alla män talar finska och kvinnor talar svenska. Så pratade det barnet bara finska med män och svenska med kvinnor. Men en gång talade någon man svenska för det barnet. Så sade den lillen: ”Hur kan du tala svenska?”

Senare spelade vi ett frågespelet och Jag, Pekka och Daisy hade stark team. Vi avhandlade många svåra frågor. Sist åt vi smakliga kex. Laura och Enni bakade havrekex som också hade choklad på dem. De vuxna drack någonting svart och bitter dryck, men vi barnen fick söt saft

Trevlig semester!

Antti