Kevään 2010 koulutuksia Viikissä

kuva_smallJoulukuussa 2009 Viikissä toteutetun koulutuskyselyn toivotuin koulutus oli kaksiosainen Opettajana Moodlessa  -koulutus. Toiseksi eniten kannatusta sai Moodle tutuksi opettajille ja kolmanneksi sijoittui Tehtävät ja tentit Moodlessa. Seuraavaksi suosituimpia olivat kuvankäsittelyn perusteet sekä wikien käyttö opetuksessa ja tutkimuksessa.

Entinen Opettajana Moodlessa -koulutus toteutetaan Viikissä kaksiosaisena siten, että opettajamme voivat valita itselleen sopivimman osion tai osiot. Koulutus jakaantuu Moodle tutuksi opettajille -koulutukseen ja Moodle workshoppiin, joiden välissä on itsenäistä harjoittelua. Lisäksi keväällä toteutetaan Viikissä Blogi tutuksi -koulutus 19.4. klo 9 – 12.

Tehtävät ja tentit Moodlessa toteutetaan kampuksella myöhemmin keväällä, samoin kuvankäsittelyn perusteet. Näistä ja muista toteutuvista koulutuksista lisätietoa Viikin opettajien tukiblogissa.

Moodle tutuksi opettajille 15.2.2010 klo 13.15-16.00

Moodle tutuksi opettajille -kurssilla luodaan yleissilmäys Moodleen yhden iltapäivän aikana. Osallistujat tutustuvat Moodlen käyttöliittymään ja eniten käytettyihin ominaisuuksiin, ja pääsevät aloittamaan oman kurssialueen rakentamista. Liikkeelle lähdetään alkeista, joten aikaisempaa kokemusta Moodlesta ei tarvita.

Maanantaina 15.2.2010 klo 13.15 – 16.00 Viikin Infokeskus Koronan atk-luokassa 138. Kouluttajana verkkopedagogiikan asiantuntija Heikki Wilenius Opetusteknologiakeskuksesta.

Moodle-workshop 19.2.2010 klo 9.15-12.00

Jos Moodle on sinulle tuttu, mutta kurssialueen rakentaminen yksin tuntuu työläältä, tule ohjattuun kurssinrakentamistyöpajaan. Työpajassa kertaamme ja tarkennamme Moodlen toiminnallisuuksia osallistujien toiveiden mukaan ja jäsennämme kurssin verkkotyöskentelyä mielekkääksi.

Työpaja on suunnattu opettajille, joilla on Moodle tutuksi -kurssin suoritus tai kurssia vastaavat tiedot sekä alkamassa kurssi, jolla hyödynnetään Moodlea. Uusien verkko-opettajien kannattaa ensimmäiseksi osallistua Moodle tutuksi -kurssille.

Perjantaina 19.2.2010 klo 9.15 – 12.00 Viikin Infokeskus Koronan atk-luokassa 138. Kouluttajana verkkopedagogiikan asiantuntija Heikki Wilenius Opetusteknologiakeskuksesta.

Ilmoittautumiset ALMAn Henkilöstön kehittäminen ja koulutus -kanavan koulutuskalenterin kautta tai sähköpostilla outi.valkama (at) helsinki.fi. (Myös sähköpostitse ilmoittautuneet lisätään koulutusjärjestelmään, jolloin tiedot osallistumisesta löytyvät kunkin koulutustiedoista.) Ilmoittautuminen päättyy 12.2.10, mutta otamme Moodle-workshoppiin osallistujia tarvittaessa vielä Moodle tutuksi opettajille -kurssilta 15.2.

Blogi tutuksi 19.4.2010 klo 9.15-12.00

Blogit ovat helposti ylläpidettäviä julkisia verkkosivustoja, joita voidaan soveltaa moneen eri käyttötarkoitukseen. Blogi soveltuu mm. tiedottamiseen, vuorovaikuttamiseen ja verkostoitumiseen ja on toimiva alusta niin henkilökohtaiseen verkkojulkaisemiseen kuin projektien tai kurssien verkkosivujen alustaksi. Kurssilla tutustutaan yliopiston blogipalvelun perustoiminnallisuuteen, akateemiseen blogikuttuuriin, blogien seuraamiseen verkkosyötteiden avulla ja blogien soveltamiseen opetuksen ja tutkimuksen apuvälineenä.

Kurssi on tarkoitettu uusille ja aloitteleville blogin käyttäjille. Kohderyhmänä opetus- , tutkimus- ja hallintohenkilöstö.

Maanantaina 19.4.2010 klo 9.15 – 12.00 Viikin Infokeskus Koronan atk-luokassa 138. Kouluttajana verkkopedagogiikan asiantuntija Jere Majava, Opetusteknologiakeskus.