Mitä BSCW:lle tapahtuu vuonna 2013

BSCW-palvelusta luovutaan HY:ssa 1.6.2013 mennessä. Olemme lähettäneet aiheesta tarkemman tiedotteen kaikille BSCW-käyttäjille alkusyksystä 2012, jolloin toteutimme myös käyttäjäkyselyn BSCW-tukipalvelujen näkökulmasta.

Aikataulu

• 1.1.2013 alkaen uudet käyttäjät  eivät voi kirjautua BSCW:hen
  • 1.1.2013 uusia käyttäjiä ei voi kutsua jaettuihin kansioihin käyttäjiksi
    • uusi käyttäjä = HY:n opiskelija tai henkilökunnan jäsen, joka ei ole omalla tunnuksellaan kirjautunut BSCW:n 31.12.2012 mennessä (ensimmäisen kirjautumisen yhteydessä henkilö rekisteröityy palvelun käyttäjätietokantaan)
    • rajoituksen taustalla on toive, että uudet opettajat ja opiskelijat käyttävät jo keväällä 2013 mahdollisimman paljon muita opetusteknologiapalveluita opetuksensa tukena

1.6.2013 pääsy BSCW-palveluun päättyy kokonaan

• käyttäjät eivät voi enää kirjautua BSCW:hen kesäkuun 2013 alusta alkaen, jolloin he eivät näe sinne tallennettuja sisältöjä (kansiot, tiedostot, keskustelut, jäsenet jne.)
  • jokaisen käyttäjän tulee itse huolehtia talteen omat, tärkeät aineistonsa viimeistään 31.5.2013. Katso ohje arkistointiin.
    • opetushenkilöstö vastaa kurssien siirtämisestä muuihin palveluihin
    • kaikkien BSCW-käyttäjien (myös opiskelijoiden) kannattaa tallettaa omat, tärkeät tiedostonsa omaan kotihakemistoonsa hyvissä ajoin

Aineistot

• BSCW:ssä olevia sisältöjä ei siirretä automaattisesti (keskitetysti) muihin palveluihin
    • Monet opettajista siirtävät opetuksensa Moodleen, osa opettajista ja yhteistyöryhmistä siirtyy Wikiin, osa haluaa jakaa oppimateriaalinsa jatkossa blogissa tai uudessa Matskut-palvelussa ja osa käyttäjistä hyödyntää muita palveluja (kotihakemisto, ryhmähakemisto, videopalvelin). Koska tärkeintä on tarjota jokaiselle tarpeen mukainen opetusteknologiapalvelu, emme siirrä aineistoja automaattisesti yhteen, tiettyyn palveluun.
    • BSCW:n tilalle ei oteta uutta järjestelmää vaan nykyiset opetuksen, opiskelun ja yhteistyön toiminnot hoidetaan muilla, olemassaolevilla palveluilla.

Koulutukset

• Opetushenkilöstölle järjestetään useita opetusteknologiapalvelujen koulutuksia kevään 2013 aikana, tarvittaessa räätälöityjä koulutuksia/työpajoja BSCW-käyttäjille.
  • Oikean välineen valinnassa kannattaa olla yhteydessä oman verkko-opetuksen tukihenkilöön ja/tai opetusteknologiakeskukseen osoitteeseen atk-oppimisymparistot@helsinki.fi