Yliopistopedagogiikkaa keväällä 2016: YP1

YP1 Opetus ja oppiminen yliopistossa (5 op) –kurssi on tarkoitettu opetus- ja tutkimushenkilökunnalle, myös jatko-opiskelijoille. Kurssille voidaan ottaa yhteensä 20 opiskelijaa. Jos opiskelijoita joudutaan karsimaan, Viikin neljällä tiedekunnalla (biotieteellinen, maatalous-metsätieteellinen, farmasia ja eläinlääketieteellinen) on kullakin 5 hengen kiintiö. Opiskelijavalintaan vaikuttaa hakijan opetuksen määrä sekä kurssin tärkeys ja tarpeellisuus hakijalle. Ilmoittautuessa pyydämme täyttämään lyhyet perustelut.

Aika ja paikka:
1. Ma 1.2.2016 klo 9-16
2. Ma 29.2.2016 klo 9-16
3. 7.-8.3.2016 OPPIMISSEIKKAILU
4. Ma 21.3.2016 klo 9-16
5. Ma 18.4.2016 klo 9-16

Tavoite:
Osallistuja tuntee yliopisto-oppimisen ja –opetuksen keskeisiä tutkimuksia sekä pystyy soveltamaan tutkimustuloksia oman alansa opetuksen ja opiskelun tarkasteluun. Hän osaa soveltaa yliopistopedagogiikan peruskäsitteitä analysoidessaan opiskelua, oppimista sekä opettajan toimintaa. Osallistuja pystyy tarkastelemaan erilaisia opetus – oppimisympäristöjä myös opiskelijan perspektiivistä.

Toteutus, työtavat ja arviointi:
Kurssin ennakkotehtävän suoritus. Osallistuminen opetukseen ja ryhmätyöskentelyyn. Oppimistehtävät: vertaisryhmille annettavat tehtävät, opiskelijan haastattelutehtävä, opetuksen havainnointitehtävä ja oman oppimisen arviointi.

Oppimateriaali ja kirjallisuus:
Lindblom-Ylänne, S. & Nevgi, A. (toim.) (2009). Yliopisto-opettajan käsikirja. Helsinki: WSOY. Luvut: 1-6.
Opetuksesta vastaavan opettajan kanssa sovittu kirjallisuus.

Arvosteluasteikko: 0-5

Ilmoittautuminen 6.12. mennessä:

• Henkilökunta Henkassa: Löydät kurssin esim. aihealueen (Yliopistopedagogiikka) tai järjestävän organisaation (Viikin opetuksen tukipalvelut) mukaan
  • Jatko-opiskelijat Weboodissa

Kurssin opettajat: