Yliopistopedagogiikka I 10 op syksy 2009 Viikki

Koulutuksen tavoitteena on antaa yliopiston opettajalle perusvalmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida omaa opetustaan sekä arvioida opiskelijoiden osaamista. Kurssin tavoitteena on myös pysähtyä reflektoimaan opetustaan ja opettajuuttaan. Kurssilla perehdytään linjakkaan opetuksen periaatteisiin ja kehitetään omaa opetusta näiden periaatteiden mukaisesti. Perusopintoihin sisältyy myös ohjattua opetusharjoittelua.

Yliopistopedagogiikan 10 op:n laajuinen koulutus sisältää seuraavat opintojaksot:

YP 1.1 Opetus ja oppiminen yliopistossa 5 op
YP 1.2 Opetuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi 5 op

Koulutuksen toteutus:

Koulutus toteutetaan monimuoto-opiskeluna. Lähitapaamisten välillä pienryhmätyöskentelyä ja itsenäistä opiskelua. Kurssilla opiskelu edellyttää sitoutumista ja aktiivista osallistumista lähitapaamisiin sekä niiden välillä pienryhmätyöskentelyyn. Osallistujan ajankäyttöarvio n. 260 tuntia.
Lähijaksot: 3.-4.9., 28.9., 12.-13.10., 18.11., 7.-8.12.2009

Hakeminen Yliopistopedagogiikka I -kurssille:

Kohderyhmä: Helsingin yliopistoon työsuhteessa olevat henkilöt, jotka toimivat opetustehtävissä. Sivutoimisilta tuntiopettajilta edellytetään 14 työtuntia / viikko.
Osallistujien määrä: Vähintään 12 henkilöä, Enintään 20 henkilöä
Hakuaika: 1.4.-4.5.2009. Osallistujat valitaan ilmoittautumislomakkeen tietojen perusteella pedagogisen koulutuksen tarpeen mukaisesti. Lisäksi on suotavaa, että hakijalla on jonkin verran opetuskokemusta. Tuloksista ilmoitetaan henkilökohtaisesti toukokuun aikana.
Lisätietoja koulutuksen sisällöstä ja hakulomake: henkilöstökoulutuksen koulutusrekisterissä. (Koulutusohjelma >> Koulutuskalenteri >> Syyskuu 2009 Yliopistopedagogiikan tutkimus  -ja kehittämisyksikkö. Katso kuva.)

ypeda_henkkaohje.jpg

Yhteystiedot:

Lisätiedot: leena.suominen@helsinki.fi
Järjestäjä: Yliopistopedagogiikan tutkimus- ja kehittämisyksikkö yhteistyössä Viikin pedagogisten yliopistonlehtoreiden kanssa. www.helsinki.fi/ktl/yty/koulutus/index.htm
Kouluttajat: Sari Lindblom-Ylänne, Viivi Virtanen, Mirja Ruohoniemi, Leena Suominen ja Yvonne Holm