KTTO:n nettisivujen historiaa

KTTO:n 50-vuotishistoriikin sivutuotteena syntyi juttu nettisivujemme historiasta ensimmäisestä Wayback Machinella löytyvästä sivustosta alkaen. Kuten huomata saattaa, eteenpäin on menty. Suuri kiitos Ilkka Kaukorannalle tietojen kokoamisesta!

Versio 1, 12.5.1997 (kuvat ovat linkkejä vanhoille sivuille)

image017image018

Ensimmäiset KTTO-nettisivut jotka Internet Archiven Wayback Machine löytää, on vuodelta 1997. Näiltä sivuilta löytyi ohjeet KTTO:n sähköpostilistalle liittymisestä, pienimuotoinen tenttiarkisto, vieraskirja, hallituksen esittely, toimintakalenteri, Kapitaali-infoa, ym. Muutamia yksittäisiä skannattuja kuviakin oli sivuilla. Historiikin tekijän näkökulmasta sivut saavat kiitosta osiosta, josta voi lukea sähköpostilistan viimeisimmät kolme viestiä—ilmeisesti vuonna 1997 kaikilla ei vielä ollut sähköpostiosoitetta, jolloin oli hyödyllistä että viestit voi lukea nettisivujen kautta? Sivujen ulkoasu on hyvin ”ysäri” (mm. horisontaalisesti skrollaavaa tekstiä ja mautonta GIF-animaatiota), mutta se annetakoon anteeksi vuoden 1997 tuotokselle. Vuoteen 2000 saakka sivut säilyttivät alkuperäisen ulkoasunsa. Pieniä uudistuksia oli, esimerkiksi vuonna 1999 sivuille ilmestyi ”KTTO Sports” -osio, mutta nettisivut olivat perusteellisemman uudistuksen tarpeessa vuosituhannen vaihteessa. Ilmeisen ivallinen kommentti vieraskirjasta: ”Tervetuloa tutustumaan KTTO:n kotisivuille, jossa ansiokkaasti ja ajankohtaisesti esitellään järjestön 90-luvun tuoreita opiskelijarientoja ja aktiviteetteja.”

Versio 2, 29.9.2000

image019

Vuoden 2000 uudistuksessa nettisivut saivat suhteellisen modernin ja yhtenäisen ulkoasun. ”Opiskelijaksi?” ja ”Yrityksille” -osiot olivat uusia tulokkaita. KTTO on pitkään pitänyt ulkoista markkinointia hyödyllisenä.

Versio 2.1, 5.6.2002

image020

Vuoteen 2002 mennessä KTTOn sivuille oli ilmestynyt kuvagalleria ja hallitusesittely -sivu. Näiden hallitusesittely -tekstien kirjoittaminen on sittemin ollut uuden hallituksen ensimmäinen haaste, jonka voittamisessa joillain kestää aina kuukausikaupalla.

Versio 3, 14.1.2005

image022

Vuonna 2005 KTTO toteutti suuren nettisivu-uudistuksen. Uudet sivut toteutettiin Valtsikan tarjoaman Lokari-blogipalvelun pohjalta, mahdollistaen ensimmäistä kertaa kenen vaan hallituksen jäsenen helposti päivittää sivuja. Merkintöjä oli myös mahdollista lukijoiden kommentoida. Sivuille luotiin myös keskustelufoorumit. Nämä uudet interaktiiviset toiminnot innostivatkin jäsenistön aktiiviseen keskusteluun verkossa. Valokuvia tapahtumista jaettiin edelleen sivujen välityksellä aktiivisesti, vaikka se olikin nykymetodien valossa hiukan vaivalloista: kuvat piti ensin lähettää sivujen ylläpitäjälle joka sitten teki niistä gallerian, siirsi sen FTP:llä webpalvelimelle ja lisäsi manuaalisesti sivuille linkin galleriaan. Muutaman vuoden ajan oli itsestään selvää että bileiden jälkeen kuvamateriaali löytyy KTTO:n sivuilta ja sivut olivat integraalinen osa monien jäsenten internet-käyttäytymistä.

Kuten alla olevasta kuviosta näkyy, KTTO:n repostelupalsta oli aktiivisessa käytössä vuonna 2005. Vuonna 2006 oli vielä pieniä elonmerkkejä havaittavissa, mutta sen jälkeen keskustelijat olivat lopullisesti siirtyneet muihin foorumeihin, erityisesti Facebookiin.

image023

Pikkuhiljaa sivut hiljenivät, kun omien nettisivujen alkeellinen keskustelufoorumi ja kuvagalleria väistyivät Facebookin tieltä. Alkuun KTTO:n nettisivuilta yritettiin linkittää Facebookissa oleviin kuvagallerioihin, mutta toiminnan mielekkyys oli kyseenalaista. Kun kaikki kävivät useammin Facebookissa kun KTTO:n sivuilla, linkkien tuoma lisäarvo oli vähäinen.

Facebookissa KTTO:n tapahtumia mainostetaan ja jäsenistö jakaa kuvia ja keskustelee keskenään, mutta varsinaista yhteistä KTTO kuvagalleriaa ja keskustelufoorumia sinne ei ole ainakaan vielä muodostunut. Etenkin keskustelufoorumin puute on ikävä, se yhdisti vanhempia opiskelijoita, fukseja ja jopa pääsykokeisiin lukevia tavalla jota Facebook ei ole pystynyt korvaamaan.

Nettisivujen uudistamistarve tuli eteen viimeistään kun alustana toimivan Lokari-palvelun ylläpito lopetettiin.

Versio 4, 2009 (ei vielä tallentunut Wayback Machineen)

image025
Vuonna 2009 nettisivut on jälleen kerran uudistettu perinpohjaisesti. Uudet nettisivut ovat myös blogi-pohjaiset, mutta nyt varjo-opinto-opas on toteuttu wiki-muodossa. Jää nähtäväksi kuinka paljon ja pitkäaikaisesti tämä uudistus vaikuttaa jäsenistön internet-käyttäytymiseen.