Opetusteknologian ja opetuksen kehittämisen tapahtumia

Please join us in the following educational technology and academic development events:

Viklo opekahvila 2 / 2019

Aika: tiistaina 21.5.2019 klo 14-16

Paikka: Biokeskus 3, Sali 2402

Aiheena Viklossa vertaisopettajuus eli opiskelijat opettajina yliopistokursseilla. Miksi se on hyödyllistä? Miten ja miksi sitä kannattaa käyttää opetuksessa? Kasvatustieteen maisterivaiheen opiskelija ja tutkimusavustaja, Timo Cornér tulee alustamaan aiheesta. Timo teki pro gradunsa vertaisopettajuudesta ja sen yhteydestä yhteisöllisyyteen ympäristotieteiden kansiohjelmassa.

Lisäksi kurssisivujen tuoteomistaja Minna Pesiö-Kokko Opetusteknologiapalveluista esittelee courses.helsinki.fi -kokonaisuutta: Miten kurssisivut toimivat ja mihin tarkoituksiin niitä voi käyttää. Kurssisivu-kokonaisuutta myös kehitetään tänä vuonna paljon, joten tämä on erinomainen tilaisuus tulla kuulemaan paitsi mistä kurssisivuissa on kyse myös antamaan kehitysideoita ja toiveita.

Ilmoittautuminen elomakkeella:

(jotta osaamme varata sopivan määrän tarjoilua).

Viklo teacher cafe presents a talk on peer learning, i.e. students as mentors in courses by Timo Cornér, research assistant in educational sciences. Also, Minna Pesiö-Kokko from the Education technology services will be presenting about the university’s Course pages -program. The presentations will be in Finnish.

Moodle-miitti

Aika: maanantaina 3.6.2019

Paikka: Kielikeskus, Juhlasali, Fabianinkatu 26

Moodle-miitissä ma 3.6. klo 9-12 opettajat esittelevät pedagogisia ratkaisujaan ja verkko-oppimisympäristö Moodlen edistyneempiä toimintoja. Tilaisuudessa tapaat muita Moodlen avulla opettavia ja kuulet hyvistä verkko-opetuksen käytännöistä ja ideoista. Tilaisuus sopii sekä Moodlen käyttöä aloittaville että jo pidempään Moodlea opetuksessaan käyttäneille.

Alustava ohjelma:

• klo 9.15 Moodlen uutuudet: mitä 26.6. päivitys tuo tullessaan?
  • klo 9.30 Arvoituksellinen arviointikirja – opettajan apulainen / Olli-Pekka Penttinen, bio- ja ympäristötieteellinen tiedekunta (ympäristötiede)
  • klo 10 Oppitunti-aktiviteetti omaehtoisen opiskelun tukena / Stefan Taubert, matemaattis-luonnontieteellinen tdk (kemia)
  • klo 10.30 Moodle-tentti ja monivalintakysymyksien tekeminen / Nina Peitsaro, lääketieteellinen tdk
  • klo 11 Verkkokeskusteluja 140 opiskelijan kurssilla / Maaria Linko, Avoin yliopisto (sosiologia)
  • klo 11.30-12 Paneelikeskustelu: Opetusta massoille Moodlen avulla?

Jos olet kiinnostunut siitä, miten em. toiminnot on Moodleen tehty, ilmoittaudu myös saman iltapäivän Moodle & MOOC -klinikkaan.

Varaa paikkasi Henkka-koulutuskalenterissa, josta löytyy myös päivitetty ohjelma.

TERVETULOA TAPAAMAAN KOLLEGOJA JA NAUTTIMAAN AAMUKAHVIT!

Tilaisuuden järjestää Opetusteknologiapalvelut. Lisätiedot: moodle(at)helsinki.fi.

Welcome to Moodle-miitti to hear from your colleagues on advanced Moodle usage through successful example cases. The event will be in Finnish.

Osaamistavoitetyöpaja

Aika: torstaina 16.5. klo 14-16

Paikka: Kumpulan kampus, Exactumin salissa C323

Tule kuulemaan ja keskustelemaan osaamistavoitteista ja opiskelijoidenitsearvioinnista sekä laatimaan arviointimatriiseja yhdessä Kumpulankampuksen muiden opettajien kanssa! Pedagogiset yliopistonlehtorit Jokke  Häsä ja Liisa Myyry sekä yliopistonlehtori Johanna Rämö antavat  käytännön vinkkejä osaamistavoitteiden määrittelystä sekä itsearvioinnin  toteuttamisesta.

Jokke ja Johanna ovat tutkineet itsearviointia matematiikan  opiskelijoilla ja kehittäneet nk. DISA-itsearviointimallin. Mallissa  keskeisellä sijalla ovat selkeästi laaditut ja oppimista tukevat  osaamistavoitematriisit. Näitä voi itsearvioinnin lisäksi hyödyntää mm. vertaisarvioinnissa, kurssin tieto- ja taitosisältöjen  suunnittelussa sekä yleisten asiantuntijataitojen tekemisessä näkyväksi  opiskelijoille. Lisäksi tilaisuudessa esitellään uutta digitaalista DISA-työkalua, jonka  avulla kurssin osaamistavoitematriisin ja siihen liittyvien  itsearviointilomakkeiden luominen sujuu kätevästi. Työkalua kehittää Helsingin yliopiston Tietojenkäsittelytieteen Osaston Sovelluskehitysakatemia (TOSKA).

Ilmoittautuminen: https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/97806/lomake.html

Thisinfo concerns a pedagogical workshop on assessment criteria that will be organised in Finnish. A corresponding workshop on the topic can be organised in English in the future if there are people who would be interested in such a workshop.

Tervetuloa! Welcome!