Kansainvälisen rippikoulututkimuksen tuulia

Osallistuin maaliskuun 2024 alussa kansainvälisen rippikoulututkimuksen konferenssiin Berliinissä. Konferenssi järjestettiin Humbold-yliopistossa, jonka uskonnonpedagogiikan professorina toimii suomalainen Henrik Simojoki. Kaksipäiväinen konferenssi koostui esitelmistä, ryhmälkeskusteluista ja illanvietoista. Paikalla oli tutkijoita ja protestanttisten kirkkojen rippikoulutyön vastuuhenkilöitä Saksasta, Suomesta, Ruotsista, Norjasta, Puolasta, Unkarista, Itävallasta ja Sveitsistä. Esitelmien aiheina olivat muun muassa rippikoulu korona-aikana, rippikoulun palautekysely, rippikoulun megatrendit (Kati Tervo-Niemelä ja Jouko Porkka) ja digitaalinen media rippikoulussa (Eveliina Hellas).

logo of Humboldt-Universität zu Berlin

International research on confirmation work

Tutkijaryhmä on tehnyt rippikoulututkimusta jo lähes parin vuosikymmenen ajan, jonka kuluessa se on kerännyt kolme kansainvälistä tutkimusaineistoa rippikoululaisilta ja rippikoulujen työntekijöitä seitsemästä eri maasta. Kahdesta ensimmäisestä aineistosta on julkaistu englanninkieliset artikkelikokoelmat (kuvat alla) ja uusimman aineistonkeruukierroksen tuloksista on tulossa julkaisu “Developing Confirmation Work in Europe” tämän vuoden marraskuussa.

Confirmation Work in Europe: Empirical Results, Experiences and Challenges. A Comparative Study in Seven Countries (Konfirmandenarbeit erforschen und gestalten, Band 4) : Schweitzer, Friedrich, Ilg, Wolfgang, Simojoki, Henrik: Amazon.de: Bücher     Friedrich Schweitzer: Youth, Religion and Confirmation Work in Europe: The Second Study - Paperback - Gütersloher Verlagshaus    Confirmation Research in Europe - The International Study | Universität Tübingen

Kansainvälinen vertaileva tutkimus, joka perustuu empiirisiin aineistoihin, tarjoaa ajankohtaista ja päivittyvää tietoa rippikouluista ja niiden kehittämisestä. Nämä ovat suositeltavaa luettavaa suomalaisille teologeille.

Teksti: Pietari Hannikainen

Lisätietoa: https://konfirmandenarbeit.eu/en/home-page/