Nuorisobarometri julkaistaan 21.5., teemana katsomukset ja hengellisyys

Viime vuoden (2023) nuorisobarometrin julkaisutilaisuus pidetään Tiedekulmassa 21.5.2024 (Linkki tapahtuman sivulle). Tämän vuoden teemana ovat katsomukset ja hengellisyys, joten aihe on uskonnonpedagogisesti mielenkiintoinen. Kuluvana vuonna mm. rippikoulujen itsearviointikyselyt ovat tuoneet esille merkittää tietoa nuorten hyvinvoinnista ja uskonnollisuudesta. Niiden mukaan nuorten hyvinvointi on heikentynyt, mutta erityisesti niin, että tyttöjen pahoinvointi on lisääntynyt enemmän kuin poikien.  Samalla poikien kiinnostus uskontoa kohtaan on selvästi lisääntynyt, kun taas tyttöjen vähentynyt. Aineistoja analysoineet Porkka ja Tervo-Niemelä havaitsivat, että kodin uskonnollinen kasvatus on yhteydessä nuoren suurempaan hyvinvointiin. Nuorisobarometrin tulokset antanevat lisää tietoa ja näkökulmia näistä ajankohtaisista ilmiöistä suomalaislasten ja -nuorten elämässä.

Julkaisutapahtumaan täytyy ilmoittautua etukäteen (täältä) ja tilaisuus myös striimataan. Tilaisuuden paneelissa ovat mukana Arniika Kuusisto (Helsingin yliopisto), Kati Tervo-Niemelä (Itä-Suomen yliopisto),  Teemu Pauha (Helsingin yliopisto) sekä Tuukka Tomperi (Tampereen yliopisto).