Helkassa palvelukatko joulun ja loppiaisen välissä

This post is also available in: englanti ruotsi

Helka-kirjastotietokannan taustajärjestelmä sulkeutuu tiistai-iltana 27.12.2016 klo 22 järjestelmäpäivitystä varten.

Katkon aikana voit hakea tietoa Helkan uuden käyttöliittymän kautta. Kirjaston hankkimat e-aineistot ovat käytettävissä normaaliin tapaan.

Katkon aikana asiakas ei kuitenkaan voi:

• hakea kirjojen saatavuustietoja
  • lainata kirjoja kotiin
  • uusia lainojaan
  • tehdä varauksia
  • maksaa kirjastomaksuja
  • päivittää asiakastietojaan tai saada uutta kirjastokorttia

Lainoilla ei ole eräpäivää 21.12.2016 – 10.1.2017. Tällä hetkellä lainattaville kirjoille tulee eräpäivä tammikuulle. Katkopäiviltä ei kerry myöhästymismaksuja.

Palvelukatko kestää useita päiviä, ja se päättyy viimeistään 9.1.2017. Kirjasto tiedottaa palvelukatkon päättymisestä välittömästi.

Helsingin yliopiston kirjaston kirjoja voi palauttaa katkon aikana Kaisa-taloon kirjaston aukioloaikoina. Kirjat eivät kuitenkaan rekisteröidy palautuneeksi ennen kuin katko on päättynyt, ja myös kirjaston henkilökunnalla on Helka käytössään.

Kysymyksissä auttaa kirjaston asiakaspalvelu: kirjasto@helsinki.fi tai puh: 029 412 3920

Pahoittelemme välttämättömästä järjestelmäpäivityksestä asiakkaille aiheutuvaa haittaa.

15 Replies to “Helkassa palvelukatko joulun ja loppiaisen välissä”

1. Voiko toisten varaamia kirjoja silti palauttaa kirjastoon katkon aikana, ellei uusiminen ole onnistunut?

kiitos kysymyksestä.
      Lainoja voi normaalisti katkon aikana palauttaa, lainat rekisteröityvät palautetuiksi vasta katkon jälkeen mutta mitään maksuja ei katkon aikana kerry.

Ystävällisin terveisin,
      MiH
      Helsingin yliopiston kirjasto

2. Tämä pilaa tammikuun tenttikautta monilta, kun juuri rauhallisimpana lukuaikana ei sitten saakaan kirjoja lainaan – vaikka löytäisikin tarvitsemansa kirjan kirjaston hyllystä.

1. Hei,

pahoittelemme katkosta aiheutuvaa haittaa. Järjestelmäpäivitykset pyritään tekemään hiljaisina aikoina ja näin suuri päivitys on tehtävä loma-aikana, jolloin katkon aiheuttamat haitat ovat vähäisimpiä.
        Ystävällisin terveisin,
        MiH

1. Hei,

kyllä voi. E-aineistot toimivat katkon aikana normaalisti.

Ystävällisesti,
        Helsingin yliopiston kirjasto

3. Todella hankalaan aikaan sattui kyllä päivityksenne, ja erittäin pahoiteltavaa, ettei kirjoja pysty edes lainaamaan tai varaamaan. Itselläni ainakin kirjallisen harjoitustyön deadline tammikuun puolivälissä, eli olisin todellakin tarvinnut lainamahdollisuutta juuri nyt.

4. Tämä on todella surkeaa. Nyt olisi aikaa tehdä gradua, koska ei ole luentoja mutta kirjoja ei saa lainattua. Olen pettynyt!

5. Loma-aikana olisi mahdollista keskittyä gradun tekoon mutta nyt siitä on tehty tämän myötä mahdotonta. Olen pettynyt!

1. Hei, valinta katkon ajankohdaksi ei ole Helsingin yliopiston kirjaston, vaan kyse on välttämättömästä kansallisesta järjestelmäpäivityksestä, joka on haluttu tehdä loma-aikana, kun yliopistokirjastoissa on normaalia hiljaisempaa. Monet pienemmistä kirjastoista ovat myös katkoviikon kokonaan kiinni. Kaisa-talossa on haluttu tarjota sitä kaipaaville työskentely-ympäristö ja materiaalit tietokannan päivityskatkosta huolimatta.

Pahoittelemme, ettei tieto katkosta ole tavoittanut kaikkia välipäivininä ahkeroivia etukäteen.

6. Lähetetäänkö kaikille Helkan lainaaja-asiakkaille viesti, kun järjestelmä on jälkeen käytössä?

1. Kaikki Helka-asiakkaat eivät ole antaneet esimerkiksi sähköpostiosoitettaan kirjastolleen, joten kaikkia asiakkaita ei sitä kautta tavoita. Helsingin yliopiston kirjasto tiedottaa Helka-katkon päättymisestä ja palvelutason palautumisesta normaaliksi Helkan käyttöliittymän helka.finna.fi lisäksi verkkosivuillaan helsinki.fi/kirjasto ja sosiaalisessa mediassa http://www.facebook.com/HULib ja twitter.com/HULib.

Muut Helka-kirjastot (Kansalliskirjasto, SKS jne.) tiedottavat katkon päättymisestä lisäksi omissa kanavissaan.

7. Milloin hyllystä löytyviä kirjoja voi taas lainata?

1. Emme valitettavasti voi vielä antaa täsmällistä ajankohtaa lainaustoimintojen palautumiseen. Helsingin yliopiston kirjasto tiedottaa asiakkailleen lainausmahdollisuuden palautumisesta heti, kun kansallisen palvelukatkon jälkityöt on saatu valmiiksi.

2. Hei, nyt voit lainata kirjastosta löytyviä kirjoja lainausautomaatilla. Verkkomaksutoiminnoissa ja asiakastiedoissa voi vielä esiintyä ongelmia.

Comments are closed.