Tältä sivulta löydät ne kokeelliset työt, joita voidaan tehdä BioPop-tiedeluokan toiminnallisilla opintokäynneillä. Tutustu aktiviteetteihin ja tee varauspyyntö opintokäynnille!
Kaikki materiaalit on julkaistu Creative Commons Nimeä – Jaa Samoin 4.0 -lisenssillä.
DNA:n eristäminen eläinsoluista
- Kuvaus: Työssä eristetään DNA:ta opiskelijoiden omista poskisoluista perinteisillä menetelmillä tutustuen samalla DNA:n rakenteeseen ja DNA:ta suojaaviin solun osiin. Työssä pyritään ymmärtämään ne biokemialliset perusteet, joiden ansiosta DNA on mahdollista eristää kudosnäytteestä.
- Työn kesto: 60 min
- Sopivuus: Alakoulu, yläkoulu, lukio (BI1, BI3)
- Työohjeet:
DNA:n eristäminen kasvisoluista
- Kuvaus: Työssä eristetään DNA:ta hedelmistä perinteisillä menetelmillä tutustuen samalla DNA:n rakenteeseen ja DNA:ta suojaaviin solun osiin. Työssä pyritään ymmärtämään ne biokemialliset perusteet, joiden ansiosta DNA on mahdollista eristää solukkonäytteestä.
- Työn kesto: 60 min
- Sopivuus: Alakoulu, yläkoulu, lukio (BI1, BI3)
- Työohjeet:
Eläinkunnan pääjaksoja
- Kuvaus: Työssä tutustutaan eläinten taksonomiaan havainnoimalla eri pääjaksoihin kuuluvia eliönäytekokoelmia. Tavoitteena on ymmärtää eläimen rakenteen ja elintapojen välisiä yhteyksiä sekä sopeutumista ympäristöön.
- Työn kesto: 60 min
- Sopivuus: Yläkoulu, lukio (BI1)
- Työohjeet:
Hiiva ja kohoava ilmapallo
- Kuvaus: Työssä kasvatetaan hiivaa erilaisissa olosuhteissa ja seurataan, kuinka hiiva saa ilmapallon kohoamaan. Työssä pohditaan elämän perusedellytyksiä tutkien, mitä hiiva tarvitsee kasvaakseen. Samalla harjoitellaan havaintojen tekemistä eri aistein sekä luonnontieteellisen tutkimuksen tekemistä.
- Työn kesto: 60 min
- Sopivuus: Varhaiskasvatus, alakoulu, yläkoulu, lukio. Sopiva tutkimustapa valitaan ryhmän tietojen ja taitojen mukaan.
- Työohjeet:
Juuston valmistus ja laktoosin pilkkominen entsyymien avulla
- Kuvaus: Työssä maito juoksutetaan juustomakssaksi ja heraksi mikrobiologisella juoksuttimella ja erottuvan heran sisältämää laktoosia pilkotaan laktaasientyymivalmisteella. Työssä tutustutaan mikrobien avulla tuotettuihin entsyymeihin ja havainnoidaan entsyymien toimintaan vaikuttavia tekijöitä.
- Työn kesto: 75 min
- Sopivuus: Yläkoulu, lukio (BI3, BI5).
- Työohjeet:
Jyrsijän preparointi
- Kuvaus: Työssä perehdytään nisäkkään anatomiaan preparoimalla tutkimuskäytössä olleita jyrsijöitä.
- Työn kesto: 60-75 min
- Sopivuus: Yläkoulu ja lukio (BI1, BI4).
- Työohjeet:
Kukan rakenteen tutkiminen
- Kuvaus: Työssä tutkitaan kukan rakennetta ja pohditaan, miten kukka liittyy kasvin lisääntymiseen. Työssä harjoitellaan luupin ja mikroskoopin käyttöä sekä opetellaan luonnontieteellisten havaintojen tekemistä.
- Työn kesto: 45 min
- Sopivuus: Alakoulu
- Työohjeet:
Luontoretki Viikin arboretumiin
- Kuvaus: Työssä tehdään maastoretki Viikin arboretumiin, jossa kasvaa monilta eri maantieteellisiltä alueilta peräisin olevia kasvilajeja. Retkellä voidaan havainnoida luontoa luuppien ja kiikarien avulla sekä tunnistaa erilaisia eliölajeja ja niiden rakenteita. Retkellä on hyvä olla mukana säänmukaiset ulkovaatteet.
- Työn kesto: 60-90 min.
- Sopivuus: Alakoulu, yläkoulu, lukio
Monenlaisia siemeniä
- Kuvaus: Työssä tutkitaan erilaisten siementen ja hedelmien rakennetta sekä pohditaan, miten hedelmä auttaa siementä leviämään. Työssä harjoitellaan luupin ja mikroskoopin käyttöä sekä opetellaan luonnontieteellisten havaintojen tekemistä.
- Työn kesto: 45 min
- Sopivuus: Alakoulu
- Työohjeet:
Plasmolyysi
- Kuvaus: Tässä tutkimuksellisessa työssä havainnoidaan, millaisia solutason muutoksia eri vahvuiset suolapitoisuudet aiheuttavat kasvisoluissa. Työssä tutustutaan solukalvon toimintaan, osmoosiin sekä plasmolyysiin. Samalla harjoitellaan tutkimuksen tekemisen taitoja.
- Työn kesto: 60 min
- Sopivuus: Lukio
- Työohjeet:
Ruuansulatusentsyymien tutkiminen
- Kuvaus: Työssä havainnoidaan, miten haimanesteen sisältämät entsyymit vaikuttavat eri ruoka-aineiden pilkkoutumiseen. Ruoka-aineiden pilkkoutuminen osoitetaan indikaattorivärin avulla, joka ilmentää pH:n muuttumisen. Samalla opetellaan biologisten tutkimusmenetelmien käyttöä.
- Työn kesto: 90 min
- Sopivuus: Yläkoulu ja lukio (BI3, BI4)
- Työohjeet:
Veden laadun tutkiminen
- Kuvaus: Työssä tutkitaan Viikin hulevesikosteikon vaikutusta alueen hulevesien laatuun mittaamalla veden pH-arvo, veden kovuusaste sekä typpi- ja fosforipitoisuuksia kosteikkoon saapuvasta ja sieltä poistuvasta vedestä. Työssä perehdytään samalla vesistöjen laatuun vaikuttaviin tekijöihin. Työ voidaan toteuttaa myös ryhmän mukanaan tuomilla omilla vesinäytteillä.
- Työn kesto: 90 min
- Sopivuus: Yläkoulu, lukio (BI2)
- Työohjeet:
Veriryhmän määritys
- Kuvaus: Työssä määritetään opiskelijoiden ABO-veriryhmä sekä reesustekijä vasta-aineseerumien avulla. Samalla havainnollistetaan punasolujen pinnan antigeenien ja plasman vasta-aineiden merkitystä.
- Työn kesto: 60-75 min
- Sopivuus: Yläkoulu ja lukio (BI3, BI4)
- Työohjeet:
Väriaineiden erottelu elektroforeesilla
- Kuvaus: Tässä tutkimuksellisessa työssä selvitetään elintarvikevärien varauksia elektroforeesin avulla tutustuen samalla elektroforeesin sovellusmahdollisuuksiin biologisessa tutkimuksessa. Työssä valetaan agaroosigeeli ja tehdään agaroosigeelielektroforeesiajo erilaisilla väriainella.
- Työn kesto: 120 min
- Sopivuus: Yläkoulu ja lukio (BI5)
- Työohjeet: