Wiki opetuksessa

Aika: ke 25.8.2010 klo 12:15-15:00

Paikka: EE-talon atk-luokka B23. Agnes Sjöbergin katu 2. 2. kerros.
Opettaja:
Antero Aunesluoma, Opetusteknologiakeskus

Kohderyhmä: Helsingin yliopiston opetustenkilöstö sekä soveltuvin osin myös opetuksen tukitehtävissä työskentelevät. Esitietoina Wiki tutuksi -kurssin suoritus tai sitä vastaavat perustiedot Helsingin yliopiston wikipalvelusta sekä perustaidot Confluence-ohjelmiston käyttämisestä.

Jos et ole käyttänyt HY:n wikipalvelua aiemmin,  järjestävät verkko-opetuksen tukihenkilöt halukkaille alkuorientaation kurssia varten.

Sisältö: Wikit ovat helppokäyttöisiä verkkosovelluksia joissa käyttäjät voivat lukemisen ohella helposti muokata ja lisätä sisältöä. Wikien yksinkertaisuus tekeekin niistä hyvin joustavan välineen opetukselle. Wikit ovat erityisen hyödyllisiä silloin kun tavoitteena on yhteisöllinen ja opiskelijoita osallistava työskentely verkossa, tarvittaessa myös julkisestikin.

Wiki opetuksessa -kurssilla tarkastellaan wikejä erityisesti korkeakouluopetuksen näkökulmasta. Kurssilla syvennetään tietoa ja käytännön osaamista Helsingin yliopiston wikipalvelusta sekä tarjotaan osallistujille välineet wikin käyttöönottoon omassa opetuksessaan.

Toteutus: Yksi noin kolmen oppitunnin pituinen lähiopetustapaaminen jota edeltää orientoiva ennakkotehtävä. Opetusmenetelminä luento, demot, yhteisöllinen työskentely wikissä sekä käytännön harjoittelu itsenäisesti ja ohjatusti. Kurssin aikana opettajilla on mahdollisuus luoda itselleen wikialue ja aloittaa sen valmisteleminen opetuskäyttöä varten.

Ohjelma:

• Pedagoginen työpaja. Ennakkotehtävien käsitteleminen yhteisesti ja opettajan yhteinen palaute.
  • Wikialueiden luominen
  • Wikialueiden valmisteleminen opetukseen
  • Wikin edistyneempiä toimintoja
  • Extramateriaalia: Vinkkejä ja toimintamalleja wikin menestykselliseen soveltamiseen

Ilmoittautuminen: viimeistään 20.8.2010 ALMAn Henkilöstön kehittäminen ja koulutus -kanavan koulutuskalenterin kautta tai sähköpostilla kristian.lindqvist (at) helsinki.fi. (Myös sähköpostitse ilmoittautuneet lisätään koulutusjärjestelmään, jolloin tiedot osallistumisesta löytyvät kunkin koulutustiedoista.)