COMPUTEX – DIGILOIKKAAN VISIOITA JA KÄYTÄNNÖN IDEOITA KAKSI VUOTTA EDELLÄ AIKAANSA

Kirjoittanut: Ari Myllyviita

Computex-tapahtuma 5.-9.6.2018 on yksi maailman suurimmista, ellei suurin, tietotekniikan tapahtuma. Tapahtumassa ovat esillä kaikki mahdolliset tietotekniikan innovaatiot, kokonaisuuden otsikkona on ”Building Global Technology Ecosystems”. Tapahtuman pääteemat ovat: tekoäly, 5G, lohkoketju (Blockchain), esineiden internet (IoT), innovaatiot &  startupit, pelit & virtuaalinen todellisuus (VR).

Opetuksen saralla pohditaan jo nyt tekoälyn vaikutusta, esineiden internet on vahvasti STEM-opetuksen osana (teknologia, elektroniikka, ohjelmointi ja matematiikka kohtaavat tiedeopetuksessa). Viikin normaalikoulussa on meneillään kaksi eurooppalaista hanketta UMI-Sci-Ed (ubiikki- ja mobiilioppiminen sekä esineiden internet tiedeopetuksessa) ja EL-STEM (lisätty todellisuus tiedeopetuksessa). Lähitulevaisuudessa agendalle nousevat tekoäly ja virtuaalinen todellisuus realistisina mahdollisuuksina teknologian halpenemisen ja pedagogisen soveltamisen sekä kehitystyön myötä. Teknologian kehitystyössä mukana pysyminen on pedagogisen soveltamisen osalta ensiarvoisen tärkeää.

Tapahtuma sijoittuu neljään suureen näyttelyhalliin (kuva 1). Mukana ovat kaikki merkittävät laite- ja teknologiatoimijat sekä lukuisat alihankkijat ja pienet yritykset.

Kuva 1: Computex-tapahtuman näyttelyhallit

Vuosina 2013 ja 2014 osallistuin kyseiseen tapahtumaan, jolloin esillä oli useita innovaatioita ja teknologisia ratkaisuja, jotka tulivat parin vuoden päästä Euroopan markkinoille, mm. isot muistikortit (kuva 2), teräväkärkiset tablettikynät (kuva 3), langattomat tv-vastaanottimet (kuva 4), miniprojektorit (kuva 5), USB-lisälaitteet (kuva 6), erilaisia tabletteja ml. Windows-tabletteja ja pieniä kannettavia (kuvat 7 ja 8), käsialantunnistusohjelmat ja -laitteet (kuva 9).

Kuva 2: Erittäin suuret muistikortit

Kuva 3: Teräväkärkiset tablettikynät

Kuva 4: Langattomat TV-vastaanottimet

Kuva 5: Miniprojektorit

Kuva 6: USB-lisälaitteet, tässä digitaaliset mikroskoopit

Kuva 7: Erilaisia tabletteja

Kuva 8: Opiskelijalaitteita

Kuva 9: Käsialantunnistusohjelma ja -laite

Tämän vuoden tapahtumassa pääteemana on ”Building Global Technology Ecosystems”.

Keynote-puheenvuoron pitää Gregory Bryant Intellistä.