Digiprojektin kevät

Seminaari-ilmoittautumisten digitalisointia

Maisteriohjelman kevääseen on kuulunut ilmoittautuminen seuraavan lukuvuoden tutkielmaseminaareihin (ks. uutinen tällä sivustolla). Tänä vuonna päätettiin tarjota kaikki informaatio netissä, eikä perinteistä seminaarien esittelytilaisuutta järjestetty. Sen sijaa seminaarinvetäjille tarjottiin tukea esittelyvideon tuottamiseen, ja osa tarttuikin tilaisuuteen. Kaikkien seminaarien osalta kuvaustekstit julkaistiin koulutusohjelman blogisivustolla, johon syntyneet videot myös upotettiin.

Oppiainekurssien julkistaminen

Tiedekunnan osastoilla suunniteltiin kullekin uusi etäkurssina toteutettava oppiainekurssi, joista suurin osa julkistettiin opetusohjelman rungon julkistamisen yhteydessä (ks. https://guide.student.helsinki.fi/fi/artikkeli/opetustarjonta.

Kurssit sijoittuivat vaihtelevasti joko oppiaineen opiskelijoille pakollisiin tai valinnaisiin kursseihin. Eksegetiikan osastolla päätettiin järjestää kaikille yhteinen metodiopintojen yhteinen osa etäkurssina, mutta tämä kurssi tarjotaan etäkurssina vasta lukuvuonna 2020-21. Käytännöllisessä teologiassa valittiin myös kaikille oppiaineen opiskelijoille pakollinen kurssi: Käytännöllisen teologian perspektiivejä.

Valinnaisiin opintoihin kuuluvat systemaattisessa teologiassa valikoitunut kurssi argumentaatiotaidoista ja kirkkohistoriassa kirjahistoriasta. Uskontotieteen etäkurssi “Maailman uskontoperinteet” kuuluu myös valinnaisiin opintoihin, mutta siinä erikoisuutena on lukupiirimuoto.

Koulutusta tekijöille

Oppiainekurssien lisäksi myös Avoimen yliopiston kautta verkossa tarjottavien teemakurssien osalta suunnittelu on edennyt hyvin. Teemakursseja järjestetään kevätlukukaudesta 2020 alkaen ja osa niistä tarjotaan kesätauon aikana.

Kaikkien kurssien suunnitteluun osallistuville opettajille on tarjottu kevään aikana koulutusta opetusvideoiden tekemiseen ja toukokuussa perehtytään yleisemmin verkkokurssien suunnitteluun. Erityishaasteeksi on noussut varautuminen suhteellisen suuriin opiskelijamääriin osalla kursseista. Tähän pyritään vastaamaan ottamalla kursseilla käyttöön MOOC-tyyppisiä elementtejä, vaikka täysiverisiä MOOC-kursseja ei digihankkeen puitteissa ole suunnitteilla.