Bananer och järn

Förra veckan berättade Frans någonting om sin barndom. När han var ung, bodde Frans med sin familj på Båtsmansgatan i Rööperi. Ärtholmen är bredvid Rööperi, och där ligger “Fordin kärki”. Där var en soptipp som innehöll olika material. En gång, när Frans var ute på äventyr där, hittade han massor av bananer. De var inte ännu mogna, men han tog dom bananerna in. Frans lade bananerna under sin säng, att de var gömda från ljus. Efter tre eller fyra dagar bananerna var mogna. Den här tiden var bananer ganska sällsynta, så de var mycket stor rikedom.

Frans hittade också mycket metall från Fordin kärki. Där var koppar, mässing, bly och andra metaller. Han sålde metaller till en lokal skrothandlare och fick lite pengar. Med de pengarna kunde han hjälpa sin mamma och sin familj. Efter kriget måste barn också göra mera arbete än nuförtiden.

En gång var Frans på auktion med sin pappa. Människor försökte att köpa någonting, och de skrek offertar: ”Tio mark, tjugo mark, trettio mark!” Sedan skrek Frans: ”En miljon!” Hans pappa var inte så glad och han sade att nu är god tid att vara tyst.

Glad Påsk!
Antti