Yliopistopedagogiikka I 10 op kevät 2012 Viikissä

Koulutuksessa perehdytään linjakkaan opetuksen periaatteisiin ja kehitetään omaa opetusta näiden periaatteiden mukaisesti. Kurssilla tutustutaan myös erilaisiin opetus- ja arviointimenetelmiin ja niiden merkitykseen oppimisessa.

Osallistuja perehtyy yliopistoon opetus- ja oppimisympäristönä sekä saa käytännön taitoja suunnitella ja kehittää omaa opetustaan. Lisäksi tutustutaan yliopistopedagogiikan tuoreimpiin tutkimuksiin ja niiden sovellutukseen opetuksessa. Koulutuksen ohjelmaan sisältyy opetusharjoittelua, ja siinä tutustutaan myös tieto- ja viestintätekniikan sovellusmahdollisuuksiin opetustyössä.

Sisältö: Yliopistopedagogiikan 10 opintopisteen laajuinen koulutus sisältää seuraavat opintojaksot:

• YP 1 Opetus ja oppiminen yliopistossa 5 op ja
  • YP 2 Opetuksen linjakas suunnittelu, toteutus ja arviointi 5 op.

Kurssilla opiskelu edellyttää sitoutumista ja aktiivista osallistumista lähitapaamisiin sekä niiden välillä pienryhmätyöskentelyyn.
Ajankäyttöarvio koulutukseen on n. 260 tuntia.

Aika: 19.1.2012 – 5.5.2012
Lähijaksot: 19.-20.1., 14.2., 20.3., 18.4. sekä 7.-8.5., aina klo 9-16.
Paikka: Viikin kampus

Järjestäjä: Yliopistopedagogiikan tutkimus- ja kehittämisyksikkö yhteistyössä Viikin pedagogisten yliopistonlehtoreiden kanssa.
www.helsinki.fi/yty/
Kouluttajat: Nina Katajavuori ja Hanni Muukkonen

Hakeminen Yliopistopedagogiikka I -kurssille:

Kohderyhmä: Helsingin yliopiston opettajat; ensisijaisesti Viikin kampuksen opettajat. Sivutoimisilta tuntiopettajilta edellytetään 1 työtunti viikossa.
Osallistujien määrä: Vähintään 12 henkilöä, enintään 20 henkilöä
Hakuaika: 7.11. – 30.11.2011. Osallistujat valitaan ilmoittautumislomakkeen tietojen perusteella pedagogisen koulutuksen tarpeen mukaisesti. Lisäksi on suotavaa, että hakijalla on jonkin verran opetuskokemusta.  Etusija annetaan niille, joilla on huomattava määrä opetusta ja pysyvä opetustehtävä yliopistolla. Kaikille hakijoille ilmoitetaan sähköpostitse haun tuloksista viimeistään 19.12.2011.
Ilmoittautuminen: Henkilöstökoulutuksen HENKKA-koulutuskalenterin kautta (vaatii kirjautumisen Almaan). (Koulutusohjelma >> Koulutuskalenteri >> Tammikuu 2012 / Yliopistopedagogiikan tutkimus  -ja kehittämisyksikkö. Katso kuva alla.) Hakulomake avautuu “ilmoittaudu kurssille” -linkistä.