Kanerva Latun väitös kristittyjen ja muslimien välisistä streotypioista koulussa

Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa tarkastettiin 22.3.2024 Kanerva latun väitöskirja “Intergroup stereotypes and meta-stereotypes held by Finnish Muslim- and Christian-background youth”. Vastaväittäjänä toimi yliopistonlehtori Inkeri Rissanen ja kustoksena professori Antti Räsänen.

Tutkimuksessa selvitettiin käsityksiä, joita suomalaiset muslimi- ja
kristittytaustaiset nuoret liittävät toistensa ryhmään, kristittyihin ja
muslimeihin. Tutkimuskysymys oli: Millaisia ovat suomalaisten
muslimitaustaisten ja kristittytaustaisten nuorten stereotypiat ja
metastereotypiat toistensa ryhmästä?

Väitöskirjan teoreettisena viitekehyksenä ovat ryhmien välisiin
uskomuksiin, stereotypioihin ja metastereotypioihin liittyvät teoriat ja
empiiriset tutkimukset. Stereotypia on kaavamainen yleistys jostakin
ryhmästä, kun taas metastereotypia on ryhmäläisten käsitys siitä, mitä toisen
ryhmän jäsenet ajattelevat heidän edustamastaan ryhmästä. Stereotypiat ja metastereotypiat sisältävät eksplisiittisen sisällön, esimerkiksi
persoonallisuuden piirteen, ja ovat arvottavia eli ryhmän jäsenet nähdään joko
kielteisessä tai myönteisessä valossa. Lisäksi ne paljastavat ryhmäläisten
uskomuksia ryhmien välisistä suhteista ja hierarkiasta.

Tulokset osoittivat, että nuorilla oli monenlaisia yksilöllisiä stereotypioita ja metastereotypioita mutta myös jaettuja käsityksiä. Sekä muslimi- että kristittytaustaisten nuorten käsitykset olivat pääasiassa myönteisiä ja inklusiivisia: kristitty- ja muslimitaustaiset nuoret pitivät ulkoryhmäänsä, muslimeja ja kristittyjä, muut huomioivina ja normaaleina. Kristittytaustaiset nuoret kuvailivat muslimeja lisäksi esimerkiksi arvostetuiksi.
Stereotypioiden joukossa oli kuitenkin myös kielteisiä arvioita.

Sen sijaan metastereotypiat olivat pääasiassa negatiivisia. Nämä kielteiset arviot liittyivät pitkälti eroihin ryhmien välisessä hierarkiassa.

Johtopäätös oli, että nuoret saattavat hyödyntää vastauksissaan
suomalaisen yhteiskunnan eri osa-alueilla tuotettua ja ylläpidettyä toiseuden
diskurssia tai pyrkivät kiistämään sen.

Väitöstilaisuus tarjosi tasokkaan tieteellisen keskustelun. Vastaväittäjä esitti huomioita ja muutamia kriittisiä arvioita työstä, mutta keskustelun jälkeen esitti väitöskirjan hyväksymistä. Kehitysehdotukset liittyivät muun muassa tutkimustulosten pedagogiseen soveltamiseen, esimerkiksi siihen, miten stereotypiat raketuvat ja miten niitä voidaan purkaa vaikkapa koulukontekstissa.

Väitöskirja on luettavissa osoitteessa: https://helda.helsinki.fi/items/09c5b48e-e801-46ec-863a-13927c1d67a0

Kirjoittanut: Pietari Hannikainen

LÄHTEET:

Lattu, Kanerva (2024). “Intergroup stereotypes and meta-stereotypes held by Finnish Muslim- and Christian-background youth” (academic diss.) Helsinki: Unigrafia.