Moodle-työpaja kevätlukukauden kurssien valmisteluun

Moodle workshop: Rakenna omaa kurssialuettasi. Perjantaina 10.1.2014 alkaen klo 9.15. Infokeskuksen pohjakerroksen atk-luokassa 170. Aikaa työpajalle on varattu klo 12 saakka.

Jos Moodle on sinulle jo tuttu, mutta kurssialueen valmisteleminen opetukseen tuntuu hankalalta, edellisestä Moodle-kurssista on kulunut aikaa tai olet epävarma jonkin asian toteutuksesta, tule ohjattuun Moodle-työpajaan. Työpajassa käymme yhdessä läpi Moodlen toiminnallisuuksia osallistujien toiveiden mukaan ja rakennamme osallistujien kurssialueita.

Työpaja on tarkoitettu Viikin tiedekuntien opettajille, jotka ovat käyneet Moodle tutuksi -kurssin tai omaavat vastaavat tiedot ja heillä on alkamassa kurssi, jolla hyödynnetään Moodlea. Uusien verkko-opettajien kannattaa ensimmäiseksi käydä Moodle tutuksi -kurssi tai Moodlen perusteet.

Ohjaajina Viikin verkko-opetuksen tukihenkilöt.

Ilmoittautuminen HENKASSA (kirjaudu omilla tunnuksillasi) tai sähköpostitse Outille.  Työpajaan otetaan enintään 12 osallistujaa, jotta jokaiselle jäisi mahdollisuus saada myös yksilöllistä ohjausta oman kurssinsa rakentamiseen liittyen. VIimeinen ilmoittautumispäivä 7.1.2014.

Tervetuloa!

Verkkoluento AC:lla -koulutuksen jälkipyykki

Järjestin viime viikolla kampuksen kollegoideni Outin ja Kristianin kanssa Verkkoluento Adobe Connectilla -koulutuksen. Koulutuksen tavoitteena oli tutustuttaa osallistujat AC-verkkokokousjärjestelmään ja esitellä heille Infokeskuksen verkkokokoustila. Luonnollisesti kävimme läpi myös verkkoluennon suunnittelussa huomioitavia asioita ja puhuimme luentovideoiden käyttökohteista. Verkkoluennolla tarkoitimme tässä yhteydessä luentovideota, jonka opettaja tekee yksin – ts. ilman opiskelijoita – ja jakaa sen opiskelijoilleen verkossa esimerkiksi linkkinä Moodlessa.

Verkkoluento = luento verkossa?

Verkkoluentoa suunnitellessa on hyvä irtautua totutusta 45 tai 90 minuutin luentosyklistä. Toisaalta pitkiä luentoja on puuduttava seurata tietokoneen näytöltä, toisaalta opettajan on tarvittaessa helpompi tehdä lyhyt video uudestaan kuin uusia koko puolentoista tunnin video pienen virheen vuoksi. Lyhyet videot voivat hyvin muodostaa pidemmän sarjan, jos asiaa on enemmän.

Mihin verkkoluentoja voi sitten käyttää? Koulutuksen osallistujat kaikki mainitsivat aiheeseen virittävät luennot, joita opiskelijat voivat katsoa ennen kontaktiopetusta. Myös ulkopuolisten asiantuntijoiden tai yhteistyöyliopistojen luentoja voi toteuttaa verkkoluentoina. Opettaja voi myös vastata videolla opiskelijoiden luennon jälkeen esittämiin kysymyksiin. Videoituja seminaariesityksiä voi hyödyntää palautteenannossa. Ja nämähän pätevät, oli luentojen tallentamisen tekniikkana mikä tahansa.

AC-verkkokokousjärjestelmää ei ole suunniteltu luentojen suoratoistoon ja tallentamiseen, mutta varauksin se soveltuu siihenkin. Verkkoluentojen tekemisessä sen etu on siinä, että video tallentuu yliopiston palvelimelle, josta sen voi julkaisun jälkeen jakaa opiskelijoille. Huonona puolena on, että flash-videoita ei voi katsoa tablettilaitteilla. Myös AC:lla tehtyjen tallenteiden editointimahdollisuudet ovat rajalliset. Toinen yliopistolla tarjolla oleva tekniikka ja tila on oppimiskeskus Aleksandriaan avattava UniTube-studio.

Laitteet, työkalut ja oikeudet

Vaikka verkkokokoustilassa on kamera, käytimme koulutuksessa paremmin yhden puhujan kuvaamiseen soveltuvaa webbikameraa. Jos tarvitset webbikameraa, voit lainata sellaisen Outilta, Kristianilta tai minulta. Oman kameran ja mikrofonin voit hankkia myös helpdeskin kautta (ks Tietotekniikkalaitteiden hankinta). Kamera kannatta asetella sellaiseen paikkaan asentoon, että kalvojasi katsoessasi ja kameralle puhuessasi myös videolla näyttää siltä, että katsoisit kalvojasi. Jos selkäsi takana on tumma tausta, saattaa kamera ylivalottaa kasvosi. Esimerkiksi Infokeskuksen tilassa olevat siniset verhot kannattaa vetää syrjään. Jos kuvaat videota omassa työhuoneessasi, siivoa mahdolliset epämääräiset röykkiöt selkäsi takaa.

Kurssimateriaaliin on koottuna tiivistetysti ohjeet AC:lla tallennettavan luennon tekemiseen. Koulutusta varten laitoimme AC-huoneisiin työkaluiksi Share-podin luentokalvoja varten, Note-podin luentorunkoa varten sekä kameran. Lisäksi teimme toisen näkymän pelkälle Share-podille. Ideana on, että tätä toista näkymää voi hyödyntää, jos kalvoissa on jotain yksityiskohtia. Tässä kohtaa kannattaa varmistaa, että näkymissä on samat Share-podit, jotta kalvot näkyvät myös näkymästä toiseen siirryttäessä! Testaa myös, että mahdolliset PowerPoint-esityksesi kuvat ja animaatiot näkyvät AC:ssa. PowerPointin sisällysluetteloa ei valitettavasti saa näkymään tallenteessa. Share-podissa on myös valkotaulu sekä piirtotyökalu. Hiirellä piirtäminen ei kuitenkaan ole helppoa!

Kun videosi on valmis, julkaise se ja jaa linkki opiskelijoillesi. Katseluoikeuksia ei valitettavasti voi jakaa Oodin kurssi-ilmoittautumisen tai Moodle-kurssialueelle rekisteröitymisen perusteella. Vaikka julkaisetkin videon (Make Public), täytyy satunnaisenkin katsojan saada sen osoite jostain tietoonsa. Jos haluat, ettei video ala elämään omaa elämäänsä verkossa, voit kurssisi päätyttyä perua sen julkaisun (Make Private).

Hyödyllisiä linkkejä

Vuorovaikutus ja innostus oppia ja opettaa

Suomen ylioppilaskuntien liitto SYL ja Yliopistojen opetusalan liitto YLL järjestivät lokakuun lopulla Dipolissa seminaarin Yliopisto-opetus suunnannäyttäjänä? Laatunäkökulmia yliopisto-opetukseen. Virkistävintä seminaarissa oli opiskelijoiden osallistuminen ja näkyminen mutta lisäksi mieleen jäi professori Helena Rannan ohjeet onnistuneeseen rauhanturvaamiseen: Rauhaa ei voi viedä pakettina, van tarvitaan harkittu exit-strategia sekä paikallinen omistajuus. Nämä ohjeet ovat varmasti sovellettavissa myös opetuksen kehittämiseen!

Pidempi yhteenveto seminaarista löytyy SYLin Tulevaisuuden yliopisto -blogista.

Miltä Viikin kampuksen opiskelijoiden tilanne näyttää opintopsykologin silmin? VIKLO ti 26.11.2013 klo 14-16

Tervetuloa VIKLO-opettajakahvilaan!

Tervetuloa Viikin kampuksen VIKLO-opettajakahvilaan ti 26.11.2013 klo 14-16, Infotalo, sh4.

Tilaisuudessa opintopsykologi Mikko Inkinen alustaa aiheesta “Miltä Viikin kampuksen opiskelijoiden tilanne näyttää opintopsykologin silmin”.
Kahvitarjoilu klo 14.00 alkaen.

Ilmottautuminen 22.11. mennessä: https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/4667/lomake.html

Ystävällisin terveisin,
Viikin pedalehtorit ja verkko-opetuksen tukihenkilöt

Yliopistopedagogiikkaa jatko-opiskelijoille keväällä 2014

Keväällä 2014 tarjolla Viikin kampuksella:

570045 Yliopistopedagogiikkaa jatko-opiskelijoille. Opetuksen   suunnittelu, toteutus ja arviointi. (5 op = 130 h). Haku kurssille weboodin kautta.

Kurssi alkaa 29.1. klo 9.15-15 (Infotalo, h 511). Kurssin muut lähipäivät ovat 26.2., 2.4., ja 29.4. Tämän lisäksi kurssilaiset osallistuvat Oppimisseikkailuun (4.-5.3.2014).  Kurssin suorittaminen edellyttää osallistumista lähipäivien opetukseen. Tämän lisäksi kurssi sisältää itsenäistä ja ryhmätyöskentelyä (5 op = 130h).

Kurssin opettajina toimivat Nina Katajavuori, Farmasian tiedekunta, pedagoginen yliopistonlehtori (vastuuopettaja) ja Viivi Virtanen,  Bio- ja ympäristötieteellinen tiedekunta, pedagoginen yliopistonlehtori.

Ilmoittautuminen weboodiin 31.11. mennessä. Kohtaan ’lisätietoja’ laita lyhyt perustelu kurssille osallistumiseksi. Kurssille otetaan 20 osallistujaa. Saat 17.12. mennessä lisätietoa hakemuksestasi, kurssista ja kurssin ennakkotehtävän.