Lukuvuoden 2024-25 maisteriseminaarin aiheena rippikoulu

Tänä vuonna maisteriseminaareihin ilmoittautuminen tapahtuu vasta elokuussa. Uskonnonpedagogiikan maisteriseminaarin aiheena on tulevana lukuvuonna rippikoulu. Tämä ei tarkoita, että kaikkien pitäisi tutkia rippikoulua, mutta siihen liittyviä aiheita ja aineistoja on tarjolla halukkaille. Taustalla tässä vaikuttaa se, että uskonnonpedagogiikan oppiaineessa olemme pässeet mukaan suomalaisilta rippikoululaisilta kerättävän rippikoulun itsearviointikyselyn ohjausryhmään, jonka kautta saadaan vuosittain yli 20 000 rippikoululaisen ja isosen aineisto. Aineisto on kansainvälisestikin poikkeuksellinen ja sen kautta saadaan kattavaa tietoa suomalaisnuorista uskontokasvatuksen näkökulmasta. Aineistossa riittää tutkittavaa ja sen aihepiireistä on tarvetta myös laadulliselle tutkimukselle, kuten vaikkapa haastattelu- tai havainnointitutkimuksille.

Suomalainen rippikoulututkimushanke on osa laajempaa kansainvälistä rippikoulututkimushanketta, jonka kolmannen aineistonkeruukierroksen tulokset julkaistaan marraskuussa 2024.

Rippikouluaiheesta järjestetään teologisessa tiedekunnassa toukokuun 15. tieteellinen symposium, johon kannattaa tulla mukaan, mikäli harkitset maisterintutkielman tekemistä rippikoulu- tai muusta uskonnonpedagogiikan aihepiiristä, tai jos rippikoulu ja uskontokasvatus muuten kiinnostavat.

Mikäli uskonnonpedagogiikan seminaari rippikoulu- tai muusta uskontokasvatuksen aiheesta kiinnostaa, lisätietoja voit kysyä Pietarilta (pietari.hannikainen@helsinki.fi) Tässä myös linkki kurssisivulle