TEACHING

Past teaching

I have been teaching university and lower-level courses in social psychology for almost two decades. Courses taught include e.g.

  • face-to-face and online reading groups (“Roots of social psychology“, year 2005),
  • evaluating literature examinations,
  • web-based courses (“Attitudes, stereotypes, and social representations” 2005, “Social psychological rural studies” 2005-06),
  • lecture courses alone and with a co-teacher (“Attitudes, stereotypes, and social representations” 2005; “Social psychology of leadership contexts and skills” 2005-11, “Causal attributions in the work environment” 2005),
  • colloquia (“Goals, motivation and behaviour change” 2009, 2011, “Social cognition and behaviour change” 2012, “Behaviour change“, 2013, 2014), and “Social Psychological Theories of Behaviour Change” 2020-22.

Teaching materials produced include online courses, handouts and slideshows – and the following books:

Textbooks on social psychology:

IMAGE_FRONT_COVER_THUMBNAIL_184

 

I regularly collect student feedback. The following excerpts are from anonoymous online survey.

Student feedback:

Motivation och beteendeförändring: Teorier, metoder och praktiska tillämpningar

  • “Jag tog denna kurs för jag hade inte stött på en liknande kurs på soc&kom under kandidatstudierna och var lite nyfiken på ämnet. Kursen och ämnet har visat sig vara mycket intressantare än jag först förväntade mig, så är mer än nöjd över att jag valde att gå kursen.”

Magisterseminarium I

  • “Tack Nelli!! För att du hjälpt oss komma igång med det stora jobbet vi har framför oss, du är positiv och uppmuntrande.”
  • “tydliga instruktioner och tydlig tidtabell när den till sist var klar, tycker det också är bra när du är flexibel och lyssnar på studerandes åsikter”

Master’s thesis supervision

  • “Nelli gives very constructive criticism because she uses examples. That makes it easier for me to understand the problem, and especially what needs to be done.”
  • “I’m very thankful to Nelli that she really puts time and effort to help me with my thesis. Especially when professors at the university are super busy, so it feels nice that Nelli has time for me and my thesis.”
  • “Nelli har en positiv attityd som får en att känna attan verkligen kan lyckas. Hon är snabb med att svara och tar reda på saker direkt. Hon lyssnar och ger kritik på ett mycket uppbyggande sätt. Hon verkligen stöder en under hela processen. Hon kämpar och hjälper allt vad hon kan. Hon gör sitt bästa för varje elev! En super handledare!”
  • “Tack! Du har fått mig att känna att jag kan och fått mig att inse att jag klarar av mycket mer än jag trodde.”
  • “hon har kommit med mycket bra idéer och vinkar, men även hjälpt mig tänka vidare självständigt. Då hon vetat någon annan som kunde hjälpa mig vidare bättre har hon kontaktat/bett mig kontakta personen i fråga. Om jag undrat över något eller haft något oklart för mig har Nelli alltid kunnat hjälpa mig vidare. Hon har också alltid hittat en tid för handledning mycket snabbt, nästan snabbare än jag förväntat mig! Hittills har jag varit mycket nöjd och är väldigt tacksam över att ha Nelli som handledare! :)”
  • “Jag har kännt att jag alltid kan kontakta Nelli då det behövs, även om det emellanåt var en längre tid emellan då jag inte tagit kontakt.”

Links & resources for master’s thesis writing:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *